Annons

Kromatisk aberration med Nikkor 85mm 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofia Daniels

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har ett nyinköpt Nikkor 85mm 1,8 till min Nikon d7000. Mitt problem är att jag tycker att det blir vansinnigt mycket störande kromatisk aberration, både lila och grönt i samma bild. Speciellt i motljussituationer, då det kan bli så mycket att bilderna blir helt oanvändbara. Jag fotar bara i RAW men tycker inte att det går att fixa särskilt bra i Camera Raw.

Jag har bifogat en exempelbild (ursäkta det inte allt för estetiskt tilltalande motivet) Jag vet inte om det syns så mycket när det är så här liten. men nästan alla kvistar är antingen gröna eller lila. Nu är min fundering, är det så här det ska vara med detta objektiv? Hur mycket kromatisk aberration är acceptabelt i den här prisklassen?

Hoppas att någon kan svara!
/Sofia
 

Bilagor

  • kromatisk aberration.jpg
    kromatisk aberration.jpg
    9 KB · Visningar: 308
Hur bra den gluggen än är så har den inte samma antireflexbehandling som "moderna" objektiv har. Den är svunnen från en äldre era.... Det ska dock inte upplevas som jättestörande, men svårt att tolka den lilla bilden.
Köpte du gluggen ny eller begagnad? Om det är en begagnad optik så kan du titta efter putsrepor på bakre linsen.

/K
 
Tack för svaren!

Köpte den ny för någon månad sedan. Attans att jag inte lyckats höra det tidigare. Jag fotar typ 90% av mina bilder i motljus. Men i övrigt är jag väääldigt nöjd med den, så jag kan nog leva med det. Ville bara höra mig för så att det inte var så att jag fått ett dåligt exemplar och borde reklamera.

Jag bifogar en detalj från en annan bild så syns det lite bättre.
 

Bilagor

  • kromatisk aberration2.jpg
    kromatisk aberration2.jpg
    13.6 KB · Visningar: 233
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.