Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kostnader för att starta upp studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hej forumet, jag behöver lite hjälp med följande... Jag undrar vilka kostnader som kan dyka upp vid start av eget och öppnande av studio?

Bakgrund: Jag har under förra året jobbat en del som frilansfotograf/reporter för tidningar här i trakten. Detta året har det dock inte blivit något, bland annat då A-kassan (seriöst det mest idiotiska upplägget på ersättningsdagar) säger att jag inte får ersättning och jag på något sätt drar in lön. Mina deltidsdagar är med andra ord borta och jag har nog inte beläggning nog hos tidningarna för att täcka upp den förlusten.

Jag har efter det självklart sökt massa jobb och haft kontakt med arbetsförmedlingen. Eftersom de vet att jag brinner för fotandet, så tycker de jag skall titta på att starta eget och har då gett mig uppgifter som handlar om att ta reda på vad det kostar att starta eget samt vad potensiella inkomster, hinder på vägen är samt hur man sköter bokföring osv.

Åter till frågeställningen... Jag tänkte att det finns ju inget bättre ställe att söka info på än här. Jag ska även försöka få kontakt med fotografer i min stad, men jag hoppas ni kan hjälpa mig en bit på vägen.

Kostnader som jag identifierat hittills är bland annat:
Lokalhyra
Kamerautrustning
Studiomaterial som ljus bakgrunder osv.
Marknadsföring
Skapa portfolio
Mjukvara och dator för redigering
Papper/skrivare eller kostnader för att outsourca printingen.
Avgifter ör bolagsstart
Eventuell lön till modeller som jag vill hyra in till projekt samt ev. hjälp med bokföring.

Sedan finns det säkert fler, eller? Är det någon som har konkreta förslag på vad något av detta kostar, så får ni gärna höra av er med lite info.

Ska jag starta eget och göra ett försök så är det viktigt att minimera fallgropar och ha en så liten investering som möjligt, även om det så klart krävs pengar för att få igång allt och införskaffa allt.

Jag ska också tillägga att jag är ganska bra insatt i ljusättning, är bra på att hantera kameran. Jag har dock för tillfället inte så mycket kontakter utan det kommer krävas marknadsföring och kanske i början rätt mycket uppoffringar för att få till en bra basportfolio som jag kan visa för potensiella kunder. Jag är väldigt service-minded och framåt som person, så jag kommer nog inte ha något problem när allt väl är igång.

En liten fråga till... Eftersom tidningsindustrin inte direkt ör ökande så undrar jag, finns det några bra tips för att ta sig in på nya marknader? Jag har även försökt hitta nisch jämtemot andra i min stad och har kommit fram till att det finns inte så många som håller på med studio, det är snarare så att de som gör det är bra och tillika "dyra". Beläggningen av arbetstiden anser jag är väldigt viktig för att då bygga upp en bra kundbas. Borde jag fixa bra erbjudanden i början som gör att jag faktiskt på något sätt kan konkurrera med de andra i min stad (till exempel på passfoto, färdiga A4-porträtt eller något i den stilen), eller ses det bara som dåligt när jag sedan höjer mina priser till "normala"?

Tacksam för svar på någon av mina 100 frågor...
 
PS! Finns det någon som varit i liknande sits eller har egen studio och vet vad det kostar, så kommer jag gärna i kontakt med er per telefon om ni har möjlighet och lust att ta er tid för det.

Ni kan i så fall PMa mig...
 
Har inga siffror att ge dig men dela gärna upp kostnaderna i fasta och rörliga kostnader.

Fast kostnad är tex hyra för en egen studiolokal, kostnaden är en fast kostnad varje månad oavsett om du har några plåtningar eller inte. Alltså kostnader som inte är beroende av omfattningen och antal av fotojobben.

Rörlig kostnad är tex ersättning till modeller, den kostnaden uppstår ju bara när du har en sådan fotografering och den ska du ju sedan direkt ha ersättning + påslag för i din debitering av din kund. Ett anat ex är kostnaderna för printning, dessa är också rörliga kostnader som beror på omfattningen av din verksamhet.


Den här videon handlar egentligen om How much should i charge men kommer lite in på kostnader också,
https://www.youtube.com/watch?v=nDVTO7QDHgs
 
Tack det hjälpte faktiskt väldigt mycket. Det känns lite vagt och osåkert o ta massa nummer i luften dock, så om det är någon som har uppskattade kostnader på vad saker kan kosta så vore det otroligt tacksamt om jag fick den informationen
 
det första du ska göra är en rörelse plan så du vet var du kommer få dina intäckter från. Ang studio så är det klart mindre idag än vad det fanns på 90 talet för idag så vill så gott som ingen ta sina bröllopsbilder inomhus utan dom tas ute oavsett kyla o väder. Så om du tänkt köra igång en renodlad porträtt,bröllop,familje eller fota företagsbilder så fotas dom oftast på plats hos kund eller utomhus.
Jag kör en hel del företagsjobb på tex porträtt bilder o bilder på (action) o dom tas hos kund. Däremot ska du köra reklam foto så är väl fortfarande en studio aktuell annars så är det inte många som kör det längre.

