Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"kuvös" för att rulla film på spole

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleks

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag framkallar sv negativ själv, för scanning, men i min nya lägenhet finns där inget mörkt ställe att rulla upp filmen på spolen. Tänkte man kanske skulle kunna bygga en liten låda med 2st handskar som sticker in genom 2st hål, typ en kuvös som man har till förtidigtfödda barn, fast helt svart då. Någon som har gjort detta eller har något tips?

//Alexander

Mörkrumssäck är ett alternativ som redan nämts.

Annars finns s k laddtält...
Tent.jpg

Här hittar du lite olika sådana artiklar.

Tack för tipsen!

Förmodligen är det både billigare och enklare att köpa ett färdigt tält/låda. Men det är roligt att snickra också :) Mycket smidigt med ett par jackarmar som hål, som tältet i länken. Ska se om jag har någon som går att offra!

MVH

Alexnder

Borde väl räcka med en ljustät låda av enklaste slag med ett par svarta sopsäckar som ljussluss för armarna framför.

En tomkartong av lämpli storlek kan säkert hittas som skräp vid valfri butik och sopsäckar får man man ett tiotal för någon tia eller två. Kan med fördel användas för att ljustätalådan. Lämplig mängd målartejp eller isoleringstejp för att fästa ihop plastpåsarna med varandra. Kommer fungera kalasbra. Om du är orlig för ljusinsläpp och eventuellt för att göra plastpåsen på framsidan som du ska sticka in händerna mer foglig så skulle en filt kunna placeras innuti.

Kontrollera ljustäteheten geom att en mörk kväll i nedsläckt hem ha en en lampa inuti lådan och då ska inget ljus sippra ut.

Lycka till!

(Saknar själv fönster i badrummet, så jag har fyra sopsäckar och tätar dörren med från insidan upptejpade,)

En låda är ju däremot svår att packa ned på samma sätt som ett tält eller mörkrumssäck.
Hur kan du lita på att prylarna håller tätt gång efter gång efter gång?

Men om du har plats för en låda är det ju klart mycket billigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar