Annons

Kuala Lumpur / Singapore shopping ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zak_

Medlem
Hej,

Jag är på väg till Kuala Lumpur och Singapore i slutet av nästa vecka , tänkte då se om kan hitta nåt objektiv till kameran eller annat skoj då där :)

Så söker lite tips på vart man köper fototillbehör bäst i de två städerna samt lite tips på prisnivån nu ?

Sökte aldrig en gammal tråd då ville ha dagsaktuell info om läget där nu då misstänker det ändras ganska fort.

Tack för ev. tips både relaterat till ovan eller annan shopping eller pyssel där :D

Mvh

Robert

Prislista

Ta med dig en aktuell prislista på de grejor du funderar på. Då vet du på plats om det är lönt att köpa i Singapore eller hemma. Fundera på om du vill smuggla in ditt objektiv eller om du skall momsa in det. Det gör en rejäl skillnad.

Lustiga länder Malaysia och Singapore. Jag var där 1973 och köpte kameragrejor. När man kom till Malaysia från Thailand (jag liftade efter västkusten) bl.a. till Penang som också hade "taxfree-försäljning av kameror och elektronik. Det första man såg vid gränsen var en skylt med en varningstext:

Alla som ser ut som hippies eller hittas boendes i "from time to time shelters" eller sovandes på stranden kommer att få sina pass stämplade med "hippie" och tvingas lämna lander inom 24-timmar. Om man inte gjorde detta så skulle man bli stämd inför rätta.

När jag kom till Singapore möttes jag vid gränsen av bilder på hur man skulle vara klippt. Inget hår ner över ögonbrynen, friklippta öron och inget hår på kragen. En gränsvakt av indisk härkomst pekade på en närliggande indisk barber shop i närheten och han övervakade personligen att klippningen blev den rätta. Dessa bilder fanns på många platser i stadsbilden., så man aldrig skulle tveka över vad det var som gällde.

Efter det släppte de in mig så jag kunde köpa ett par objektiv.

Hoppas det går lite lättare idag. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar