Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kulhuvud med Arca-swiss

Produkter
(logga in för att koppla)

hence84

Aktiv medlem
Hej! Har en Manfrotto 055B med en trevägshuvud idag, fotar bara så jag tycker set är lite bökigt att använda, har även skaffat mig ett rejälare teleobjektiv så det börjar bli lite tyngd på grejjerna.
Det tyngsta jag lastar på i dagsläget är en Pentax K3+Pentax 60-250. Ca 2kg.

Köpte precis på mig en massa peak design grejer och det gör att jag är sugen på att gå över från RC2 till Arca.

Vad för huvuden rekommenderas?

Hej! Har en Manfrotto 055B med en trevägshuvud idag, fotar bara så jag tycker set är lite bökigt att använda, har även skaffat mig ett rejälare teleobjektiv så det börjar bli lite tyngd på grejjerna.
Det tyngsta jag lastar på i dagsläget är en Pentax K3+Pentax 60-250. Ca 2kg.

Köpte precis på mig en massa peak design grejer och det gör att jag är sugen på att gå över från RC2 till Arca.

Vad för huvuden rekommenderas?

Har gjort samma resa som du ifrån 055B och Manfrottokulor med RC2-platta, och gått över till Arca-standarden. För lite tyngre objektiv så känns det verkligen stabilare med Arca-Swiss-typen.

Finns ju flera hundratals bra kulor för Arca-Swiss, så svårt att ge en kanonrekommendation (förhoppningsvis kan någon här på Fotosidan som tuggat igenom sig de 10-20 vanligaste på marknaden komma in och göra det).

Till slut måste man dock bestämma sig, och för mig själv så blev det denna ifrån Manfrotto:
https://www.manfrotto.com/products/...ostatic-ball-head-with-top-lock-quick-release

Har satt den på mitt nyinköpta Gitzo-stativ, och är grymt nöjd med den kombinationen. Gillar att kulan ifrån Manfrotto har säkerhetsspärr och snabblåsning, även om det är i versionen för Arca-Swiss, men det kanske inte är alla som vill ha det. En annan sak som gjorde att jag föll för det är den hydrostatiska kulan som vrider till extremt hårt utan att man behöver ha någon större kraft, och på mindre än ett varv.

Då detta är min första kula med Arca-Swiss kan jag ju inte på något som helst sätt tala om vad som är bäst, men jag är så grymt nöjd med den att jag ändå inte kan låta bli att varmt rekommendera den. Så har du haft Manfrotto innan och varit nöjd med det märket, så skulle jag iaf rekommendera dig att gå ner till en butik och testa den själv då jag tycker de fått till ett praktiskt Arca-Swiss-kompatibel lösning.

Varför inte prova ett Gimbalhuvud-

Har fått för mig att dom är dyra?
Vilken ska man titta på där?

Gimbalhuvuden är väl mest vara användbart för tunga o långa telen?
Känns lite overkill för 250mm.

Kan också rekommendera Sirui K-30X.
Men några 30 kg kilo klarar den inte. I alla fall inte om man vill ha kameran på högkant hängades ut på sidan. Det var anledningen till att jag bytte ut min Manfrotto 488RC.
Men 4-5 kilo, Canon 7D med batterigrepp o 70-200/4, är inga problem.
.

Sirui är verkligen bra bang för pengarna.
Har själv det största huvudet (K-40X) och det låser utan att sjunka även med ett Meyer 300/4 på kamerahuset.
Mekanismen går fint och lätt fortfarande efter tre års misshandel där det skumpat runt i skuffen, hängt på sidan av hojen i påse osv.

Ok! Tac för svaren, får kika lite på de olika alternativen, var tidigare inne på Manfrotto Q-pro, dock blir priset lite saftigare i Arca-utförande.
Hade tänkt att det kanske fanns någon vettig för under 1000-lappen, gör det inte det så går jag helt enkelt upp i prisklass, vill knte köpa skit.

