Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krashat CF-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarina

Medlem
Hej.

Nu har plötsligt mitt minneskort slutat fungera. Jag kan varken öppna det i kameran eller i datorn via en minneskortläsare. Då jag lägger in kortet i kameran står det att det behöver formateras - det har jag försökt göra men det stannar alltid på "Upptagen... Vänta" och sedan dyker "Err" upp. Kameran stänger inte ens av sig då man lägger den på "OFF" utan man måste ta ut batteriet (händer endast med detta minneskortet i kameran). Då jag kopplar upp det till datorn står det att minneskortet inte stöds så det går inte att läsa.

Det konstiga är att varken minneskortläsaren i kameran eller den jag har till datorn kan vara sönder eftersom de klarar av att läsa andra CF-kort.

Minneskortet är ett 16GB Sandisk CF-kort och kameran en Canon EOS 5d mark II.

Jag har endast haft kortet i en månad, kan det redan ha kraschat? Någon som är mer expert inom det här området?
 
Tror att detta har varit uppe tidigare och det som rekommenderats då är att formatera kortet i datorn. Den klarar av formateringar bättre än vad en kamera kan göra.

Det räcker med att det är ett litet fel, som egentligen inte märks när du fotar, för att kortet ska klassas som obrukbart av kameran. Medan datorn kan reservera det området och göra så att inget kan skrivas på det stället.
 
Tack för tipset!

Dock har jag redan försökt att formatera kortet via datorn, men det verkar inte heller fungera eftersom kortet inte kan läsas ordentligt.
 
Släng kortet

Om du inte har bilder på kortet som du vill ha så är det nog tyvärr bara att slänga kortet och köpa ett nytt. Jag hade ett liknande fel och efter att det börjar att strula så litar jag inte på kortet längre utan jag slänger det.
 
Jag skickade in kortet på lagning. Kortet var trots allt endast en månad gammalt och hade 1 år garanti.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.