Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kungsörn eller Havsörn?

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hejsan

För några dagar sedan var jag ute o traskade i skogen när det brakade till i en tall ca 20-30 meter framför mig. Ut kastade sig något djuriskt stort. Några tunga vingslag senare insåg jag att jag var tvungen att slita upp kameran och ta en bild, tyvärr var redan fågeln väldigt långt borta och jag var skallerhänt. Här är de tre bilderna jag lyckades fånga av denna vackra varelse. Är detta en Kungsörn eller Havsörn?

Min gissning är att det är en ung Kungsörn eftersom man på bild 3 kan se vita fält under vingarna. Den har ju inte heller vita sjärtpennor men det kan ju ändå vara en ung havsörn? (vi var i närheten av havet i västerbotten) Men jag vill inte gissa utan veta med säkerhet. Någon fågelexpert som kan se vad det är? Ifall det behövs kan jag lägga upp de fullständiga bilderna med trädtoppar för storleksjämförelse.

Bilder följer nästa tre inlägg.

havsörn

Bilden föreställer en ruggande havsörn, ej juvenil men subadult. troligen född förra året eller året innan. Du ser den typiska havsörnsstjärten (kilformad) och inte lång och avhuggen som hos kungsörn.

Tack så mycket för svaren! Tydligen svårt att artbestämma en fågel ur en fågelbok har jag märkt =)

Spinner på samma tråd. Är detta månne en kungsörn?
Var på folkrace och såg denna cirkulera .Den såg stor ut som attan.

Bilagor

• kungsorn.jpg
    kungsorn.jpg
    33 KB · Visningar: 5,037
Ehh??

Stod inte där för att fota fåglar. Såg den på mycket långt avsånd och fotograferade med mitt 75-300. Förhöjt ISO tal eftersom det var lite knepigt ljus där jag stod och fotograferade bilar. Därav det myckna bruset. Bilden är alltså kraftigt beskuren.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar