Annons

Kraftig väska!

Produkter
(logga in för att koppla)

Will3

Aktiv medlem
Hittade idag en väldigt kraftig väska på Clas Ohlson som jag tänkte att man kunde inreda som kameraväska.
Runt kanten så är det en gummilist som gör väskan mycket skyddad mot vatten, en ventil som gör att man kan få undertryck i väska och på så sätt göra den helt vattentät, två hål för hänglås.
Allt inredningsmaterial medföljer.

Kostar 329kr
 

Bilagor

  • dsc00213.jpg
    dsc00213.jpg
    51.4 KB · Visningar: 1,630
Lite otymlig och tungt, för en kamera+objektiv?
Men är man behov av totalt skydd av sin lilla älskling så funkar det.
 
Tänkt för kamera + 2 objektiv men har inte inrett för tele än, sen att den är stor och klumpig gör ju inte så mycket om man åker bil dit man ska fota, ska man gå kan man ju alltid ta en lättare väska, sen är den bra om man ska ha den i en båt.
 
Har varit och klämt lite på denna väskan men tycker att det verkar vara lite väl dålig kvalité. Kortsidorna buktar rejält uppåt där de ska täta mot gummipackningen så hur länge den är vattentät vette tusan.

Å andra sidan lär ju ändå denna variant ändå vara mycket stöttåligare och mer vattentät än de flesta andra.
 
Will3 skrev:
Tänkt för kamera + 2 objektiv men har inte inrett för tele än, sen att den är stor och klumpig gör ju inte så mycket om man åker bil dit man ska fota, ska man gå kan man ju alltid ta en lättare väska, sen är den bra om man ska ha den i en båt.

Aha, du menar som en ren transportväska mellan fotoställena. Känns lite omständigt. Men det är ju bara min personliga åsikt.
 
I de fall man behöver en sån här väska, kanske man inte skall lita på att classes produkter håller måttet. Personligen skulle jag aldrig själv välja att packa ner mina grejor i en sån väska om det var vattentäthet och stöttålighet jag var ute efter.

Finns andra alternativ som har betydligt bättre renomé än den här väskan och som dessutom inte kostar vansinnigt mycket mer.

/Sam
 
Samuel Eketorp skrev:

Finns andra alternativ som har betydligt bättre renomé än den här väskan och som dessutom inte kostar vansinnigt mycket mer.

/Sam

Berätta gärna då om de alternativen du anser finns eftersom jag funderat på att skaffa en liknande väska. Jag tyckte priset tilltalade, så även om den inte är jättebra tycker jag det kan vara intressant. men finns bättre alternativ till rimliga priser, så kläm fram med det ;-)


*För min del är det som båttransportväska det är intressant*
 
Pelicans väskor är världsberömda för sin kvalitet. http://www.peli.com/
Dom har dessutom livstids garanti, och deras motto är: 'You break it, we replace it ... forever'

vet inte vem som importerar dom till sverige sen.
 
Pelicase finns bla på yfo.se
Jag såg nu att det är en vesäntlig prisskillnad. Nu är ju inte heller Yfo den billigaste butiken och jag tror att bara man snokar runt lite så kan man hitta en pelicase för en lite nättare summa.
Du nämner att det är för båttransport du vill ha den. Jag tolkar det som att du vill skydda din kamera mot fukt och vatten. Får jag då för din kameras skull yrka på at du lägger den i en vattentät påse med en sån där liten fuktabsorberande silikonpåse? Din väska klarar säkert av stötar och dyl, men vatten har en otäck förmåga att tränga in där man minst anar det så även om din väska ser tät ut så är jag skeptisk till det.

mvh/ Samuel Eketorp
 
Instämmer, även om du stänger ute en del fukt så stänger du också in en del. Troligen öppnar du väskan ute i värmen, och lägger sedan kameran svalare i båten. Efter ett tag börjar fukten kondensera, och då vill man INTE ha en tät väska. Dessutom påstås det ju att sådan där skumplast avger gaser som bildar hinna på linser och sensor. Vet ej om det är sant, men vädring är nog alltid bra.

När jag haft med mig kameran i kajaken några gånger har jag haft den i en sån där genomskinlig vattentät påse. Då har man koll på att det inte bildas kondens. Dessutom brukar jag lägga lite hushållspapper i botten som suger upp eventuella droppar som konenserar och rinner nerför påsen. Om jag övernattar föredrar jag oftast att ha påsen öppen, såvida det inte ösregnar.

Råkade springa på precis den här väskan på Bauhaus idag, och stod och klämde på den ett tag och försökte hitta ett användningsområde för en så häftig sak, men kom snabbt fram till att kameran skulle jag inte vilja låsa in i en sån låda. Det enda undantaget skulle vara en två månaders resa genom regnskogen eler något liknande, men då skulle jag nog kosta på mig en av bättre märke.
 
Ja, jisses. Killen har hittat en vettig väska till en rimlig kostnad och vill dela med sig av son erfarenhet. Taskt kliver Tödde och Mödde in i spelet, ivrigt påhejade av lille hr Jante, och meddelar att det inte är särskilt vettigt detta.

Jag kan bara ruska på huv'et i förundran. Personligen ska jag undersöka den föreslagna väslan närmare innan jag hastar till dikotomin.
 
Nu blev det ju nästan så att jag kapade tråden här. Jag uppskattar iaf trådskaparens tips *tack*
Tyvärr så är det väl alltid så att man gärna lätt rekommenderar de dyrare alternativen. Slipper man stå för kosingen så är det ju en enkel utväg då det självklart för det mesta är bäst att välja de dyra alternativen. (Kolla objektivdiskussioner där det i princip ALLTID slutar med att någon rekommenderar proffsobjektiv för 10' tals kronor) För min del är det inte så att det är fukt och liknande som är de största problemen. (Eftersom det är en öppen båt har jag i princip inga temperaturskillnader om väskan får kyla ner sig innan man åker ut.) Jag åker i en öppen snabbgående båt, så det jag har mer problem med att det stöter och att det eventuellt kan skölja över en våg/flygande vatten. Så jag tror nog att det kan vara ett alternativ för mig då det inte måste vara 100% vattentätt, bara det tål en dusch sas. Misstänker att man i tex en kajak har större krav på tätheten då det ju gärna kan bli VÄLDIGT blött i en sådan ;-)
 
en liten kommentar till skumplasten som finns i väskan, och det gäller även i dom dyrare väskosrna att det finns fall där inredningen släpper ifrån sig gaser som kan ge märken på/i objektivet. därför avråder man i från att ha detta alternativ som en permanent lagring utan bara för kortare stunder. någon vecka eller två skall inte vara något problem,

//jan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.