Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kund vill ha ersättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Fotade i somras ett bröllopspar och blev riktigt nöjd med bilderna. Nu har jag tänkt använda ett par av deras bilder i marknadsföring.
Vi har inget avtal om bland fri publicering. Nu när jag frågade dem om jag fick använda deras bilder, vill de ha 10 bilder som ersättning. Blev lite paff. Har ni varit med om liknande krav från era kunder?
Hur ställer man sig till de kunder som vill ha ersättning för att man använder deras bilder?
Om jag förstår rätt kan jag inte använda deras bilder om jag inte får ett godkännande av dem.

//Marie

Fattar jag det hela rätt, så har du fotat ett bröloppspar och du vill sedan använda de bilderna du tog av dem i din marknadsföring?

Om personerna på bilden fortfarande lever och är igenkännbara, behöver du inhämta deras tillstånd för att få använda bilderna i marknadsföring. Tillståndet kan vara kopplat till att du ska betala dem ersättning och villkorat över en viss tid, för att du ska få använda bilderna i marknadsföringen. Det finns en lagstiftning som kan vara bra att kika på och det är lag om namn och bild i reklam.

Det kan väl vara ett bra drag av dig att i fortsättningen skriva in i nya avtal att du får använda bilderna för din egen marknadsföring. Borde väl funka?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar