Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

krumelurer i imagedesk

Produkter
(logga in för att koppla)

Mamaya

Aktiv medlem
Har lagt upp några bilder på min image desk sida. Tyvärr är orden nästan oläsliga, där det ska vara prickar över å eller ö blir det ett stort S med en krumelur ovanför istället. Kan någon kunnig person tala om hur jag rättar till det?

kolla själva på:

djuse.imagedesk.se

Mvh Berit

Latin1

Det beror på att du inte justerat inställningarna vid import. Kika på detta dokumentet

http://www.imagedesk.se/cldoc/20/4821.htm#metadata

Tack för svar! Nu har jag ställt in på Latin 1 och det blev något bättre. MacRoman var sämre. I webbläsaren safari har jag ställt in på Latin2 för något Latin 1 fanns inte. Fortfarande är det krumelurer eller så har bokstaven försvunnit, kolla själv på

djuse.imagedesk.se

Hur göra?

Det är alltså i samband med importen i ditt Imagedesk konto som du skall göra dessa inställningar. Inte i själva webbläsaren. Så:

- om du kör mac (Ställ in MacRoman) i inställningarna i Imagedesk
- importera om bilden och verifiera att svenska tecken blir rätt.

Det är alltså i samband med importen i ditt Imagedesk konto som du skall göra dessa inställningar. Inte i själva webbläsaren. Så:

- om du kör mac (Ställ in MacRoman) i inställningarna i Imagedesk
- importera om bilden och verifiera att svenska tecken blir rätt.

Jag hade gjort inställningar i Imagedesk enligt beskrivningen. Nu har jag gjort som du sagt men det ser likadant ut. Jag undrar hur jag verifierar att svenska tecken blir rätt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar