Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kromatisk aberration D700+ Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror på att D80 inte utnyttjar gluggen helt, eftersom den har en mindre sensor. D80 utnyttjar bara mittendelen av gluggen, medan D700, som har fullstor sensor utnyttjar hela gluggen. Det gör att fel som oftast syns i kanterna nu kommer fram (t.ex. KA, vinjettering, oskärpa osv) betydligt mer.
Det är väldigt enkelt att åtgärda i Camera Raw, eller i Lightroom. (Det finns lite reglage för att justera objektivfel)

Det beror på att D80 inte utnyttjar gluggen helt, eftersom den har en mindre sensor. D80 utnyttjar bara mittendelen av gluggen, medan D700, som har fullstor sensor utnyttjar hela gluggen. Det gör att fel som oftast syns i kanterna nu kommer fram (t.ex. KA, vinjettering, oskärpa osv) betydligt mer.
Det är väldigt enkelt att åtgärda i Camera Raw, eller i Lightroom. (Det finns lite reglage för att justera objektivfel)

Tack for svaret Joel
Det hade jag inte tänkt på. Visst kan man fixa det lätt i Camera Raw

Hej Joel

Det gick inte att fixa o Camera Raw. Visst kan man klona men det är ingenting man vill göra.

Åh, att klona KA ska du inte ge dig ikast med, det låter onödigt krångligt!

Till höger så har du flera små tabbar som du kan välja mellan, en av dem heter Lens Corrections och där ser du det. Annars kan du gå in under filter och välja distort och sen Lens Corrections.. Där finns också ett reglage för KA.

Detta finns sålänge du har CS3 och/eller Camera Raw 4. CS2 kan nog ha det, men jag vet inte.

Bilagor

• ACR_CA.jpg
    ACR_CA.jpg
    38.9 KB · Visningar: 628
Har börjat ta bilder med min D700 och har fått det här bild. Det verkar som det finns kromatisk aberration i väntra kanten på blomman. Har tagit massa bilder på såna blommor tidigare med min D80 och samma objevtiv och aldrig få en som "avvikelse". Kan D-Lighting vara orsaken till detta?
Här kan ni se bilden

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1450999

Jag är högst osäker på om det verkligen är CA det handlar om.
Visst kan man se diverse ljusblänk i blomman på flera olika ställen?
Du kanske kan göra ett utsnitt och visa i 100% pixlar här i forumet?

Själv tycker jag att det ser ut som om ljus med annan färgtemperatur träffar blomman. Och du har ju ingen CA på det vita i blomman där det är högst kontrast.
Jo, några 100% utsnitt skulle underlätta.

Fotar du i Raw-format och använder Capture NX2 så tas all CA bort automatiskt.

/kent

Hej Kent
Jag fotar alltid i Raw och har fått med min D700 Capture NX2. En tremånders version. ska testa. Photoshop ändrar inte på det. Har testat på flera bilder som har samma fel.

Jag stjäl tråden lite och ställer en annan fråga angående NX2. jag upptäckte att mina JPEG från min D3 hanterade brusreduceringen väldigt bra. faktiskt bättre än den som blir med Neat Image. Kanske beroende på att jag har ställt parametrarna väldigt lågt i Neat Image. Jag var dock väldigt imponerad av resultatet i JPEG. Synd bara att JPEG-filerna inte riktigt står upp sett till vitbalans och färgkorrigeringg. Det blir lite för mycket konstigheter för att man skall våga köra enbart JPEG.

Jag stjäl tråden lite och ställer en annan fråga angående NX2. jag upptäckte att mina JPEG från min D3 hanterade brusreduceringen väldigt bra. faktiskt bättre än den som blir med Neat Image. Kanske beroende på att jag har ställt parametrarna väldigt lågt i Neat Image. Jag var dock väldigt imponerad av resultatet i JPEG. Synd bara att JPEG-filerna inte riktigt står upp sett till vitbalans och färgkorrigeringg. Det blir lite för mycket konstigheter för att man skall våga köra enbart JPEG.

Inte för att vara sån, men jag tror du glömde att ställa själva frågan :)

Har noterat att saker ur fokus när jag fotograferar inomhus med mitt makro (Sigma 105mm) lätt får en lite lila ton där ljus reflekteras. Sett det på andra bilder också, såsom denna.

Men är det inte så att man brukar få problem med longitudinell CA (PF) i områden i oskärpa när man fotograferar på stora bländaröppningar? Går det att göra något åt?

Exempel
http://www.photozone.de/nikon--nikk...kkor-af-85mm-f14d-review--test-report?start=1

Har noterat att saker ur fokus när jag fotograferar inomhus med mitt makro (Sigma 105mm) lätt får en lite lila ton där ljus reflekteras. Sett det på andra bilder också, såsom denna.

Men är det inte så att man brukar få problem med longitudinell CA (PF) i områden i oskärpa när man fotograferar på stora bländaröppningar? Går det att göra något åt?

Exempel
http://www.photozone.de/nikon--nikk...kkor-af-85mm-f14d-review--test-report?start=1

Hej Jonas

Vad hade du för kamera när du tog bilden?

Fotar du i Raw-format och använder Capture NX2 så tas all CA bort automatiskt.

/kent

CaptureNX2 fixar inte det. Det kan hända det är bara blänk. Det är bara att man brukar få en varning om utbrända högdragar om det finns blänk i bilden och det får jag i det här fallet.

Exempel
Longitudinell CA är inte riktigt samma sak som "purple fringing", men de är mycket närbesläktade. Man brukar tala om LCA när oskärpan framför och bakom ett relativt tunt skärpeplan får inslag av olika färger. PF däremot kan uppkomma även i själva skärpeplanet, på grund av att de vågländer som utgör den lila färgen helt enkelt inte är fokuserade i skärpeplanet, trots att de borde vara det.
LCA syns följdaktligen oftast bara vid stora bländaröppningar eftersom det är då man får kort skärpedjup, medan PF kan vara rätt påfallande även nedbländat. Tyvärr kan man inte göra ett skvatt åt någon av dessa optiska fenomen, annat än genom efterbehandling eller att mjukvara i kameran på något vis känner igen det och korrigerar för det, färgmässigt.

Tillägg: Det finns förresten exempel på att PF kan uppstå på sensorn, troligen då direkt i själva mikrolinserna framför varje pixel. Så det är inte helt säkert att det beror på objektivet.

Jag tycker inte att Alfredos utsnitt uppvisar någon störande CA.
En svag lila rand längs vänstra kanten av bladet finns som står i kontrast mot den mörka bakgrunden, men den är ju försumbar.
Fläckarna är inte CA.

Hur man efterbehandlar bilderna med kontrast och färgbalans påverkar resultatet betydligt.

Små bländare, här f:22 försämrar skärpan genom diffraktionen. Hur detta påverkar konturskärpan och ev färgproblem vet jag inte.
Men man kan lugnt påstå, utan att bli hängd, att Tamrons makro-90mm håller hög optisk kvalititet och försumbar CA.

Mvh J O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar