Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulled till stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

_pin

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Nikon D70 och mitt tyngsta objektiv är ett 80-200 2.8 (1.3Kg)
som saknar stativhållare.

Jag saknar möjligheten att ta stående foto, både med mitt treben men även med mitt enbenstativ.

Hur mycket måste en kulled klara för att fungera bra till ovanstående konfiguration, klarar jag mig om maxbelastningen ligger på säg 3 kilo eller måste jag ha kraftigare grejor för att kompensera det framtunga objektivet?

Hej.

Jag har en cambo cbh3 kulled och den är snabb och ställa om samt håller ganska mycket kamera. lätt att få både stående och liggande format snabbt. Dock är den inte panoreringsvänlig eftersom när du släpper skruven släpper du båda axlarna. D300 med 70-300vr funkar bra. Såg en på blocket för en billig peng. Inte snygg men fungerar säkert bra då konstruktionen är enkel och stabil.

http://www.blocket.se/orebro/Kulled_for_kamerastativ_22442908.htm?ca=7&w=3

Den kostar ju över 2kkr idag. kolla på dito.se eller fotoproffs.se för vikt och övrig spec om den verkar intressant.

/ Torben

Just det objektivet gör att kulleden utsätts för ett väldigt moment i och med att tyngden hamnar så långt ut från centrum.
Enkelt sagt skulle jag vilja säga att det krävs mer än vad du är villig att ge för att få en kulled som håller.

Skall du sätta kameran på stativet så är en kraftigare kulled att föredra. Det beror naturligtvis också på vilkenkulled du köper, billigare eller dyrare, men ta i lite.
Har du ett stativfäste på objektivet så klarr du dig med en lättare kula, förutsatt att du inte kommer att köpa ett nytt och längre objektiv.

Många (inkl.jag själv) köper först för enkelt o lätt och tvingas sedan köpa en gång till, tyngre och dyrare.

Vad har du för stativ?

Just nu har jag nått skräp till tripod och ett velbon rup-40 monopod.
egentligen är det primära att jag ska kunna vinkla kameran när jag använder mitt velbonstativ. Det spelar inte så stor roll om jag kan fästa kameran med det stora objektivet på tripoden.

Så för att kunna vinkla kameran och fortfarande handhålla den med stöd av mitt monopod så borde vad som helst funka?

Jag visste inte att det fanns rena tilthuvud, tackar för tipset.
Mycket billigare för mig som bara är ute efter just den funktionen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto