Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kund använder mina bilder, vägrar betala!

Produkter
(logga in för att koppla)

LostInSpace

Aktiv medlem
Hej jag skulle vilja ha era tips på vad jag ska göra. Jag gjorde 3 fotojobb i våras, underbetalda, pressbilder på några artister/band och nu vägrar uppdragsgivaren betala. Eller han har inte betalt fakturorna jag skickat och jag har skickat påminnelser och e-mail och sist gång jag fick ett svar från honom var "vi har det lite tufft ekonomiskt nu men dina fakturor har högsta prioritet" efter det har det gått två månader till och jag har trättnat på att vänta.

det handlar inte om så mycket pengar, några tusen bara men för mig är det en principsak, eftersom jag gjorde jobben så billigt för honom är det minsta han kan göra betala för bilderna han använt som har blivit singelomslag, pressbilder, affischer mm jag lade ändå ned mycket tid på dem och han blev nöjd över resultatet.

att skaffa inkassatjänst kostar ett par tusen per år så det känns dyrt för att få mina pengar. kan man inte polisanmäla honom och stämma honom eller något? och hur fungerar det i så fall?

vad hade ni gjort?

just det, företaget heter the entertainment group och jag råder er att hålla er borta från dem!

Du måste inte gå via något svindyrt inkassoföretag.

Jag skulle skicka ett sista kravbrev och i det tala om att nästa steg blir Kronofogdemyndigheten och betalningsföreläggande. De har ju trots allt inte bestridid din fordran, utan tvärtom snarare erkänt den.

http://www.kronofogden.se/villfabetalt.4.14db52b102ed4e5fe380005191.html

Betalningsföreläggande och speciellt verkställighet (utmätning, som du kan ansöka om när du har fått ett utslag, dvs om svaranden inte bestrider/invänder mot betalningsföreläggande) kostar en del. Dock är tanken att din motpart ska stå för även den kostnaden i slutänden.

http://www.kronofogden.se/meny/avgifter/avgifter.106.394ffa105fcc37f048000229.html

Hur många tusen handlar det om?

Senast ändrad:
Du skulle kunna lämna in en stämningsansökan till Tingsrätten, men då tillkommer ju advokatkostnader..

Annars kan du överväga att sälja dina fakturor vidare till en av de firmor som sysslar med sånt. Då förlorar du en viss procent av summan som de tar ut i avgift.. Men å andra sidan, får du aldrig igen pengarna ändå så har du redan förlorat mer pengar?

tack för era tips, jag har en bekant som är advokat som säkert skulle hjälpa mig utan att det kostade för mycket. och att sälja fakturorna är ju också en bra idé men jag ska nog prova kronofogdengrejen först och se vad som händer

det rör sig om ca 8000 kr så det är inte så jättemycket

Alternativ

Satt en gång i din situation, men jag gjorde så här:

Jag ställde mig utanför killens bostad med en skylt "Jan Axelsson (fingerat namn) är skyldig mig pengar, men vägrar betala".

Det tog 13 minuter innan han kom ut med pengarna

Jag hade lite trassel med ett ganska stort och välkänt företag för några år sedan. När jag inte fick mina pengar från dem (det gällde en återbetalning vid utebliven varuleverans) hotade jag med kronofogden. När jag fortfarande inte fick pengarna gick jag till kronofogden.

Jag fick alla mina pengar omedelbart, så länge jag bara intygade något i stil med att vi hade gjort upp i godo och att jag var jättenöjd. Kostnaden för kronofogden stod naturligtvis företaget för, precis som de skall.

Det här löser du (kronofogden) lätt.

"Skåningen" skrev:
Jag ställde mig utanför killens bostad med en skylt "Jan Axelsson (fingerat namn) är skyldig mig pengar, men vägrar betala".

Det tog 13 minuter innan han kom ut med pengarna

Man kan göra så...

Lika bra att jag ger en kortversion av tillvägagångssättet:

För att rent praktiskt få, eller rättare sagt, med hjälp av statens våldsmonopol ta betalt behöver du hjälp av exekutiv myndighet, Kronofogdemyndigheten (KFM), som gör utmätning i gäldenärens (den du har en fordran på) tillgångar.

