Annons

Kraschad dator

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej min dator har lagt av innan vi hunnit köpa en ny, alla mina bilder ligger dock redan på en extern hårddisk och även om Lightroom ligger på datorn så finns alla bilder och gjorda redigeringar på hårddisken. Nu är då frågan när jag intstallerar Lightroom på en ny dator kommer den att hitta alla inställningar som ligger på hårddisken eller är allt förlorat?

Tacksam för hjälp.

Ing-Marie

Har du katalogfilen på den externa så är det som det ska. Har du bara bildfilerna så är inte dina redigeringar sparade.

Öppna bara samma katalog du använde förut. Däremot kan presets, färgprofiler etc vara borta om du inte har någon backup. De låg på samma HD som Lightroom.

Jag brukar ladda in bilderna "på deras aktuella plats" när jag stänger av brukar jag säkerhetskopiera på ytterligare en hårddisk. Jag har alltså två hårddiskar hoppas det ska räcka för är ju lite retligt om allt jobb försvinner.

Tack för er hjälp.

Ing-Marie

På vilket sätt har datorn lagt av? Om det inte är hårddisken som felar så kan du ju montera ur den och ansluta den till den nya datorn. Fungerar den som den ska så finns ju all data kvar.

Edit: Jag menar att du då kan komma åt eventuella Lightroom-data, inte att du ska köra vidare med den gamla disken som systemdisk.

/P

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto