Annons

Kostnader från utlandet

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte försöka reda ut lite saker som jag har funderat på en stund. Vi har många gånger tidigare pratat om att beställa kameror och dylikt från utlandet via internet. Det kommer för det mesta fram till att det finns en relativt stor risk för att få betala tull från USA, men hur stor är egentligen tullen? Är det en procentsats som motsvarar den svenska momsen? Är det någon som har beställt från Adorama eller B&H som fick betala tull som kan ge ett exempel på hur mycket det kostade utöver det som själva fotofirman tog betalt?

Att beställa optiker och liknande produkter verkar inte vara speciellt lönsamt då man lika gärna kan köpa samma ifrån Tyskland och slippa oroa sig över annat än fraktens kostnader. Men på tillbehör som batteripackar och dylikt så är ju prisskillnaden stor.

Tacksam för svar

Malm

Humm momsen på gluggar och tillbehör är 6.7% av värdet och sen tillkommer då 25% på HELA beloppet (dvs frakt också, moms på frakten?:mad: )

Tyvärr så missade posten/tullen att lägga på, så jag kom billigt undan..:p endast frakten... humm..35 USD ? tillkom. Men väljer du UPS eller FedEx så sköter dessa företag moms och tull och de missar inte tull o moms...

Precis som du säger Anders, så är det inte allt som är billigare i USA. Dock i mitt fall så sparade jag 2500:- på 2 gluggar. (Halva priset faktiskt, budgetzoomar)
Dessa fick dock ganska snart ge vika för lite bättre grejor. Mitt berömda sigma t.ex. som jag sparade 4500:- på (från Tyskland) och sigmat var faktiskt dyrare hos B&H än från www.internet-photo.de

Så som alltid...kolla kolla..kolla..

BP och tillbehör är knappast lönt

Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Humm momsen på gluggar och tillbehör är 6.7% av värdet och sen tillkommer då 25% på HELA beloppet (dvs frakt också, moms på frakten?:mad: )
Det var det jag var rädd för :( , det innebär ju att om man inte vill chansa så är det bättre att vända sig till ett EU land eller att köpa samma saker i Sverige. Köpte ju en optik från B&H som jag beställde till en adress i USA och det var inga problem alls och deras telefonsupport var kanonbra, synd bara att det blir så förbenat dyrt att beställa direkt hem.

Nåja, nu var det utrett i alla fall :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar