Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krossljud från Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

Tusse

Aktiv medlem
Nu vet jag hur det låter när man tappar en Canon EOS 10 D i backen från ett par meters höjd. Nu tycks kameran vara av det segare slaget men inte mitt Tamronobjektiv som den landade på, någon som vet vart man får tag på reservdelar?

Bert

Tusse skrev:
Nu vet jag hur det låter när man tappar en Canon EOS 10 D i backen från ett par meters höjd. Nu tycks kameran vara av det segare slaget men inte mitt Tamronobjektiv som den landade på, någon som vet vart man får tag på reservdelar?

Bert

Undrar om det inte var den här gossen som servar Tamron.

Kameraservice Kungsör
Kungsg. 30, 736 32 KUNGSÖR 0227-127 40
Fax 0227-108 19

Tamrons serviceställe ligger/låg iaf i Kungsör.

Ring och lyssna.

/K

Tusse skrev:
Usch, jag vet själv hur det låter när en Nikon D50 och en tung 24/1,8 brakar i backen från 2-3 meters höjd. Jag vet också hur det låter när objektivet knäcks vid bajonetten och trillar i plurret:-( Lyckligtvis gick det på hemförsäkringen. Kolla upp om du har drulleförsäkring, så kommer du nog undan med självrisken på en tusenlapp.
Att laga ett objektiv som trillat i golvet från flera meter är nog tveksamt om det är nån vits med, men du kan kanske få ett nytt istället:)

Min favorit-att-tappa-pryl smäller inte lika högt.
1 st linslock tappat från Brooklyn Bridge, NY.
1 st linslock tappat ner i en krokodilgrop i Kambodja.

More to come.

Skickade en fråga till Kameraservice Kungsör angående reservdelar.
Försäkring, knappast, 1500 självrisk, fyra år gammalt objektiv för 3500 kr lär inte bli mycket över. Ska fråga försäkringsbolaget men tvivlar.

Bert

Tusse skrev:
Skickade en fråga till Kameraservice Kungsör angående reservdelar.
Försäkring, knappast, 1500 självrisk, fyra år gammalt objektiv för 3500 kr lär inte bli mycket över. Ska fråga försäkringsbolaget men tvivlar.
Då lär det verkligen inte löna sig att reparera heller.

Fick svar, kan vara värt ett försök. "Plastringen fins i lager och kostar 200:- inkusive moms och frakt"

Tack Kameraservice Kungsör för en snabb service.
Det ser ut att fungera och med tanke på att objektivet nästan var helt av så är delar för 200 kronor billigt.

Bert

Nu får man inte vara glad, kameran överexponerar men manuellt tycks det fungera, även bländaren i objektivet verkar ok. Nu är frågan ör det kameran eller optiken som fick sig en smäll så att den mäter fel. Någon med en ide innan jag anlitar experter.

Antingen provar du kameran med någon kompis' glugg som du vet fungererar eller också går du in hos någon fotohandlare och jämför dina prylar mot något som funkar.

Hur mycket överexponerar den? Varierar det med valt bländarvärde? Det kan ju vara nåt med bländarmekaniken som knasar, så att objektivet inte bländar ner, och då borde den exponera korrekt om du väljer största bländarvärde, och exponera helt åt helvete om du väljer minsta.

Bländaren verkar fungera för kör jag manuellt så går det bra.Justerar jag ner bländaren 2 steg så ser det bättre ut. Kan det vara slutaren som är på väg att säga upp sig. Kameran har tagit många bilder ( räkneverket 185-8582)

Så var inte felet fixat som jag trodde utan nu har jag kontaktat försäkringsbolaget och ska lämna in den för kostnadsförslag. Jag bor i Stockholms yttre områden (NV) så ett tips vart jag lämnar den är välkommet.

Det blev PowerMill i Väsby efter tips från Canon kundtjänst .En genomgång och lite justeringar och den är (nästan) som ny.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar