Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krångel med försäljning

Produkter
(logga in för att koppla)

catdubh

Medlem
En vän till mig sålde ett i princip nytt objektiv till en privatperson. Köparen mailade att han var nöjd efter att han hämtat ut objektivet. De använde tjänsten "Blocket paketet" så han hade möjlighet att skicka tillbaka det om han inte var nöjd. 2 veckor efteråt kontaktas säljaren av köparen igen och får höra att han tycker att objektivet inte fokuserar som det ska. Vilka skyldigheter har säljaren? (Köp privatpersoner imellan så jag antar köplagen gäller). Objektivet presterade felfritt hos min vän. Kan det vara köparens kamera som behöver synkas med objektivet? Är säljaren då skyldig att stå för den servicen? Man vet ju inte vad som hänt med objektivet under dessa två veckor.
 
En vän till mig sålde ett i princip nytt objektiv till en privatperson. Köparen mailade att han var nöjd efter att han hämtat ut objektivet. De använde tjänsten "Blocket paketet" så han hade möjlighet att skicka tillbaka det om han inte var nöjd. 2 veckor efteråt kontaktas säljaren av köparen igen och får höra att han tycker att objektivet inte fokuserar som det ska. Vilka skyldigheter har säljaren? (Köp privatpersoner imellan så jag antar köplagen gäller). Objektivet presterade felfritt hos min vän. Kan det vara köparens kamera som behöver synkas med objektivet? Är säljaren då skyldig att stå för den servicen? Man vet ju inte vad som hänt med objektivet under dessa två veckor.

När jag säljer beg pylar, skriver jag alltid ¨i befintligt skick¨ på kvittot.

/Janne
www.helikopterbild.se
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar