Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KRIS! Behöver köpa ett vidvinkelobjektiv nu!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har fått ett jobb som kom väldigt snabbt inpå. Jag ska fota två konferenser med 350 personer, den första startar imorgon förmiddag. Det är en stor lokal där folk sitter runt småbord samt en scen där folk håller föredrag. Kunde vill ha bilder i olika format, bl.a. panoreringsbilder. Så nu känner jag att mina objektiv inte räcker till. Behöver ha ett vidvinkelobjektiv och vet inte vad jag ska köpa.

Jag har idag bl.a. 24-70/2.8, 70-200/2.8 m.m.

Kan jag få tips på vidvinkelobjektiv i prisklassen 4-6.000kr.

Jag önskar jag hade lite mer tid så att jag inte köper fel objektiv som jag sedan ångrar.

Jag fungerar lite på: Sigma AF 20/1,8 EX DG RF till Canon och Canon 17-40/4L

Help!!

Bee

Allt under 24 mm och så närapå människor kommer få en väldigt förvrängning. Nåt du kan leva med eller t.o.m. vill utyttja?
Närmst i prsiklass är den nämnt 17-40/4L men den är dyrare än din budget. Finns det välrosrterade kamerabutiker där du bor? Annars lär det bli svårt att få tag på en idag.

/Stefan

Allt under 24 mm och så närapå människor kommer få en väldigt förvrängning. Nåt du kan leva med eller t.o.m. vill utyttja?
Närmst i prsiklass är den nämnt 17-40/4L men den är dyrare än din budget. Finns det välrosrterade kamerabutiker där du bor? Annars lär det bli svårt att få tag på en idag.

/Stefan

Jag bor på Värmdö utanför Sthlm. Förvrängningen är det något jag kan fixa i photoshop eller trorr du att det räcker med de objektiv jag har?

Nej inget som går att fixa i PS. Panoreringsbilder kräver ju inte så mycket av optiken mer än vanliga bilder, skulle nästan säga mindre om nu inte det är någon speciell brännvidd du är ute efter. Eller är det panorama du pratar om? Panorama och panorering är vilt skilda saker.

Utan att ha någon aning om hur det ser ut i lokalen så skulle jag personligen inte använda kortare brännvidd än 24mm om det verkligen inte var någon speciell effekt jag ville uppnå med det. Bara använd fantasin och var kreativ så kommer du nog få perfekta bilder med den utrustning du har.

Jag skulle säga att 24-70 är perfekt. Tar du mingelbilder kan du inte sitta och fixa i efterhand, bilder direkt (mer eller mindre) ur kameran, skulle till och med förslå JPG. Du har väl en fullformatskamera om jag minns rätt och då blir 24-70 kanon. /Frode

Du behöver ett 16-35 eller en fast glugg, men nog bara Canons 20/2.8 inom din prisram. Den är roligare än Sigman dock. Gamla EF 16-35 ligger på 5-6 tusen, men lär du väl inte hinna hitta med så kort varsel. Så mitt råd är den fasta Canon 20mm, som är skarp i bildcentrum på full öppning, sämre i kanterna men ok. 4 290kr på Rajala eller Japanphoto och finns i lager.

Jag skrev naturligtvis fel, panorama ska det vara ;)

Det låter bra. Då tar jag med mig 24-70. Frågan är om jag ska ta med mig 70-200/4L med stabilisator eller 200/2.8 utan stabilisator när jag tar närbilder. Jag kommer nog att ha 24-70 på stativet och vill inte ha två stativ. Jag har tennisarmbåge just nu och vill ha den kamera jag använder mest på stativ.

Du behöver ett 16-35 eller en fast glugg, men nog bara Canons 20/2.8 inom din prisram. Den är roligare än Sigman dock. Gamla EF 16-35 ligger på 5-6 tusen, men lär du väl inte hinna hitta med så kort varsel. Så mitt råd är den fasta Canon 20mm, som är skarp i bildcentrum på full öppning, sämre i kanterna men ok. 4 290kr på Rajala eller Japanphoto och finns i lager.

Tack Håkan, Jag sparar ditt tips inför nästa jobb ;) .

Tokina 16-28mm f/2,8 har fått mycket bra kritik., kostar dock lite mer (runt 7.000kr ex.moms), ska tydligen vara lite vassare än Canons motsvarighet. Tar dessvärre inte runda filter.

http://youtu.be/-jn-YMuhuB0

Annars är Samyangs14mm för runt 3.000kr ganska trevlig, distorsion i mitten fixar man i Lightroom.

Senast ändrad:
Jag skrev naturligtvis fel, panorama ska det vara ;)

Det låter bra. Då tar jag med mig 24-70. Frågan är om jag ska ta med mig 70-200/4L med stabilisator eller 200/2.8 utan stabilisator när jag tar närbilder. Jag kommer nog att ha 24-70 på stativet och vill inte ha två stativ. Jag har tennisarmbåge just nu och vill ha den kamera jag använder mest på stativ.

24-70 och 70-200 räcker mer än väl. Skall du ta panorama så kräver ju det litet tanke. En plats där du får med allt utan för mycket störande i förgrunden, scenen är väl tyvärr det bästa :) Stativ och helt manuella inställningar för att vara säker på att ljuset och vitbalansen blir lika i varje del av panoramat.

Jag har varit på någon konferens där bilderna blev utlagda direkt i TV-apparater runt om i lokalerna men det är kanske inte det som är tanken. Hur som helst tror jag du skall fota i JPG för att slippa konvertera varje bild och du kommer ända inte att ha tid att fixa med alla, det blir många hundra bilder.

En blixt med diffusor är inte dumt, vinkla den snett uppåt så ger den litet lagom extra ljus.

Skulle vara kul att få höra hur det gick. /Frode

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar