Annons

kungsörnsrevir

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinS

Aktiv medlem
Googlade runt lite o läste att ett kungsörnsrevir kan va på runt en kvadratmil. Stämmer det?
Såg en kungsörn på ett ställe i söndags o nu har kungörn observerats ca 1,7 mil där ifrån. Men även obsats på samma platser även långt innan jag såg kungsörn på "mitt ställe".
Hur rör dom sej? kan jag förvänta mig att det är samma örn i området och att den kan röra sig i mina trakter igen?

Googlade runt lite o läste att ett kungsörnsrevir kan va på runt en kvadratmil. Stämmer det?
Såg en kungsörn på ett ställe i söndags o nu har kungörn observerats ca 1,7 mil där ifrån. Men även obsats på samma platser även långt innan jag såg kungsörn på "mitt ställe".
Hur rör dom sej? kan jag förvänta mig att det är samma örn i området och att den kan röra sig i mina trakter igen?

Alltid svårt att dra några slutsatser kring kungsörnens revir vintertid (dvs utanför häckningsäsong). Under vintern rör sig örnarna över stora områden i jakt på föda. De yngre fåglarna rör sig över ännu större områden, då dom rör sig långt söderut i landet samtidigt som dom ännu ej har hunnit etablerat något revir.

/Oscar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar