Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kulled till Velbon Sherpa Pro CF-630

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_82

Avslutat medlemskap
Jag har spanat in Velbon Sherpa Pro CF-630 men vet inte vilken kulled som skulle matcha stativet.

Ser att cyberphoto erbjuder Manfrotto 488cr2 kulled samt väska för 3985:-
Kan det vara värt attt satsa lite extra för en kulled i magnesium?

eller har ni något annat "paket" som ni kan rekommendera?
 
Hej

Jag satsade på Velbons egna Magnesiumkulled QHD71Q till mitt Sherpa 635 (samma som ditt men med snäpplås).

Funkar fint men lite dyrare än ditt alternativ. Två libeller för vertikalt och horisontalt, fiffig snabbplatta med snäpplås, fiffig "skruvmejsel" för att fästa skruven i kamerahuset; fästes på insidan/undersida av plattan med magnet. Och framför allt; lätt!

http://www.focustrading.se/Archive/item_high_res/4500QHD71Q.jpg
 
Har samma grejer som Sven. Nöjd med kulan.
Köper man ett kolfiberstativ för man vill ha lätta grejer ska man väll köpa en lätt kula oxå tycker jag. 71'an väger ett halvkilo medans de Manfrottomodeller du nämner väger närmare kilot....
Cullmans kulor verkar sjysta dom oxå.
Gitzo har en liten smidig på 350gram tror jag, klarar 10kg.GH 1780QR Men smakar det så kostar det ;)
 
Senast ändrad:
Även jag har samma som Sven och är nöjd. Är ingen flitig användare av stativ men de gånger det kommer fram fungera det bra tycker jag.


Mvh
Anders
 
Hej

Jag satsade på Velbons egna Magnesiumkulled QHD71Q till mitt Sherpa 635 (samma som ditt men med snäpplås).

Funkar fint men lite dyrare än ditt alternativ. Två libeller för vertikalt och horisontalt, fiffig snabbplatta med snäpplås, fiffig "skruvmejsel" för att fästa skruven i kamerahuset; fästes på insidan/undersida av plattan med magnet. Och framför allt; lätt!

http://www.focustrading.se/Archive/item_high_res/4500QHD71Q.jpg

Länkade du till fel bild?
För kollar jag på cyberphoto och qhd71q så ser den inte ut sådär?

Beställde iaf mitt stativ idag!
Velbon Sherpa Pro CF-630
Velbon Magnesiumkulled QHD71Q
Oj det blev dyrt.. nästan så jag ångrar mig när jag ser vad paketpriset för 635:an kostar... får hoppas att jag gillar "vridlåsningen" Priset blev 4500:-
 
Länkade du till fel bild?
För kollar jag på cyberphoto och qhd71q så ser den inte ut sådär?

Beställde iaf mitt stativ idag!
Velbon Sherpa Pro CF-630
Velbon Magnesiumkulled QHD71Q
Oj det blev dyrt.. nästan så jag ångrar mig när jag ser vad paketpriset för 635:an kostar... får hoppas att jag gillar "vridlåsningen" Priset blev 4500:-

Nä, dom har en konstig bild där. Lite kantig... Min är köpt på Cyberfoto o den ser ut som i den länkade bilden...
 
Nä, dom har en konstig bild där. Lite kantig... Min är köpt på Cyberfoto o den ser ut som i den länkade bilden...

Det var därför jag länkade till den rundare typen, och inte till Cyberfotos, eftersom min kulled är som den som visas i länken.

Mycket pengar, tja, har inget att jämföra med förutom mitt gamla rangliga NN stativ i metall där gängorna pajjat en efter en. Jag ville ha ett lätt stativ som är lätthanterligt och som man inte bangar för att ta med sig p g a vikten. Tycker Sherpan är väl investerade pengar och jag kommer nog inte att slita ut det i första taget. Har varit ute och fotat några kvällar i minusgrader och med några enkla grepp är man redo för att ta bilder. Suveränt lättjobbat stativ.
 
Tack för alla trevliga svar!

Ska ringa och höra med cyberphoto om man kan få ångra sig och ändra beställningen till kittet dom har med 635 modellen... Problemet är att jag redan har betalat via internet men det kanske gå att lösa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.