För att de ska göra det måste du ha en s k exekutionstitel. Den smidigaste exekutionstiteln är ett utslag av en summarisk process; ett beslut som fastställer skulden och som fattas av KFM efter ett betalningsföreläggande som gäldenären inte bestrider.

Nästa exekutionstitel som kan vara aktuell är en dom. Rättegången inleds antingen genom att du stämmer din gäldenär, eller genom att KFM hänskjuter målet till tingsrätt när (om) denne bestrider betalningsföreläggandet.

När man så har ett utslag eller en dom kan man åter gå till KFM och ansöka om verkställighet.

Senast ändrad:
Nej Erik, mitt sätt funkar och det belastar inte myndigheten + man slipper en massa pappersarbete.

MEN , det förutsätter att man är som mig: Dvs stor i truten,påstridig och inte skäms för något :)

haha ja och den beskrivningen är inte lika passande på mig trots att det är helst så jag vill göra.. den här killen är en person som säger för mycket saker, lovar saker han inte håller osv så därför skulle någon slags hämd för allt han utsatt mig för sitta fint eftersom han skulle ha jobbat för mig i våras men bara ljög hela tiden så jag sa upp min kontorsplats hos honom samt hans managementkontrakt. jag borde lärt känna honom bättre innan jag började jobba med honom. känns som jag lärde mig en läxa. men jag vill ju samtidigt inte göra något dumt.

det verkar dessutom ha hänt något med hans företag? han har stängt ned sin sida www.musicshop.se fast om man väljer länk nr 2 på google så kan man komma in ändå. det är säkert fler personer han inte betalt..

LostInSpace skrev:

att skaffa inkassatjänst kostar ett par tusen per år så det känns dyrt för att få mina pengar. kan man inte polisanmäla honom och stämma honom eller något? och hur fungerar det i så fall?

Är du medlem i SFF ingår inkassoservice i medlemsavgiften.

Stefaqn

Det finns ganska många sådana här trådar som man aldrig får veta slutet på jag tänkte denna kunde bli annolunda.

En dag fick jag nog och tänkte göra ett personligt besök hos killen efter att inte fått tag på honom varken på tel eller mail så jag åkte dit och möttes av en igenbommad lokal med en lapp där det stod att han hade gått i konkurs och inte längre fanns på denna plats. Det fanns även uppgifter till konkursförvaltaren och jag tog en bild på det med min mobilkamera för att kunna kontakta dem.

Pratade lite med någon som var mer insatt i detta som berättade att jag borde lägga in en anmälan om fodran hos dem men inte hoppas på för mycket. I första hand ersätter de företag som de köpt in produkter och fysiska varor ifrån än de som utfört tjänster så som jag har gjort. Och jag kände då att jag inte orkade hålla på och bråka om ett belopp under strax under 10.000 kr och lägga ned ännu mer tid på något som redan tagit så mycket av min tid. Jag vet dumt att resonera så men det kändes bara som att i det företaget fanns inget att hämta.

Dessutom så har inte bilderna jag tog för dem använts speciellt mycket eftersom det var han som beställde dem till sitt företag och inte för artisterna så det är inte så att bilderna är spridda världen över heller. Och det handlar om ganska små band/artister dessutom som råkat i kläm och jag vill inte bråka med dem, de har säkert fått utstå nog med lidande genom att ha kontrakt med den här agenten..

Även om jag stundtals varit väldigt arg och irriterad på killen som drev detta företag är det aldrig kul att se sitt företag i konkurs. Visst han kunde handlat bättre i sitt agerande mot mig men det känns på något sätt som det är över i detta fallet. Jag lägger hellre min energi på nya saker, som mitt nya jobb hos Jens Assur och några andra projekt jag har på gång bla en utställning.

LostInSpace skrev:
Det finns ganska många sådana här trådar som man aldrig får veta slutet på jag tänkte denna kunde bli annolunda.

...

Jag lägger hellre min energi på nya saker, som mitt nya jobb hos Jens Assur och några andra projekt jag har på gång bla en utställning.

1) Tackar.

2) Då har vi i alla fall någon anledning att gratulera dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar