Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

krångel vid bildöverföring

Produkter
(logga in för att koppla)

FruKvist

Medlem
min canon 450d "dör" varje gång jag försöker föra över korten till datorn.. jag får in 2 kort i taget, sen stänger den av sig. och det går alltså inte ens starta kameran igen efter att detta hänt, utan att plocka ur batteriet först. och vill jag få in mer än 2 kort så brukar det funka efter att jag först laddat batteriet som inte ens behövs laddas. då brukar jag kunna få in korten. men e rädd att nästa gång kanske inte ens det funkar.

jag laddar in direkt i lightroom via usb.

har kollat så batteriet inte e tomt, har även sett till att datorn har plats. vad annat kan detta bero på?

Ingen aning om vad det beror på, men du borde inte koppla kameran till datorn, utan om du i stället använder en minneskortläsare så slipper du alla såna problem.

Låter märkligt. Jag antar att du använder importfunktionen i LR?

Vid varje dags slut brukar jag tanka över dagens bilder via USB från kameran till LR3. Det brukar vara några hundra bilder så det tar en liten stund. Det blir både kisspaus och fika medan importen och skapandet av previews tuggar på. Men hittills har jag inte stött på det fenomen du nämner.

Har du möjlighet så tycker jag att du ska prova med en extern kortläsare.

Att använda en kortläsare är väl bara att gå runt problemet med att det möjligtvis är nåt fel på kameran...jag skulle inte acceptera att min kamera betedde sig så där i alla fall.

Att använda en kortläsare är väl bara att gå runt problemet med att det möjligtvis är nåt fel på kameran...jag skulle inte acceptera att min kamera betedde sig så där i alla fall.

Men det är också ett sätt att försöka lista ut var felet finns. Funkar det inte med kortläsare heller så är det kanske minneskortet det är fel på. Funkar det med kortläsare kan det vara kameran som strular.

"vill jag få in mer än 2 kort så brukar det funka efter att jag först laddat batteriet som inte ens behövs laddas."

Det första jag hade testat var att kolla om batteriet är friskt. Har batteriet nått slutet på sin livslängd är det inte osannolikt att det går från "nästan fullt" till tomt på ett kick när man gör nåt som kräver lite muskler av batteriet. Du beskriver ju att överföringen funkar om du först laddar upp batteriet fullt, men inte om batteriet är o-fullt (taskig svenska men du vet vad jag menar...). Är det ett piratbatteri? Eller bara gammalt?

Det första jag hade testat var att kolla om batteriet är friskt. Har batteriet nått slutet på sin livslängd är det inte osannolikt att det går från "nästan fullt" till tomt på ett kick när man gör nåt som kräver lite muskler av batteriet. Du beskriver ju att överföringen funkar om du först laddar upp batteriet fullt, men inte om batteriet är o-fullt (taskig svenska men du vet vad jag menar...). Är det ett piratbatteri? Eller bara gammalt?

batteriet e ett år gammalt, och jag har aldrig tagit det ur laddaren förrän det varit klart.. och när jag ska ladda in korten står batteriet på "fullt" men efter 2 kort, så dör kameran. då tar jag ur batteriet och sätter i det igen. då går kameran igång. så försöker jag ladda in kort igen. men efter 2 kort dör kameran. då har jag oftast tröttnat.. sätter batteriet på laddning och vid nästa försök får jag in alla korten. samma sak varje gång!
men ska försöka att tömma datorn och göra om allt. då vi fått problem med andra saker oxå. så jag hoppas att det blir slut på även detta problemet då!

Att använda en kortläsare är väl bara att gå runt problemet med att det möjligtvis är nåt fel på kameran...jag skulle inte acceptera att min kamera betedde sig så där i alla fall.[/QUOTE

jag tänker köpa en kortläsare om detta fortsätter. men det e som du säger, jag vill ju veta om det e fel i kameran och om något i så fall behövs göras.. funkar det bättre då så får jag väl ringa canon helt enkelt. men först så har faktiskt datorn börjat krångla för oss så vi ska göra om den som det så fint heter, får se om kanske problemet försvinner automatiskt då.
en fråga: spelar det egentligen nån roll om jag har kortläsare eller bara usb-sladd när jag ska lägga över korten?

ANNONS