Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kromatisk aberration (Color fringing)

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Hoppas det stavas så *flin*

Har senaste månaden stött på ett antal svartvita bilder här på fotosidan som lider av cyan och magenta skuggor. Frågan är hur detta kan komma sig då det är svartvita bilder.
Uppstår det då man scannar negativen/papperskopiorna eller hur kan det bli så?

Här är två exempel:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=161276

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=151577

Granska bilderna där det är som mest kontraster så ser man ganska tydligt cyan och magenta färgade områden.

En annan fråga oxå. Kromatisk aberration som uppstår i optiken på kameran (jo jag har en digitalkamera) kan man på nått sätt korrigera den på ett mer vetenskapligt sätt än att bara på måfå skala om kanalerna i photoshop?

Vad jag menar är kan man med hjälp av nån formel räkna ut hur mycket man skall skala om kanalerna eller finns det rent av nån plugin som kirrar sånt här?
 
Jag kan inte hitta en enda missfärgad pixel på Patriks rauk. Var skall jag titta någonstans?

På Annas villabrand hittar jag dock färgstick, som är olika i olika delar på bilden.

Jag gissar att Patrik har gjort om bilden till svartvitt i bildbehandlingsprogrammet, medan Anna har "scannat en svartvit bild i färg" (eller hur man nu skall uttrycka det).
 
Jo efter en nogrannare granskning av rauken så ser jag nu oxå att det inte är några färgade pixlar där. Men om vi återgår till hur det kan uppstå?

Du tror att det är scanning av svartvit bild i färg. Jag tror att du har rätt här.

Så vi lämnar den delen av min fråga.

Hur fixar man kromatisk aberration på ett bra sätt? Nån som har nån vetenskaplig förklaring?

För teoretiskt sett tycker jag det borde finnas nått sätt att låta de felaktigt spridda färgerna att hamna rätt igen med hjälp av mjukvara.
 
Det är mycket möjligt att jag har "scannat en svartvit bild i färg" eftersom jag har scannat en hel del bilder men det var ett par år sen och jag har inte all kunskapen. Om ni har några tips tar jag tacksamt emot dem. Tack för att ni upplyste mig om att min bild är inblandad i en diskussion, det uppskattade jag! Hej på er
 
Den kromatiska abberationen uppstår som en kombination av brister i optiken och sensorns känslighet. Bra optik för analoga kameror kan ge detta fenomen på digitala kameror.
Problemet är större på mindre sensorer (kompaktdigital) än på stora sensorer (systemkameror). Framförallt ser man störningar i kanten på bilden och när optiken är vidvinklig.
Sensorn har svårt för att ågerge ljus som kommer in från sidan på ett korrekt sätt.

Det finns inga formler eller program för att rätta till dessa fenomen. Det man kan göra är att sitta och pilla med det i redigeringen (markera, klona, rita eller vad man nu föredrar)

Enda sättet att slippa problemet är att ha bra utrustning. Att blända ned optiken ger i regel mindre störning.
 
Det finns programvara för att minska effekterna av kromatisk avvikelse. Jag tror att flera raw-konverterare har det inbyggt. Det finns också i redigeringsprogrammet Picturewindow Pro. Minns jag inte helt fel så går det också att använda Panotools för det och förmodligen finns det en hög andra pluggar till Photoshp som grejar det.
 
Jag har ingen personlig erfarenhet av det, men det finns före- och efter-bilder i den sida jag länkade till.
 
Det ser onekligen intressant ut.
Man får sätta sig ner och hårdplugga någon kväll.
Samtidigt får man lite hum om hur man fixar med distorsion.
Tack Jim för ett bra tips.
 
Tittar på förklaringen här:
http://www.infundo.com/fotografi/linsoptik.html

Då förstår man att det aldrig går att korrigera för felet fullt ut. Oskärpa kan ju aldrig göras skarpt. Hade varit bra med en extra skiss för kanten för att se hur oskärpan hamnar ocentrerat över det som är skarpt. Om jag inte missförstått något så är det man gör vid korrigeringen (genom radiell omskalning) att placera oskärpan centrerat.
 
För er information. Rauken är framkallad svartvitt, inscannad papperskopia svartvitt, varefter fläckar från negativet tagits bort mha ps.

;¤) P.
 
Jag har ett problem med kromatisk aborration på en bild i jpg format. Jag vet att det går att fixa i camera raw på en bild i raw format. Men min fråga är går det att fixa kromatisk aborration på en bild i jpg format i photoshop cs2?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.