Till slut måste man dock bestämma sig, och för mig själv så blev det denna ifrån Manfrotto:
https://www.manfrotto.com/products/...ostatic-ball-head-with-top-lock-quick-release

Har satt den på mitt nyinköpta Gitzo-stativ, och är grymt nöjd med den kombinationen.
Jag har kolfiberversionen av Manfrotto 055 och gilllar vikten. :)
Det är nog för klent om jag börjar lasta på tyngre grejer än vad jag har nu. Jag har kulleden 488RC2 och är väl hyfsat nöjd, men den hydrostatiska kulleden är mycket bättre. Jag har jämfört på mässor och funnit den överlägsen min gamla 488 (som f.ö. inte riktigt räcker till med mitt tyngsta tele).

Vilket Gitzo-stativ har du köpt? Vad väger det? Det är bra med stabila stativ, men man ska orka bära det med sig också. Manfrotto 055 av kolfiber är inga problem att bära med sig hur länge som helst, men det är nog på gränsen för min nuvarande utrustning. Jag vet inte om jag är extremt petig med stabilitet, men vad tillverkarna av stativ påstår att deras grejer klarar av viktmässigt tycker jag oftast är rejält överdrivet.

Jag har kolfiberversionen av Manfrotto 055 och gilllar vikten. :)
Det är nog för klent om jag börjar lasta på tyngre grejer än vad jag har nu. Jag har kulleden 488RC2 och är väl hyfsat nöjd, men den hydrostatiska kulleden är mycket bättre. Jag har jämfört på mässor och funnit den överlägsen min gamla 488 (som f.ö. inte riktigt räcker till med mitt tyngsta tele).

Vilket Gitzo-stativ har du köpt? Vad väger det? Det är bra med stabila stativ, men man ska orka bära det med sig också. Manfrotto 055 av kolfiber är inga problem att bära med sig hur länge som helst, men det är nog på gränsen för min nuvarande utrustning. Jag vet inte om jag är extremt petig med stabilitet, men vad tillverkarna av stativ påstår att deras grejer klarar av viktmässigt tycker jag oftast är rejält överdrivet.

Har också ett 055 i basaltversion som är grymt bra och väldigt nöjd med det (har det kvar), men då jag skaffat 2,8-normalzoom och även lite längre telezoom (150-500/5,6) så kände jag att det inte vore fel med lite stabilare doningar.

Det blev ett Gitzo GT3541L Series 3 Mountaineer 6X Carbon Fiber Long Tripod Legs som väger 2,1 kg och klarar 18 kg (enligt spec).

Med 468MGQ6 (722 gram i Arca-Swiss-versionen) så blir det ett extremt stabilt paket som praktiskt klarar upp till ca 10 kg (enligt spec 16-18) och väger sammanlagt under 3 kg.

Jo, tillverkarnas specifikationer skall man inte ta bokstavligen, och speciellt kinesiska märken har jag upplevt att man måste ta med en stor nypa salt (hade själv lite kinavarianter innan jag gick över till Manfrotto/Gitzo) - lite av glädjemätare som inte har så mycket med verkligheten att göra.

Väldigt nöjd med det hydrostatiska Manfrotto-huvudet, och har för mig att jag faktiskt kikade på det efter en rekommendation ifrån dig här på Fotosidan - så stort tack för det utmärkta tipset!

20160228-012.jpg

Tre typer av huvuden som medger precisa inställningar i X- och Y-led samt tilt.

Det till vänster är ganska snabbjobbat eftersom det går att grovinställa snabbt och därefter finjustera. Kulleden i mitten är naturligtvis snabbast men kan vara lite svårarbetat för exakt inställning av horisont och vertikal. Det till höger är mycket exakt och lättarbetat men också långsammast att ställa in.

Alla kulleder är stabila, så länge tyngdpunkten är exakt centrerad över kulan, så därför är det bra om fästplattan / stativdästet på lameran tillåter justering. Särskilt förstås i vertikalläge/stående.

Själv använder jag en Sirui KX30, tillsammans med ett modellanpassat L-fäste, som gör att tyngdpunkten hamnar mer centrerat, även då man fotar stående och med objektiv som inte har något eget stativfäste.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto