Annons

Kul klipp gatufoto Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gillade damen i blå mössa som log så vänligt! :)

Gatufotobilder är ofta intressanta att ta del av, men sättet den här typen av bilder kommer till på kan jag ibland känna en viss besk eftersmak av måste jag säga. Jag personligen känner mig inte helt bekväm med att "tränga mig på" för att fotografera okända människor på stan. Visst..en eller ett par snabba bilder och sedan gå vidare kan jag tycka är helt okej, men när man "bearbetar" motiven som man gör i det här klippet anser jag att man går för långt. I alla fall om det ska kallas gatufoto.

Nä, jag föredrar nog fotografer som försöker "smälta in" bland andra och som varken smyger eller är burdus med sin kamera..utan som snabbt lyfter kameran till ögat och tar en eller ett par bilder och sedan går vidare. Det är i alla fall min åsikt.

Eric Kim som jag förstod höll i det verkar vara typen som frågar om man får fota folk blir lite mer porträtt av det då än gatufoto.

Några korta propåer om filmen. Som medarrangör av workshopen som var en introduktion till gatufoto så var de moment som skildras i filmen dels en övning i att fråga folk om lov, och dels en övning i att "jobba en scen".

Ett av målen var att få folk man frågade att säga nej. Den som först fick 10st nej vann. Jag tror faktisk inte att någon av deltagarna lyckades :) Sedan så skulle man även "jobba scenen" dvs. tänka efter och inte nöja sig med en eller två bilder. Innan så hade deltagarna tittat på några av "mästarnas" kontaktkartor. Dom tog sällan bara en eller två bilder utan oftast flera för att kunna välja den bästa efteråt.

Sedan så är det ju även en övning i självförtroende. Folk är trevligare och mindre skrämmande än man tror. :)

Om det är gatufoto eller inte kan man ju diskutera. Det är väl mer ett sätt att närma sig ämnet och bygga ett självförtroende för att våga ta bilder på främmande människor på stan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar