Annons

Kund vill ha bilden frilagd

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Hallå där!

Jag undrar hur jag ska gå tillväga för att frilägga en bild. Vilken sorts fil ska jag spara den som för att enkelt kunna ta in bilden i olika situationer. Jag vet hur jag ska göra med själva friläggningen men jag har aldrig sparat en färdig friläggning.

Jag skulle ha gjort en bana, där har du kvar orginalbilden men med en bana kan du vid inmontering i designprogram välja att bara visa det som är i banan enkelt förklarat. Det är lite tidsödande och vektorbaserat så det passar inte alla att göra så. Men jag som jobbar på tryckeri tycker det är smidigt, eftersom man inte tar bort information i ursprungsbilden. Bilden spar jag sedan i tif.

Jag skulle ha gjort en bana, där har du kvar orginalbilden men med en bana kan du vid inmontering i designprogram välja att bara visa det som är i banan enkelt förklarat. Det är lite tidsödande och vektorbaserat så det passar inte alla att göra så. Men jag som jobbar på tryckeri tycker det är smidigt, eftersom man inte tar bort information i ursprungsbilden. Bilden spar jag sedan i tif.

Tackar för den informationen, jag har spelat ett online spel tidigare där man kunde "spraya en tagg" många sparade sina "taggar" i ett format så man tillexempel kunde ha en tribal som bild där bilden fäste utan någon bakgrund i spelet så att det såg ut som att motivet var påklistrat direkt på texturen. Det borde ju vara det ultimata.

Dumpa det frilagda i en transparent bild och spara som TIFF, PSD, PNG, eller vad du finner lämpligt för applikationen och som har stöd för transparens. JPEG fungerar dock inte.

Om du inte vill hålla på med banor etc då.

Dumpa det frilagda i en transparent bild och spara som TIFF, PSD, PNG, eller vad du finner lämpligt för applikationen och som har stöd för transparens. JPEG fungerar dock inte.

Om du inte vill hålla på med banor etc då.

Tack!

Kan jag lägga upp en bild för att visa hur det blev så får ni gärna kommentera

Gört.. Berätta också vad kunden ska ha bilden till, Webb, tryck, skärm

Jag håller på just nu, hon ska använda den i sitt företag, på papper och powerpoint och sånt tror jag. Jag gör en bild som är svart och vit sen så sätter jag på tre olika versioner av bilden så får ni tycka till.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto