Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kulled med "tapp"

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
http://harrysproshop.com/Tripods/Manfrotto_Articulating_Arms/396AB-3.jpg

Jag har en funktionsarm (se bild ovan) som i ena ändan har en "pinne" med en invärtes gänga på 3/8". Jag har så här långt klämt fast det i en adapter (Manfrotto 143BKT) men känner mig ofta lite handikappad genom att hela paketet bara blir ledat i ena "ledden".

Eftersom 3/8" är lite kraftigare än 1/4" så kanske det finns en kulled som har en "hane" på 3/8" som man kunde gänga i pinnen som sitter i armen?

Har sökt på t.ex. ScandinavianPhoto.se men hittar inte riktigt vad jag letar efter. Det finns en adapter mellan 1/4" och 3/8" så att man kan hänga på en "vanlig" kulled men jag är rädd att den lilla 1/4" tappen är för klen för att hänga tung kamera på.

Någon som förstår vad jag menar och som kanske kan hjälpa mig?

http://harrysproshop.com/Tripods/Manfrotto_Articulating_Arms/396AB-3.jpg

Jag har en funktionsarm (se bild ovan) som i ena ändan har en "pinne" med en invärtes gänga på 3/8". Jag har så här långt klämt fast det i en adapter (Manfrotto 143BKT) men känner mig ofta lite handikappad genom att hela paketet bara blir ledat i ena "ledden".

Eftersom 3/8" är lite kraftigare än 1/4" så kanske det finns en kulled som har en "hane" på 3/8" som
man kunde gänga i pinnen som sitter i armen?

------

Någon som förstår vad jag menar och som kanske kan hjälpa mig?

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår men de kulleder jag har, har en invändig W3/8 i botten. Om jag förstår rätt skulle du behöva en bit gängstång, kanske 25 mm lång, som skulle förena armen med kulleden. Skruv eller gängstång med gängan W3/8 är sällsynta idag. Något mera vanlig är gängan UNC 3/8 som nog i det här sammanhanget kan ersätta W3/8. Enklast är det nog att leta efter en skruv som har en tillräckligt lång gänga och kapa av en bit och snygga till den i snittet. Verkstäder av gammalt hederligt slag, liksom rörfirmor kan ha någon skruv liggande. För en tid sedan såldes det W3/8 x 1" mässingskruv på Tradera vet jag. Sådant kan ju återkomma.
Själv har jag några skruv kvar som jag håller hårt i, liksom 3/8 tapp och snitt, så jag klarar mej kanske livet ut:)

Märkligt att man håller fast vid Whitworthgängan än idag. Den ersattes ju officiellt av UNC redan 1949. 108 år efter att Joseph Whitworth lanserade den.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto