Annons

Krånglande d100

Produkter
(logga in för att koppla)

Cea

Medlem
Förmodligen en dum fråga med ett väldigt enkelt svar, och kanske är jag på fel ställe men jag har lite panik så om någon kunde hjälpa vora jag tacksam..

Det ligger till så att jag har lånat mig en NikonD100 till en plåtning tidigt i morgonbitti.
Är ovan vid digitalt, har ingen manual och nu krånglar den.
I fönstret där bländartalet syns står endast EE, och hur jag än gör försvinner det inte. Kameran är helt låst och inget funkar. Jag vet inte vad jag ska göra..
Kan någon hjälpa?

tack på förhand/Cecilia
 
Har du ställt objektivet på minsta bländaren? Om du har en nyare optik med Autofokus skall du styra bländaren med den främre ratten på kamerahuset, den där pekfingret hamnar.

Har du en äldre optik, gammal manuell, så har du ingen exponeringsmätare och du måste acceptera att EE blinkar. Du ställer alltså in bländaren på optiken.
 
Fel ställe är du bara på om du dyker upp i morgon med en kamera du inte kan hantera.

Fotosidan är rätt ställe när man undrar något.
 
Tack, men oavsett vilken bländare jag har på objektivet, fortsätter det stå EE. Och jag kan inte bara acceptera det eftersom hela kameran är låst. Fullständigt oduglig.
Den lilla lampen vid minneskortet blinkar också, så kan det ha något med det att göra kanske?
Fast jag har ingen aning.
Känner mig så osäker så fort jag lägger ifrån mig min "riktiga" kamera.. Ucha.
 
Min bästa gissning

Jag skulle vilt gissa på att minneskortet är fullt eller möjligtvis saknas eller är trasigt.
 
Nä, minneskortet är tömt, och jag använda kameran senast igår, och då funkade det.

Kan ett minneskort bli slitet? Tänkte så att kameran reagerar som om det saknades fast det inte gör det?
 
Vad är det för objektiv du använder? Är det ett nikonobjektiv, AF eller manuellt?
Är minneskortet ordentligt insatt och formaterat?

/Dan
 
har du formaterat minneskortet?

Välj menu på baksidan och se till att den symbolen som ser ut som en skiftnyckel (eller snarare fast nyckel) är vald. Då skall Format vara valbart. Genomför förmateringen och se om det hjälper.
 
Jopp, det var så jag gjorde när jag formaterade kortet. Och det står att det är tomt nu, så jag tror jag gjorde dte rätt..

Objektivet, vet faktiskt inte. Ett med autofokus, helt omärkt. Glömde fråga när jag lånade. Har ett extra manuellt själv som jag tänkte testa med nu..
Håll tummarna.
 
Vilket märke är det på minneskortet, nått känt märke som tex SanDisk eller Lexar, eller är det ett No Name kort?

Vet du vilken brännvid optiken som satt på har? Står det inget alls, inga siffror eller nått?
 
Kan tänka mig att det hänger ihop med vilken exponeringsautomatik du använder. För att fungera i P eller S-läge bör minsta bländaren vara låst. Annars borde A och M-lägena fungera utan att du får EE. Så var det åtminstone på en del äldre analoga hus, men D100 är nog lika där.

/Staffan
 
Tror det har löst sig någorlunda.
Jag provade att byta ut objektiken mot ett manuellt och då verkar allt funka som det ska, så jag får klara mig med det objektivet imorgon, och lämna in autoobjektiken på något lämpligt ställe senare.

Men tack så mycket för all hjälp alla.
Det dämpade verkligen min panik. Det är så jobbigt när saker strular i sista stund.

Tack/ Cecilia
 
Det finns tydligen vissa "pirat" objektiv som inte fungerar helt ok utan låser kameran. Jag har själv ett ca 10 år gammalt Tokina zoom 20-35 mm som har AF och inbyggd CPU och som fungerar bra på film baserade hus men som helt låser D100. Däremot fungerar alla gamla Nikon objektiv (åtminstone de som jag har) bra med D 100´n

Thomas
 
Jag vet vad det beror på! Var med om exakt samma sak när jag lånade en nikon d100. Det är presis som det redan sagts att du måste ställa in objektivet på minsta bländaren (22). Dessutom så finns det säkert en liten spärr på objektivet där du kan låsa bländaren på 22.

Detta för att kameran själv ska kunna välja bländare! Om du ställer in bländaren på 4,5 tex så kan inte kameran använda en mindre bländaröppning och då varnar den!

Prova att ställa in bländaren på 22!

//Eric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.