Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulleder för Macrofoto??

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Jag har ett bra stativ där mittpelaren går att vända nedåt. Tanken är att kunna fotografera macro. För det absolut bästa åtkomlighet vill man helst att kameran inte är uppochner utan går att vända för att få perpektiven rättvända. Bilden nedan visar ett sånt, alltså Gitzo "off center" kulled (på bilden GH2750QR). Problemet är bara att den billigaste är svindyr, c:a 2700 kr.

Finns det verkligen bara en enda tillverkare som konstruerat något liknande i världen? Tanken borde väl inte vara så revolutionerande så ingen kommit på det förut...

Finns det någon som har tips hur man löser det hela utan att bli helt utblottad på kuppen?

MVH
Jacob Boman

Bilagor

• image3.jpg
    image3.jpg
    17.3 KB · Visningar: 196
Hm, kanske inte svar på din fråga, men om du har ett bajonettfäste till objektivet och sätter fast kameran via det, så kan ju kameran roteras så att den är rättvänd fast stativfästets kontaktpunkt är uppåt. Jag har själv gjort det med Sigma EX 150 och Canon 180 L, men de har ju båda stativfäste med från början. Jag såg på din profil att du har ett Canon 100 macro; det finns ju orginal Canon stativfäste B att köpa till, men det är inte helt gratis.
Det verkar dock finnas flera som säljer tredjepartsalternativ för betydligt mindre pengar.

Ett stativfäste en fördel i andra positioner också. Det är enklare att skifta mellan landskap/porträtt utan att behöva röra kulleden.

/Hälsningar

Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar