Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Kurvor" blir tvärtom i RAW-konverterade svartvita bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Photoshop/Camera Raw:

Så länge jag kör färg så reagerar justeringslagret "kurvor" normalt, d v s bilden blir ljusare om jag höjer mittpunkten på kurvan och s-formad kurva ökar kontrasten.

Om jag konverterar till svartvitt i Camera Raw blir det tvärtom i Photoshop, d v s bilden mörknar om jag höjer mittpunkten på kurvan. Det blir svårjobbat eftersom allting jag har i fingrarna blir fel.

Kan inte hitta inställningen som rättar till detta. Har CS6 och Mac.

Tacksam för tips!

Photoshop/Camera Raw:

Så länge jag kör färg så reagerar justeringslagret "kurvor" normalt, d v s bilden blir ljusare om jag höjer mittpunkten på kurvan och s-formad kurva ökar kontrasten.

Om jag konverterar till svartvitt i Camera Raw blir det tvärtom i Photoshop, d v s bilden mörknar om jag höjer mittpunkten på kurvan. Det blir svårjobbat eftersom allting jag har i fingrarna blir fel.

Tacksam för tips!

Image->Mode->RGB Color

Photoshop/Camera Raw:

Tacksam för tips!

Om du tittar på kurvan ser du att när du har en svartvit bild så ligger vitt till vänster, svart till höger. För en RGB-bild är det tvärtom. Om du vill ha kurvan på samma sätt som när du arbetar i RGB så kan du välja ändra inställningarna. Klicka på den lilla triangeln uppe till höger. I den menyn väljer du Curves Display Option och sedan byter du till Light istället för Pigment/Ink. Svart finns då till vänster, precis som med RGB-bilder.

Konvertera inte till RGB, det ökar bildstorleken 3 gånger helt i onödan.

Tack Stefan!

Det funkade! Precis vad jag var ute efter. Fick leta lite extra, man måste alltså öppna lagret "kurvor" för att hitta.

Hoppas nu att inställningen fastnar tills vidare så man slipper ändra för varje bild.

(Och tack Henrik!)

"Kurvor" fungerar nu som vanligt även i svartvitt!

Eftersom jag har retat mig på det här i tio år så känns det bra att ha fått en fungerande lösning. Stort tack Stefan!

Jag tog en skärmdump för att dokumentera hur man gör. (Sparar mina inställningar i en särskild folder för att kunna återställa PS efter eventuella krascher.)

Alltså, sv-konvertera i Camera Raw, öppna i Photoshop, gör ett justeringslager "Curves".

Väl där dubbelklicka på thumbnail (pilen med siffran 1).

Då öppnas en dialogruta. Klicka på lilla triangeln (pilen med siffran 2).

I den dialog som öppnas, välj Curves Display Options. Ställ in på Light. Klart!

Inställningen verkar sparas, jag har testat att starta om PS och den finns kvar.

Bilagor

• SV Curves.jpg
    SV Curves.jpg
    214.6 KB · Visningar: 89
Väl där dubbelklicka på thumbnail (pilen med siffran 1).

Då öppnas en dialogruta. Klicka på lilla triangeln (pilen med siffran 2).

I den dialog som öppnas, välj Curves Display Options. Ställ in på Light. Klart!

Samma »trick« fungerar också om du arbetar i CMYK. För oss som fotografer är ju vi vana vid att svart till vänster och vitt är till höger. Men för repropersonal är det tvärtom. Så det finns ingen rationell anledning till att dialogrutan är inställd på detta sätt. Det är bara gammal tradition.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar