Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulled som gör mig mindre irriterad

Produkter
(logga in för att koppla)

johanwild

Avslutat medlemskap
Söker ny kullled som:

- Låser sig direkt och inte ändrar kulledens position när man vrider åt.
- Snabbplattan på kameran SKA inte vrida sig när den är monterad vertikalt med objektiv som nikon 24-70 2,8, och inte med nikon 70-200 2,8 vr.
- Gärna med funktionen så man kan panorera när kulleden är låst, så man kan ta panoraman, med paralax fel.
- Kostar omkring 2000 kr. Ingen import från USA.

Tips, råd idér?

Varför ingen import? annars så har kirkphoto en modell, bh-3 som nog skulle duga. kostar 255 dollar plus frakt och tull och moms så det blir ju lite mer än du tänkt lägga.

Acratech?

Jag kan rekommendera acratech ultimate ballhead (acratech.net). Den är kraftig och lätt. Den kostar lite mer än 2000kr nu när våra svenska kronor sjunkit i värde.
En stor fördel är att den finns med arca-swiss fäste, som blivit något av en standard för snabbplattor.

Vet inte hur de är att panorera med men det bästa jag har provat är ett växelhuvud från Manfrotto.
Kanske heter dem 405 & 410, vet inte varför jag tror det.

Ogge: Import from HK är inga problem, men från Usa lyckas mina paket alltid hamna i tullen, vilket gör paketet dyrare än man förväntat sig.

greggan: har kollar på cullman och den verkar helt okej. en fråga, kulleden flyttas inte när man vrider åt spaken, hjulet eller vad det kallas. När man har ett ~600-700 grams objektiv på? Det är mitt största problem med min nuvarande velbon kulled som driver mig till vansinne.

Listan på bra kulleder kan nog göras ganska lång.
Really Right Stuff RRS
Benro
Arca Swiss
Acratech

Letar själv kulled och har inte hittat nåt som jag tycker är riktigt som jag vill ha det. Inte heller så lätt att hitta nån som verkligen testat de olika märkena utan de flesta verkar riktigt nöjda med RRS, Arcaswiss, Acratech etc. En länk till ett test:

http://www.websiteoptimization.com/speed/tweak/ballhead/

Själv lutar jag åt Acratech men bara för att de ser så ingenjörsmässiga ut :)

Växellänks huvuden som Manfrotto 405 och 410 ger ju överlägsen precision vid intällning men kan nog upplevas som lite långsammare. Även om 405an har snabb justering. Skulle dock inte byta min 405 till en kulled oavsett märke...

atotowi:
Alldeles för dyra för mig. Använder stativ inte så jätte ofta, vilket gör att jag inte vill lägga såå mycket cash på det.

Kullman kulan säljs av scandinavian i sverige dock till ett annat pris än i tyskland.

Men den fins i alla butiker utom Malmö just nu så det kanske är ide att åka och testa om du bor i närheten!
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7253487

Testen i Proffsfoto var i Nr1 2008 bifogar scannad pdf för intresserade.

Stefan/

stockholmviews.com

Bilagor

• Cullman-magne.pdf
    62.7 KB · Visningar: 265
Om du ändå ska lägga såpass mycket som 2000kr så hade jag definitivt köpt det bästa på en gång.

Du kommer förmodligen ändå köpa det efter att provat mellansegmentet och inte blivit 100% nöjd ändå, så det blir billigast i längden att skippa kompromisserna, har både Markins & RRS båda är grymt bra och håller en livstid.

Vad är det för fel på manfrottos om man bara köper rätt storlek?

F ö är deras 410 växelhuvud jättebra om man vill ha precision.
Själv köpte jag nyligen oxå ett av deras billigare kulleder för smidigare transport, funkar bra, dock kunde man önska lite bättre glid innan det låser men då får man gå upp kanske i prisklass.

De Manfrotto huvuden jag testat har inte varit "silkesmjuka" och då har jag provat nästan alla kulleder jag sett även andra märken.
Man letar ju efter ett där man kan ställa in friktionen efter belastning, som ändå inte hackar när man ska byta position och som är snabbt och enkelt att låsa utan att positionen förändras.
Det är mest det där att inte hacka när man ska finjustera som inte riktigt funkar som jag vill.

Så jag letar vidare...

Det 486 jag fick är hyfsat, kanske inte silkeslent men jag kan ställa in kameran exakt där jag vill, kunde väl önska när man drar åt lite grann att det gick trögare men med precision, som ett dyrare oljefyllt (gissar jag, aldrig provat), så jag gissar bara att större kula är lika med bättre. Sen om man går upp ett steg och får panoreringsvredet så får man bara in rätt höjdled kan man precisionlira med panoramafunktionen sen.
Kanske att man oxå kan fylla på med mer och bättre fett för bättre glid? Jag laga mitt växelhuvud för något år sen men har redan glömt vad det var för fett jag använde tyvärr, hur som helst funkar det fint fortfarande.

Verkar intressant... Cullman oxå förövrigt.

Gick och kände lite på mitt manfrotto 486, det får duga, rör sig tillräckligt mjukt, kanske fick ett bra exemplar...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto