Annons

Kritik På hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

sespalan

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag fotograferar för mestadels konserter och har haft samma hemsida/portfolio ett tag. Jag har ibland kontaktat tidningar stora som små och frågat om de skulle vara intresserade av att jobba med mig. Många gånger har jag märkt att det saknas bilder till konsertrecensioner och jag har erbjudit mig att plåta för ett litet arvode/prenumeration av några nummer.

Och till min besvikelse är mail inboxen oftast tom. Inget svar. Jag förstår att det kan vara jobbigt för de att styra upp med en fotograf men det hade varit roligare både för mig som får fotografera och för de som får en bild i deras medium.

Sidan är väldigt enkel, jag vet, men jag är inget Html geni. Kritik på sidan?
kristiangullner.se är sidan vi talar om.

För att driva diskussionen framåt vill jag gärna att ni som önskar delar med er av lite effektiva tips för en inbjudande konsertfotograferings-portfolio. väldigt nischat jag vet!

Hs

Skrikig förstasida

Hej
Jag tycker du har en väldigt skrikig förstasida, personligen tycker jag det är snyggare med mer diskret.
Det är inte heller helt självklart att man skall klicka på WORK reps CONTACT för att komma vidare. Man får föra musen över för att se det. Iofs inte svårt men känns inte hundra.
När det sen gäller din kontaktsida så känns det lite konstigt att ha en sida där det bara står adress emailadress och telefonnummer. Skriv gärna lite information där om vem du är osv. Samt kanske en bild.
Och sist men inte minst, dina bilder. Jag tycker inte om när man behöver bläddra igenom alla bilder och inte kan välja vilka man vill se på. Det är bättre enligt mig med tumnaglar.

Mina 2 cent...
//Henrik

Jag ökar Henriks pott med ett par cent. Han har rätt på alla punkter.

Tänk dig själv att du är ute på jakt efter en fotograf! Skulle du lita på någon med en anonym webbsida med bara en epostadress och ett mobilnummer? Du måste presentera dig, inklusive ett trevligt porträtt och allt!

Att tvinga besökaren att sitta igenom en diavisning av alla dina bilder är översitteri, i brist på bättre ord.

Per.

Hejsan!

Jag fotograferar för mestadels konserter och har haft samma hemsida/portfolio ett tag. Jag har ibland kontaktat tidningar stora som små och frågat om de skulle vara intresserade av att jobba med mig. Många gånger har jag märkt att det saknas bilder till konsertrecensioner och jag har erbjudit mig att plåta för ett litet arvode/prenumeration av några nummer.

Och till min besvikelse är mail inboxen oftast tom. Inget svar. Jag förstår att det kan vara jobbigt för de att styra upp med en fotograf men det hade varit roligare både för mig som får fotografera och för de som får en bild i deras medium.

För att driva diskussionen framåt vill jag gärna att ni som önskar delar med er av lite effektiva tips för en inbjudande konsertfotograferings-portfolio. väldigt nischat jag vet!

Hs

Nu är den ju inte färdig såvitt jag förstår, men som förstasida kanske det vore bättre att tona ner sig själv en smula och istället lägga dit din snyggaste bild ihop med din logga och ett kort budskap som talar om vad du gör. Sedan en kontaktsida och ett bildgalleri förstås. Ta bara dina allra bästa bilder och inte för många. Folk orkar inte plöja igenom en massa bilder.

Snygga bilder förresten!

En fråga för dig att tänka på: varför tvingar du besökaren som vill att någon annan skall titta på din sida att skicka en mindre roman till den andre? Om jag vill att någon annan, tex bildköparen på en tidning, skall se en viss bild måste jag skicka en länk till din framsida och sedan en massa instruktioner i stil med "Klicka på work, sedan klickar du på högerpilen femtielva gånger." Ta bort ramarna så kan man skicka en länk till varje bild. Men det förutsäter också att du tar bort den avskyvärde Flash-prylen du använder för att visa upp bilderna. Jag håller med föregående talare på den punkten: tumnaglar, som länkar vidare till bilden i stort format.

Men du bör ändra en sak till: som sidan är nu måste jag klicka mig tillbaka till framsidan för att få veta hur man kommer i kontakt med dig, när jag tittat på alla bilder. Se till att jag har en meny att välja från på varje sida, så kommer folk att tycka att sidan är bra mycket mer användbar.

Visserligen håller jag med om kritiken av hemsidan, men vill passa på att säga att jag tycker många av bilderna är jättebra! /Martina

Oj! Jag har tittat igenom varenda bild och tycker dom är grymt bra allihop. Borde kunna gå att sälja.
Jag håller med om att presentationen kunde förbättras. Förstasidan är riktigt hemsk.

Jag känner inte till din bransch utan sysslar med annat bildskapande. Men hur duktig du än är tror jag inte att du kan räkna med försäljning via hemsida ifall du är okänd. Du måste nog marknadsföra dej på flera olika sätt.

- Fixa en utställning eller fler.
- Dra kopior. Ring och försök avtala tid med ansvarig och eller chansa och besök redaktionerna å lämna en miniportfolio.
- Ange dina priser. Är du helt okänd kanske du får släppa nåra bilder gratis i början.

www.fotokonst.net

Mvh Björn

Hejsan!

Hs

Först och främst, riktigt bra bilder! Är själv ingen marknadsförings expert, och ibland kan enkelt som din sida fungera. Däremot håller jag med dom andre om att det kan vara lite jobbigt med bildspelet, att inte kunde se tumnaglar.

Oftast är det en fördel om man lyckas locka till sig Google & Co. Detta görs bäst nuförtiden med relevant text innehåll (content). Finns mycket tips att hämta på nätet om detta. Oftast är det bäst gjort med en blog, där man gör relevanta inlägg som sökmotorn kan läsa och därigenom förstå sig på vad där är du vill förmedla. Sökmotorn kan (än så länge) inte se dina bilder (vad jag vet).

Jag byggde den här: www.mauritsen.de för frugan med hjälp av Wordpress och photocrati. Hon verkar få mycket träffar på den. Vi bor i Hamburg.

Hälsningar, Thorsten

Hejsan!

Hs

Skulle istället för att ifrågasätta din hemsida vilja ifrågasätta din affärsidé. Tidningar har idag ofta stora problem med sin ekonomi.
De måste minska antalet journalister och antalet egna fotografer. Allt fler som bidrar i våra tidningar är frilansande.
I många fall är förmodligen den som skriver en konsertresencion just en frilans. Bara på stora evenemang skickar man eget folk och då oftast också en fotograf eller köper från Scanpix.
I många andra fall har det inte nyhetsvärde nog för att ta upp större plats i tidningen.
Så det är finns kanske inte tillräcklig marknad för det du försöker sälja.
Enda sättet att få svaret är nog att besöka och prata med ett antal potentiella köpare.
Du kommer dessutom lära dig en hel del annat på köpet om hur branschen fungerar.

Jag har en ny hemsida som jag ville göra mer enkel och modern, titta in och kommentera gärna :)
www.fotomira.se

Hej Sami! Överskådligheten på din hemsida tycker jag känns bra, men det finns ett par saker som jag tycker kan bli bättre.

1) Jobbigt med den långsamma resan från extrem oskärpa till skärpa när man tittar på bilderna i din portfölj - jag känner mig redo att få ett epilepsi-anfall, så störande för ögonen tycker jag det är.
2) Inte alla bilder håller 100% toppkvalitet, kan du sovra lite mer kanske?
3) När jag klickar på länken till din blogg hamnar jag på en sajt med en story om en kille som gick ner 57 (?) kg i vikt...
4) Inte säker på att "kille på 23 år som studerar till skötare" är bästa ingången för den som vill sälja fototjänster, kanske ska du börja med att prata om ditt fotograferande och inte i onödan dra så mycket uppmärksamhet till din ålder?

Lycka till! /Martina

Några tips.

Några tankar om varför jag tror att du inte får svar över huvud taget.

1. Dina bilder är bra, så det är inte där problemet ligger.

2. Din kontaktinfo, som redan påpekats, lämnar en hel del att önska.

3. Har du F-skatt?
Om inte så är det riskerar tidningar som publicerar dina bilder att åka på att betala skatter och sociala avgifter för dig.

4. Att erbjuda bilder mot en allt för låg kostnad/några gratis tidningar ger inte ett helt professionellt intryck. Kombinera detta med att presentation av dig som person, referenser och information om ditt "företag" vad det gäller F-skatt osv, så ger det tillsammans ett rätt tveksamt och oseriöst intryck.

5. Du är så pass duktigt fotograf att du borde satsa seriöst på det här.
Vilket innebär att jag tycker att du ska se till att skaffa F-skattsedel och inte minst göra en ordentlig affärsplan, där du ser till att hålla en prisbild som fungerar långsiktigt.
Vilket innebär att du ska kunna hålla dig med både utrustning och lön utan att behöva jobba dygnet runt.

Lycka till :)

Hej Sami! Överskådligheten på din hemsida tycker jag känns bra, men det finns ett par saker som jag tycker kan bli bättre.

1) Jobbigt med den långsamma resan från extrem oskärpa till skärpa när man tittar på bilderna i din portfölj - jag känner mig redo att få ett epilepsi-anfall, så störande för ögonen tycker jag det är.
2) Inte alla bilder håller 100% toppkvalitet, kan du sovra lite mer kanske?
3) När jag klickar på länken till din blogg hamnar jag på en sajt med en story om en kille som gick ner 57 (?) kg i vikt...
4) Inte säker på att "kille på 23 år som studerar till skötare" är bästa ingången för den som vill sälja fototjänster, kanske ska du börja med att prata om ditt fotograferande och inte i onödan dra så mycket uppmärksamhet till din ålder?

Lycka till! /Martina

Hej Martina
Tack för kritiken, kan du förklara lite mer detaljerat vad du menar med :
"Jobbigt med den långsamma resan från extrem oskärpa till skärpa"

Tackar för alla fina kommentarer och all kritik.

1. Jag ska se tlll att ändra framsidan och göra den mer lättnavigerad.
2. Fler verkar föredra tumnaglar, så det får bli det då fast jag har sett många grymma portfolior med flashspelare.
3. Ska fixa till kontaktsidan helt klart hehe =)

Sen vill jag bara påpeka att jag inte vill sälja bilderna enskilt utan bara visa upp de för att visa vad jag kan!
Jag vill verkligen engagera mig men det är svårt ibland när det inte kommer in mail i inkorgen. Men det med F-skattesedel har jag tänkte över och får väl helt enkelt nu under 2011 fixa det.

Tackar för de vänliga kommentarerna igen! Återkommer väl med frågor om ett år och med en liten resumé hur det har gått.

Vaddå inte din sida, det är ju min blogg :) hehe! det är ju jag som är killen som gått ner 53kg :)

Haha! Nu var det jag som läste fel... :)

Jag håller dock med Martina att övergångarna mellan bilderna är jobbigt lång. Prova sätta en snabbare övergång mellan bilderna och att den tonar över till svart istället. Det tror jag gör en stor skillnad.

Haha! Nu var det jag som läste fel... :)

Jag håller dock med Martina att övergångarna mellan bilderna är jobbigt lång. Prova sätta en snabbare övergång mellan bilderna och att den tonar över till svart istället. Det tror jag gör en stor skillnad.

Sådär då :) nu har jag sänkt sekunderna :) och gjort i ordning en annan övergångseffekt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar