Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krav på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

tritub

Aktiv medlem
Nu när det är så mkt fuffens på FS, kan man då inte börja kräva lite av medlemmarna?
Tex. att du MÅSTE prestera en / ett par bild / bilder inom en viss tid? Blir man medlem här, så har man väl ett intresse av fotografering, och de som är seriöst intresserade kommer troligen att fota något till sitt album fs.se.

En annan grej kunde vara att man får lägga ut en annons, först efter en månad / eller först efter viss aktivitet. Jag tycker att detta inte vore allt för elakt... då FS är gratis by default borde en klart fotointresserad medlem "bevisa" sitt intresse innan han får möjlighet att blåsa andra medlemmar!

När det gäller annonserna så skall vi ta en funderare, eftersom det finns folk som vill blåsa andra. Men det är en och samma som varit den som bluffat på sistone. Så kanske inte problemet är så stort.

När det gäller bilderna så är jag inte medveten om något speciellt fuffens. Berätta mer.

Jag har ett exempel som delvis berör ovanstående: Jag fick en mail av en "medlem" via kontaktlänken. Han "ville ha" en av mina bilder och ville att den skulle skickas till hans jobbmail. En närmare granskning visade att

a) "Medlemmen" blev medlem ett par minuter innan mailet skickades, har inte varit aktiv sedan, har inte lagt upp eller kommenterat några bilder.
b) Bilden han "ville ha" hade ett tema som stämde med den jobbadress han ville jag skulle maila till.

Inte för att det här stör mig speciellt, tvärtom är det smickrande om folk är intresserade av mina bilder (även om jag inte ger bort dem gratis :)), men det verkar lite långsökt att man ska bli medlem bara för att kontakta en fotograf. Det kanske skulle vara enklare för icke-medlemmar att kunna kontakta fotografer här...

tritub skrev:
Tex. att du MÅSTE prestera en / ett par bild / bilder inom en viss tid? Blir man medlem här, så har man väl ett intresse av fotografering, och de som är seriöst intresserade kommer troligen att fota något till sitt album fs.se.
Har lite svårt att se vad det skulle lösa för problem, det är ju knappast en garant för seriositet att man har klarat att gå ut och fota en husgavel och laddat upp den på fotosidan.

Men, varför tar du för givet att alla som gillar att fota har som mål att ställa ut?

Det känns ungefär som att tro att alla som sjunger/spelar vill göra det inför folk.
Naturligtvis finns det de vars högsta dröm är att få fylla globen för en koncert med sin kör men de allra flesta som sjunger/spelar gör det för att de tycker att det är kul att sjunga/spela. En stor andel skulle förmodligen t.om säga "Nä! Det törs jag inte" om någon erbjöd dem att sjunga solo i allsången på skansen.

Kan inte foto-intresset få vara där också?

Själv publicerar jag inte bilder (här) av helt andra orsaker, jag har mina bilder på min egen webbserver och ser inte varför det skulle göra mig mindre fotointresserad.

tritub skrev:
Nu när det är så mkt fuffens på FS, kan man då inte börja kräva lite av medlemmarna?

Köp mig en filmscanner så är det fixat.

M v h

elmfeldt skrev:

När det gäller bilderna så är jag inte medveten om något speciellt fuffens. Berätta mer.

Sorry, uttryckte mig klantigt. Menade att för att kunna annonsera så borde man ha varit aktiv dels i sitt eget album och dels på övriga FS.
För att på så sätt visa att man är medlem för de ändamål som är tänkt i första hand...

Re: Re: Krav på bilder

fhe skrev:
Har lite svårt att se vad det skulle lösa för problem, det är ju knappast en garant för seriositet att man har klarat att gå ut och fota en husgavel och laddat upp den på fotosidan.

Men, varför tar du för givet att alla som gillar att fota har som mål att ställa ut?

Det känns ungefär som att tro att alla som sjunger/spelar vill göra det inför folk.
Naturligtvis finns det de vars högsta dröm är att få fylla globen för en koncert med sin kör men de allra flesta som sjunger/spelar gör det för att de tycker att det är kul att sjunga/spela. En stor andel skulle förmodligen t.om säga "Nä! Det törs jag inte" om någon erbjöd dem att sjunga solo i allsången på skansen.

Kan inte foto-intresset få vara där också?

Själv publicerar jag inte bilder (här) av helt andra orsaker, jag har mina bilder på min egen webbserver och ser inte varför det skulle göra mig mindre fotointresserad.

Ok, förstår och håller med dig.. men förstå min ide... sen hur den verkställs är en annan sak. Bara så admin på FS får en "känsla" att att medlem "***" är här för samma sak som alla andra, sitt fotointresse, och inte för att lägga upp bluffannonser folk nappar på.

Ingen som funderat mer på min idé... om man tittar runt så ökar "bluff igen" rublrikerna några i taget då och då... så problemet har ju inte försvunnit. Vad säger Admin, har Ni nåra idéer om hur man kan göra?

Hur menar du med att öka?

Jag har inte sett mer än två-tre trådar med bluffannonser. Dessutom brukar det väl handla om annonser på andra annonsmarknader än FS egna.

tritub skrev:
...om man tittar runt så ökar "bluff igen"...
Jättebra, då kanske vi blir mer medvetna om hur man avslöjar de fula fiskarna.

Att kräva av medlemmar att de lägger upp bilder tycker jag är synd.
Man kanske inte är intresserad av fotografering, utan av foton. Och vem vet, det kanske finns både talangscouter och bildinköpare bland medlemmarna här :)

Sant, men om du läser längre upp så backade jag på de.. Men nått måste kanske till? Nya "bluff" rubriker dyker upp då och då.. så problemet har ju inte försvunnit. Även på FS dyker dom bevisligen upp i annonsdelen...

tritub skrev:
Sant, men om du läser längre upp så backade jag på de.. Men nått måste kanske till? Nya "bluff" rubriker dyker upp då och då.. så problemet har ju inte försvunnit. Även på FS dyker dom bevisligen upp i annonsdelen...
Vad svarar du på?
Kul att veta utan att behöva forska allt för mkt.

En variant ang bluffannonser som vi diskuterat r att göra annonsmarknaden tillgänglig enbart för betalande medlemmar.

clindh skrev:
En variant ang bluffannonser som vi diskuterat r att göra annonsmarknaden tillgänglig enbart för betalande medlemmar.
Skulle inte det krympa marknaden allt för mycket? Hur stor andel av de annonser som ligger ute nu är inlagda av betalande medlemmar?

En annonsmarknad måste ju uppnå en viss kritisk massa för att vara användbar.

clindh skrev:
Skulle egentligen inte ha något emot det men jag kan tänka mig att om allt man vill göra är att sälja sin utrustning som man aldrig använder så är "bli medlem på fotosidan" inte riktigt det som står högst på dagordningen.

Inte för att jag vet om det skulle avskräcka men ett alternativ skulle kanske kunna vara att erbjuda icke-betalande medlemmar att betala säg 20 spänn (det är väl vad det kostar på blocket) via internetbank (om det nu finns lösningar för sånt som inte är tokdyra att ansluta sig till), då upphör ju i någon mån anonymiteten (ip-adresser i all ära men det krävs rätt mycket jobb för att hitta någon som sitter på ett internet-café och lägger in annonser).

jimh skrev:
Skulle inte det krympa marknaden allt för mycket? Hur stor andel av de annonser som ligger ute nu är inlagda av betalande medlemmar?
Jo det är ju risken.

Jag tror ca 50% av annonserna är från icke-betalande. Förvisso skulle det öka antalet betalande något, men hur mycket är svårt att veta. Men isåfall funderar vi på att sälja engångsannonser också för typ 20 spänn, för den som inte har något intresse i FS än att annonsera. Men jag vill inte bygga en annonsmarknad som baseras på tillfälliga "anonyma" medlemmar typ Blocket - man får allt registrera sig som vanlig medlem ändå.

clindh skrev:
Jo det är ju risken.

Jag tror ca 50% av annonserna är från icke-betalande. Förvisso skulle det öka antalet betalande något, men hur mycket är svårt att veta. Men isåfall funderar vi på att sälja engångsannonser också för typ 20 spänn, för den som inte har något intresse i FS än att annonsera. Men jag vill inte bygga en annonsmarknad som baseras på tillfälliga "anonyma" medlemmar typ Blocket - man får allt registrera sig som vanlig medlem ändå.

Det tror jag är ett bra sätt att kvalitetssäkra annonsmarknaden. Bedragare är nog inte benägna att registrera sig och betala för annonser. Då gäller det bara att se till att profilen är komplett och seriös.

clindh skrev:

Idén är inte dum. Eller som du skrev, avgift på annonsen... eller en paralell, avgift för ej betalande. Och / eller att man kanske måste ha varit medlem på FS ett tag. De borde avskräcka de värsta rötäggen...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto