Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kunden har plötsligt slutat höra av sig / Vad gör jag nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikemechanix

Aktiv medlem
Såhär ligger det till;

Jag fotade i september åt ett inredningsföretag, via en reklambyrå. Bilderna skulle vara dels på deras egna kontor och olika kontor som de själva inrett. Sagt och gjort! Jag väljer ut bilder, skickar urvalet till kunden som ska godkänna, så att jag kan sätta igång med bildbehandlingen.
Nog för att processen öht har varit långsam från kundens sida, men nu har jag inte hört något från dem på en månad - om inte mer. Jag skickade mail och frågade hur det gick med det hela 2a dec men fick inget svar. Innan dess vet jag att projektledaren på reklambyrån också har mailat och frågat, och även ringt och "delat ut reprimander".

Vår deal var en timlön enligt SFF's rekomenderade prislista, därför har jag inte skickat någon faktura ännu. Eftersom att jobbet inte är klart ännu. Det återstår säkert en 4-5h.

Så, vad gör jag nu? Hur fortsätter jag?

Du kanske skulle skicka en delfaktura för det jobb du gjort hittills. Då kanske det dessutom blir mer angeläget för dem att få jobbet klart.

Skicka en faktura! Dom du fotade åt kanske var nöjda och glada med det dom fått och nu sitter och väntar på en faktura av dig.
Det är väl ingen som direkt "ber" om att få betala...

Ok, ett förtydligande: Ring dom först och kolla vad som hänt. Framför allt då arbetet tydligen inte är slutfört. Kommer det ingen vettig förklaring så skicka en faktura.

Det är ALLTID bättre att försöka vara lite smidig först. Funkar inte det så är det dags att ta till det stora artilleriet...

När du säger via en reklambyrå är det från dom du fått uppdraget? Då är det från dom du ska ha betalt o reklamfirman fakturerar kunden. Om jag fotar för en reklambyrå, mäklare så är det från dom jag får betalt inte kunden . I dom flesta fall så är det kunden o reklambyrån som väljer ut bilderna tillsammans.

Som jurist så får jag väl säga, vad har ni för avtal, vad säger det, och har ni skrivit ner avtalet, annars kan det vara svårt att bevisa. Om inte så blir det nog bara läge att tvista ifall de använder sig av bilderna du skickat över.

Och vad gör man när en kund har betalt men inte längre hör av sig? Fotograferade honom i september och hörde för sista gången av honom i mitten av oktober. Svarar inte på mejl eller telefon. Han var visserligen gammal, men har han dött skulle nog telefonen varit avstängd.

Och vad gör man när en kund har betalt men inte längre hör av sig? Fotograferade honom i september och hörde för sista gången av honom i mitten av oktober. Svarar inte på mejl eller telefon. Han var visserligen gammal, men har han dött skulle nog telefonen varit avstängd.

Kollar om man kan få tag i någon anhörig kanske? För att kolla om personen ligger på sjukan eller nått.. Eller då avlidit...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar