Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kredittider

Produkter
(logga in för att koppla)

electra

Aktiv medlem
Är inte 18 dagars kredit före betalningspåminnelse oerhört lite? Det drabbade mig när jag gick med på Fotosidan. Blev medlem 24 juni, fick faktura några dagar efteråt som jag då la undan utan direkt datumgranskning till sista juli då den betalades tillsammans med övriga räkningar.Vilket innebar att jag hann få betalningspåminnelse. Total kredittid före denna 18 dagar. Jag ser det enbart som ett oblygt försök att sno åt sig pengar för påminnelser och undrar vad kreditlagen, och för den delen förnuftet, säger?

Det händer att jag får fakturor med både 10 och 14 dagars kredit. Det första jag kollar är när förfallodatum infaller, och lägger därefter in den för bevakning och betalning i internetbanken. Ett enkelt sätt att slippa påminnelser!
Det är ju upp till säljaren att överhuvudtaget ge dig kredit, så nej, jag tycker inte 18 dagar är för lite.....

Är inte 18 dagars kredit före betalningspåminnelse oerhört lite? Det drabbade mig när jag gick med på Fotosidan. Blev medlem 24 juni, fick faktura några dagar efteråt som jag då la undan utan direkt datumgranskning till sista juli då den betalades tillsammans med övriga räkningar.Vilket innebar att jag hann få betalningspåminnelse. Total kredittid före denna 18 dagar. Jag ser det enbart som ett oblygt försök att sno åt sig pengar för påminnelser och undrar vad kreditlagen, och för den delen förnuftet, säger?

Vadå, 18 dagar är gott om tid, har varit med om fakturor som bara haft 10 dagars kredittid.Kom oxå ihåg att kreditiden räknas från fakturans datum, inte när du fått den i handen.

Det finns ganska många som har fått för sig att 30 dagars kredit gäller vid alla betalningar av fakturor. Men detta är bara om inget annat har angivits

Det som gäller är det som avtalats skriftligt eller muntligt när man avtalade om beställningen. Har man avtalat 10 dagar, så gäller 10 dagar! Har man månatliga fakturor så gäller det betalningsdatum som då står i avtalet. Har man inte i förväg avtalat viss kredittid, så gäller det som står på fakturan.

Håller med föregående här.

Det är ditt ansvar att betala fakturor inom angiven tid, knappast säljarens. Säljare har gett över två veckors kredit och det är väl mer än nog för att hinna notera en betalning.

Hur såg ditt avtal ut? Hade ni avtalat om kredit? Hade du invändningar mot fakturan?

Jag har inga anmärkningar och fakturan är givetvis betald.Det är helt tydligt att du som kreditgivare till 100 % bestämmer villkoren.

Jag tycker att 10 dagar känns rimligt. Det kan inte vara upp till företagen att ha kredittider som gör att fakturan kan betalas efter nästa lön.

Jag har inga anmärkningar och fakturan är givetvis betald.Det är helt tydligt att du som kreditgivare till 100 % bestämmer villkoren.

Nja inte helt sant. Som kreditgivare vill man ju självklart ha betalt så fort som möjligt och i ett fall som detta är det ju inget som kunden kan påverka. Acceptera 10 dagar eller så får du inte betala mot faktura. Borde ha framgått i vilkoren, men gör det inte det så är det iallafall det som står på fakturan som gäller.

I andra fall där man tar in en offert så kan betalningsvillkoren alltid (ofta) diskuteras och då är det inte enbart upp till kreditgivaren. Får man offerter från flera håll och betalningsvilkoret är viktigt väljer man den som har längst tid och de kreditgivare som har för kort tid går miste om affären.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar