Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krånglande AF-S Nikkor 18-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Detta glas har ca 11 år på nacken och har fungerat perfekt tills nu.
Vid full zoom (70 mm) så glappar det rejält om du vickar på objektivet längst fram. Skall det vara så?
Sedan så låser sig zoomen ibland vid ca 35 mm. Känns som det har kommit in nåt skräp i gängorna. Frågan är om man vågar plocka isär glaset för att okulärbesiktiga utan att klanta till det ytterligare. Någon som känner igen problemen med just detta glas?

Med vänlig hälsning Kent

Sådär ja!

Tack för det snabba svaret! Jag var precis på väg till fotobutiken för att lämna in optiken.
Detta skall jag nog fixa själv och dessutom spara en slant.

Med vänlig hälsning Kent

Fick isär gluggen och fick även ihop den igen med viss möda.
Men...nu fungerar inte AF. Den beter sig som ett flipperspel, hoppar fram och tillbaks och fokuserar inte alls. Det här blir nog dyrt!

18-70 är ju en förhållandevis bra optik.

Kan det inte vara värt att laga den? Denna optik har suttit på kameran för jämnan och presterat mer eller mindre tekniskt fulländade bilder. Jag har för mig att jag gav mellan 2-3 tusen för glaset privat för 11-12 år sedan. 18-85 VR har jag hört det mesta om...bra och dåligt...men jag vet ju inte.

/Kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar