Annons

Kritikforum eller uppladdnings-server?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Sorry, men det blir bara sämre avseende kritken. En oändlig ström av bilder inskickade av fotografer som inte kommenterar på andras bilder. Men det är ganska naturligt, man vill bara värja sig, det är helt enkelt för mycket. Och det finns inget incitament för att kommentera. Från tusentals timmar spenderade på fotosidor har jag kommit till slutsatsen att "webmasters" inte ser detta som ett problem pga att dom mera ser till helheten, ekonomi etc. Men för den enskilde är det däremot ett problem. Att ladda upp en bild och få en kommentar typ "bra bild" är helt enkelt inte värt besväret.Kunskapen och erfarenheten bland fotosidans medlemmar är enorm men man ser inte mycket av det när det gäller bildkritik. För att inte bara gnälla, kräv x antal givna kommentarer för varje bild. Ja.... nu komer motargumentet.... "kvalitet på kommentarerna....bla...bla...." men är kvaliteten på kommentarerna hög som det är?? Och personligen föredrar jag "bra ljussättning" framför ingen kommentar alls. Jag läste för länge sedan ett utmärkt genomtänkt förslag om något om "poler" eller liknande, kanske en väg att gå?
 
Jag ser att du har alla dina bilder i "utställningar", tror du får betydligt fler kommentarer om du lägger upp dem i ett kritikalbumen.
 
Ja, håller med. Men detta är inget personligt problem, jag får kommentarer så det räcker. Mer allmänt. Men det har varit uppe 50 ggr förut, jag är bara tjatig :)
 
Okej :D

Personligen är jag väldigt nöjd med hur många kommentarer jag får....fast det hjälper ju inte de som är missnöjda förstås ;-)
 
Det är bara ena sidan. Jag vill också åt "den enorma erfarenhetsbanken". Och då menar menar jag inte vilket objektiv och märke. Alla vet ju redan att Nickon rockar fett! Nej, jag vill åt det andra. Bildkommentarer helt enkelt. Som är ganska lätt att ge men som inte görs. Varför har jag 100 teorier och fakta om men det är inte viktigt. Det viktiga är att vi kommenterar och inte bara förväntar oss kommentarer och goda råd. Och detta måste uppmuntras och/eller tvingas fram med krav eller små "pats on the back". Även om krav är ett fruktansvärt ord i dagens Sverige :)
 
Jodå vi ser det som ett problem, som har hög fokus. Vi skulle kunna strypa uppladdningsfrekvensen radikalt nu på en gång - en bild i veckan tex, men vi har ju faktiskt lovat vissa tjänster och förmåner till de som betalt sin medlemsavgift, ett avtal vi inte vill bryta utan att ha något annat att erbjuda istället.

Men pooler är på väg - trust me.. :) Det var det jag skruvade in iom systemuppdateringen förra veckan. Sedan har prestandarproblem på servern återigen styrt om prioriteringen. Men poolerna finns installerade, vi skall hitta något lämplig första tillämpning - att ta bort vanliga kritiksystemet känns lite för radikalt innan vi testat poolkonceptet mer.

Dock är jag inte så säker på att ett minskat inflöde ökar antal kommentarer per bild - man kommer till folks bilder på många andra sätt än "Kommentera nya" - hur får jag folk att tycka till om mina bilder, när de tittar på dem via min profil tex; vad skall man ha för incitament? Bonuspoängsräknare finns i systemet redan, skulle kunna visa upp den - dvs att man får ett poäng för varje kommentar. Men jag vet vissa tycker sånt hör mer till Lunarstorm och dylika sajter...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.