Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kulled...

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Har nog slutligen beslutat mig för val av stativ, turerna har varit många.. Kolfiber eller inte kolfiber osv..

Tror att jag kör ett Manfrotto 190 prob, åsikter om detta är varmt välkomna.

Så till nästa fråga, vilken kulled ska jag välja? Det bör vara en hyfsat kompakt kulled och snabbkoppling är välkommet. Funderar därför på manfrottos 484 rc2, det ska tåla en belastning på 4 kg vilket räcker gott och väl just nu.

Så vad tror ni? Har ni några andra förslag?
 
Har du sett 484 i verkligheten? Det är en riktig pytteled som nog mest lämpar sig för kompaktkameror. Den ersätter inte 308 på långa vägar, vilket generalagenten tyvärr fått för sig.

Får du tag i 308RC tycker jag det är ett prisvärt val. Det finns stabilare leder i samma prisklass men då har de tvåhandsreglage, vilket passar en del men inte andra.
 
Ok, och om man inte får tag på den?? Vilka motsvarigheter finns??

Det måste ju inte vara Manfrotto..
 
Jag har faktiskt inte sett någon led som kan tävla med 308 i samma prisklass. Men det skall sägas med reservation för att jag inte gillar leder som har två kranar för justeringarna, gör man det blir urvalet mycket större. Jag tror att Manfrotto precis har släppt en ny led i 308-klassen med två kranar som ser vettig ut, minns dock inte vad den heter.

Andra märken har jag inte sett alls i den prisklassen, misstänker att man måste upp en bit i pris då. Manfrotto har ju tradition av att vara starka på det billigare segmentet.
 
Någon som känner till FLM kullederna? De verkar vara rätt dyra i Sverige men i Speed Graphics katalog ligger de på betydligt humanare priser..
 
Här är förresten den nya Manfrottoleden jag nämnde. 488 heter den och skall kosta 600-700 kr. Jag har inte sett den live, men på bild ser den bra ut bortsett från de dubbla kranarna för min del. Vattenpassen är en trevlig finess.
 
...å andra sidan, varför väljer du inte tex 141rc som är ett trevägshuvud? Kostar inte mer än 484rc.

Fördelen med 141:an framför kulled är, tycker jag, att huvudet ger stativet extra höjd. Dessutom borde det vara lättare att tex följa en rörelse genom att panorera med huvudet fast justerat i två ledder.

Fast det kanske verkligen är en kulled du är ute efter?
 
Nja trevägshuvud är inget för mig tror jag.. Det beror delvis på storleken men också på att jag då har tre olika spakar att justera med.. Lättare att följa rörelse visst, men jag är inte någon actionfotograf direkt. Blir jag det så få jag väl tänka om..
 
Nä, det kan du ha rätt i. Jag har aldrig använt kulled, så det kanske är mycket lättare att hantera än vad jag tror, för jag tycker det verkar marigt att alltid hålla i kameran och parera i tre ledder så fort man vill vrida perspektivet en aning.

190-stativet funkar bra för mig i alla fall, jag lider inte av att det inte är "fullängdshöjd".
 
roypeter skrev:
Tror att jag kör ett Manfrotto 190 prob, åsikter om detta är varmt välkomna.

Jag diggar mitt 190B skarpt. Det följde med en kulled till den - påmonterad, jag vet inte vilken det är (jag har slängt kartongen sedan länge). Men jag diggar den. Jag har Manfrottos "Scandinavian Photo jubileumsstativ" också, mend det är 190B:n som jag använder mest. Därför att den är lättare, mindre och enklare att hantera. Jag diggar kulleder. Inte bara för att de är mer kuliga, utan för att de är roligare också. :) Det är lättare att positionera kameran som jag vill ha den. Hålla på och skruva på en massa rattar (som jag måste med mitt andra Manfrotto), det är knöligt. Använder mitt stora Manfrotto egentligen bara vid makrofotografering. För alla andra ändamål blir det "lilla" 190:an.

Med vänlig hälsning
Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.