Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulled av muskula?

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Alla vet att en kuled består av en kula och ett fäste och en låsskruv
De lite större kulederna är dyra.
En kula finns i alla gamla datormusar.
Nån som funderat påa tt göra en egen kuled av lite störe storlek av en muskula???
Jag har sparat några och funderar lite.
det kunde kanske vara kul att höra vad ni andra bygg självare har för ide om detta???
Muskulan är gummerad, ev msåte man får bort detta eller kanek man kan yttja gummeringen för att få en mjukt och fint rörlig sak.
Att återanvända en muskula kunde vara kul.

Men en muskula är ju jätteliten? Och en liten kulled med syntetkula är ju inte speciellt dyr. Plus att kulan är det minst komplicerade att fixa när det gäller att bygga en kulled som ger fullgod funktion.

Jag tycker att en kula i en vanlig kuled är på c:a 12 mm medans muskulan är på 20 -25 mm
Man låt oss lyssna vad de andra tycker.
jag vill gärna väcka till liv lite kretaitivtet

Kulleder med 12 mm-kula har jag bara sett i billiga bordsstativ från typ Clas Ohlson. Det finns också för montering av blixtar. Såna kostar nog max en hundring. "Vanliga" kulleder i mina ögon har väl kulor från 30 mm och uppåt.

Kulan i en kulled skall vara stum. Sen skall den monteras i en helt stum bädd som sluter tätt kring kulan utan glapp. För låsningen behövs någon form av excenter med god precision. Många riktiga kulleder i prisklass under tusenlappen har problem med att de flyttar på sig när man låser dem. Skall man få till det bättre själv behövs en rejäl ingenjörsinsats.

Vettigare utgångspunkt för själva kulan i en kulled är nog en ståldank. Fast har man inte möjlighet att tillverka en kula är ju frågan hur långt man kommer med resten.

Hmmm...

Borde det inte gå att använda en gammal höftled från någon släkting? Bra material om inte annat...

OBS Humor....

Re: Hmmm...

Emthap skrev:
Borde det inte gå att använda en gammal höftled från någon släkting? Bra material om inte annat...

OBS Humor....

Höftleder håller bara 5-10år, sedan börjar de glappa något fruktansvärt. Så det gäller att agera fort när man får beskedet att en faster har opererat höften.

OBS Dålig humor...

Man kan ju få tag på en oanvänd höftled.
En av Titan som man operarar dit.
de är dock dyra....

Jag tänker på skruvstycken för finmekanik eller eleketronik, de består av en kula i storlek 40 mm, (dvs som en höftled till lilla faster Agda) och ett stativ för bordskanten etc.
Brukar finnas billiga på Biltema Rusta etc.

ROYSAN skrev:
Jag tänker på skruvstycken för finmekanik eller eleketronik
De jag har sett har haft en mycket primitiv låsmekanism som rör sig under låsning. Och i förhållande till storleken har de inte heller varit billigare än enkla kulleder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar