Annons

Kula eller trevägshuvud?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Jag skall köpa ett stativ idag. Dock kan jag inte bestämma mig om jag skall välja en kula eller trevägshuvud till Manfrottos 055PROB.

De huvud som jag tittat på är 804RC2 och Kulled 488Rco med snabbplatta 030-14.

Vilken kan ni rekommendera om man fotar landskapsvyer mest?

//Mats
 
Personligen föredrar jag kula. Men jag kan även se en viss fördel i ett tre-vägs huvud om man fotograferar landskap. Men till allt annat så tycker jag att kula är den bästa lösningen. Så därför säger jag kula.
 
Det är ju en prisfråga. Man skall högt upp i pris på en kulled för att uppnå samma stabilitet som ett 3-vägs h.
Kulleder har en tendens till att siga när det är lite obalans i vikten.
Jag använder mäst kulled, men vid brännvidder > 300mm trivs jag bäst med 3-vägs.
Erik J
 
En kula ä onekligen smidig och mångsidig.
Med tunga kameror och lång teleobjektiv så krävs det stabilitet. Riktigt stabila kulleder som är följsamma och nyper åt ordentligt kostar en rejäl slant. Ett panoramahuvud som är stadigt kostar betydligt mindre.

En kompromiss kan vara att ha en smidig kulled till "vardags" och att plocka med sig en stadigt huvud när fågeltelet skall ut.
 
mats.ingves skrev:
Jag skall köpa ett stativ idag. Dock kan jag inte bestämma mig om jag skall välja en kula eller trevägshuvud till Manfrottos 055PROB.

De huvud som jag tittat på är 804RC2 och Kulled 488Rco med snabbplatta 030-14.

Vilken kan ni rekommendera om man fotar landskapsvyer mest?

//Mats
Jag skulle hävda att det inte finns några stadiga o lättjobbade kulleder under 2000-2500. Men å andra sidan kanske inte den där yppersta stabiliteten krävs när det gäller landskapsvyer. Men anser du att stabilitet är jätteviktigt bör du nog kolla efter begagnade huvuden, med tanke på den prisbild som du anger.
 
Jag fotar mest landskap och använder ett trevägs huvud.
Då kan jag justera i en led åt gången. T.ex. att sänka horisonten lite.
Med en kulled blir kameran helt lös och jag måste justera i alla led varja gång.
Så för mig är det självklart.
Dessutom kostar en motsvarande kulled betydligt mer.
 
Ja, jag har ett Manfrotto MG 468 RC4, kostar en 2500 kr någonting. Men så är det också rent underbart att jobba med. Orkar utan problem med att hålla mitt 500/4L, även om man inte drar åt den max. Jag kan ställa motståndet så att det vlir trögt, men flyttbart. Men för tusenlappen så tror jag nog att du ska hålla dig till just manfrotto. Deras 488 är nog en av de mer prisvärda kulorna för under 1000 kr. Vilken platta du ska ha avgör du själv, men välj inte RC2, för jag anser den vara undermålig och har alldeles för liten anliggningsyta. Själv använder jag RC4, som är en stor platta, men den är precis lika stor som botten på min 1D MkII, så den funkar utmärkt för mig.
 
Lars Broman skrev:
Med en kulled blir kameran helt lös och jag måste justera i alla led varja gång.

Inte nödvänligtvis. har kulan sk. tension control, så blir den bara så lös som man vill att den skall vara. Men du har rätt i att det är enklare att justera en led åt gången. Men använder man en kulled med tension control rätt, så behöver man aldrig spänna åt kulleden ordentligt.
 
Jag har haft både treled och kulled - och höll på att irritera ihjäl mig på treledshuvudet. Det kändes mycket omständligt och segt. Nu kör jag bara kul och är mycket nöjd. Men det ska sägas att jag inte fotar med långa telen eller mycket långa tider. Jag skulle nog ändå våga förorda kula.
MVH
/JK
 
Jag har Manfrotto 490 kulled, kostar ca 1500 kr. Tycker att den är bastant och bra, går att justera så att kulleden är trög, håller mitt 400 mm objektiv utan problem.
Sven-Åke
 
Re: Kula för krävande tag

JanOlofHärnström skrev:
Någon med erfarenhet av denna kula:
(oljedämpad och teflonbehandlad kula)
http://www.manfrotto.com/Jahia/site...416C8EA257ACEE3C521BDC652366.worker1?livid=80|81&idx=83

?

Jag har en 468MG med ett 64mm snabbfäste från Optipod och kan utan vidare säga att huvudet låser mycket bra och kombinationen med Optipods snabbfäste är fantastisk.

Akta dig för RC2-varianten eftersom de plattorna inte fixerar riktigt.
 
Instämmer med Boris. Använder en 468MG RC4 och är helnöjd. Den låser som sagt även långa telen som t.ex. 500/4L IS. En totalvikt på nästan 5,5 kg med kameran. Med rätt spänning kan man t.o.m. nästan använda den som ett gimbal-huvud och släppa kameran utan att den skenar iväg ;)
 
Det verkar lovande.

Videoplattorna ser intressanta ut. Med en sådan bör man kunna balansera långa objektiv och tunga kamerahus så att tyngdpunkten hamnar rätt över kulan.
 
Nu har jag bestämt vad det blir, det blir 055Prob och 488RC4
Jag skulle köpa stativet igår, dock till mitt förtret så har alla slut på rubbet utom på ett ställe som bara har 055an. Så nu måste jag beställa istället för att få det direkt, grrrr....hade hoppats på att få testat det idag..

Tack för alla tips!

//M
 
Hej

Ta en titt på Benro http://www.benro.cn/

ta en titt på priserna och utbudet, liknar Arca, Gitzo, Manfrotto.

Benro säljs via ebay, sök efter benro.

Tex till stativ medföljer stativväska och spikfötter (de jag kollade på i alla fall).



Säljs i Norge http://www.fotovideo.no/aspx/login....kter.aspx?t=1041&g0=0&g1=12&t=1041&g0=0&g1=12

England

http://www.photopal.co.uk/




Som ett exempel kan man nämna Arca B1 kulleden med snabbfästanordning , en legend för ca 4000kr i tex tyskland och den är utan snabbplatta.

Benro har något liknande, KJ-2 Ballhead för ca 1500kr på Ebay.

http://cgi.ebay.com/Benro-KJ-2-Ball..._W0QQitemZ230042088217QQihZ013QQcategoryZ3009<br%20/>4QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem

MVH

Omar
 
Jag klurade på benro men det föll på att det är svårt att köpa i sverige och priset blir högre än 2200kr som manfrotton kostar.
Dessutom kan man få problem med reservdelar gissar jag.
Nu har jag beställt stativet på YFO:)
//M
 
mats.ingves skrev:
Jag klurade på benro men det föll på att det är svårt att köpa i sverige och priset blir högre än 2200kr som manfrotton kostar.
Dessutom kan man få problem med reservdelar gissar jag.
Nu har jag beställt stativet på YFO:)
//M
HT-foto säljer Benros produkter men sortimentet är starkt begränsat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.