Ang utrustning så skulle jag bygga upp den vartefter jag behöver den, för Rom byggdes inte på en dag. Själv har jag haft studio o har allt som behövs inom det från blixtar,bouncer,paraplyer,beuty dish,bakgrunder,ställningar osv däremot sker all sådan foto hos kund mer eller mindre o behövs det större lokal går det alltid att hyra. Jag har själv storformats skrivare epson 7900 o bara att fylla på bläck till den går på 15000 kr om du byter alla patroner men samtidigt så är det riktigt billigt om man räknar vad det räcker till. Du drar lätt in 15x pengarna på utskrifter/bilder om du tar vettiga priser men jag köpte in min första skrivare när jag hade plockat in det på jobben jag har aldrig skuldsatt mig på utrustning utan köpt in allt när jobben kommit. Så mitt råd är att se till att du har
stadiga intäkter
väx med tiden köp när du behöver prylarna o har råd annars låna,hyr utrustningen.
skuldsätt dig inte mer än nödvändigt
hur ser det ut idag på din ort med fotografer ?
vad kan du göra som inte finns idag där?
ha en affärsplan som är verklig o håller

Alla mina delar i min rörelse går inte med vinst men jag räknar med att dom kommer att göra det. Ibland får man en del kostnader men har man andra intäckter i firman som går bra så har man råd att jobba på sikt. Som tex när jag köpte min fotomast för 35000+ moms för ett gäng år sedan den betalades inte på en säsong men den lönade sig ändå o den räcker till det mesta (17 meter hög) sedan att marknaden lusades ner med gummi master som är 8 meter höga för under 10000 kr gjorde inte saken bättre.

ang enskild firma eller AB så kostar det inte speciellt mycket att dra igång firma att regga den jag tror det kostar runt 800 kr idag själv så gjorde jag det för länge sedan. AB är bra att köra om du har större omsättning över miljonen per år men då får du räkna med att dom flesta bokföringsbyråer tar runt 20000 för bokslut o deklaration o sedan runt 2-4000 per månad i löpande bokföringskostnad o enskild firma går inte på alls lika mycket.

Angående passfoton så får dom bara tas av polisen idag däremot så kan du ta körkort o id bilder fortfarande o till det behöver du ingen stor utrustning. En blixt med bouncer framifrån en blixt på vit bakgrund o sedan en klipp mall.
 
Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret. Däremot ploppar det upp kopiöst många frågor i huvudet ändå.

Jag vet inte riktigt vart ja ska få mina intäkter ifrån, men jag måste ju nischa mig på något sätt känns det som. Visst vill jag vara mångsidig men jag blir ju hellre kung på en sak och det är ju då lättare att bli framgångsrik. I min stad, som är Skövde och är liten, finns ett antal fotografer, de är dock ganska lätträknade men ett par studios finns det allt. Så jag behöver väl egentligen sätta mig lite och titta på vart min marknad finns.

Det som är bra är väl att jag då kan börja jobba för tidningarna igen och få lite inkomster där. Jag hade bra beläggning förra året men i år har det som sagt var varit typ noll. Det var nämligen så att jag fick en tjänst som säljare på 60% och föll då ur systemet något hos tidningarna. Det gick helt enkelt inte kombinera som jag tänkt mig. Jag vet dock att de gillar det jag gör, så om jag skulle bli tillgänglig igen så skulle säkert en del av intäkterna kunna komma från den sidan.

Jag brinner för foto, så överlag känns det inte så viktigt just nu vad jag gör, jag vill liksom bara komma igång och plåta så det börjar rulla in lite intäkter och sen bygga vidare på det.

Men vad du säger är alltså att det är bättre att ha en portabel studio? Vad har du med dig till kund i regel? Om man skulle köpa de sakerna du har fast gå på mer budget, alltså ganska billigt bara för att komma igång, vad skulle du då uppskatta den kostnaden till?

Jag tänker också som så, att om man har en studio/lokal med en ljusuppsättning, så kan man mangla på med produktbilder, kanske stockbilder, för att på så sätt utveckla sig och hålla sig upptagen då det inte finns beläggning med fysiska kunder. Det blir också lättare att få ihop en portfolio och komma ut med sitt arbete.

Om man går över på utrustning så inser jag att jag inte kommer kunna köpa kamera och objektiv för 100000 kr. Men för att ändå vara mångsidig så skulle jag gärna köpa in så att jag har vidvinkel, normalzoom, snabb 50 eller 85 samt ett 70-200. Jag har haft tankar på olika hus också men det spelar mindre roll.

Det roliga är väl att det förmodligen är bättre och lägga mynten på ett hus och de stora sedlarna på glas, dels för kvallen men också för att kunderna ofta bara ser det långa stora. Surt men så har jag förstått att det är. Jag har faktiskt också tittat på begagnat och om man skulle vara mångsidig.

Jag vill gärna börja med fullformat då jag hela tiden innan jobbat med APS-C, så i värsta fall så funderar jag på en 40D för att då kunna ta tidningsjobben och ha ok AF och BPS, sen ev köpa en 5D mk I för att kunna få lite bättre kvalle i studio där jag har mer ljuskontroll. Självklart finns det hur många kameror som helst som är bättre, men det viktiga är ju glaset och som sagt så vill jag inte skuldsätta mig i onödan eller vad man ska säga.

När det då gäller ljus osv så är ju frågan om man ska försöka vara så portabel som möjligt, men jag skulle nog gärna ha tillgång till minst tre ljuskällor med lite softboxar/paraplyer till samt självklart bakgrunder och kanske något bord. Det går ju loss på en hel del pengar, jag är inte helt ovan från handel via Ebay, men det känns väl dumt att köpa massa skit när man väl drar igång. Saker som reflektor och liknande går ju säkert använda iofs, så på småsaker kan man säkert spara en del pengar.

Egna utskrifter var ju en väldigt bra sak som du nämnde och det är väl något man skulle kunna titta närmare på. Tjänar man bra pengar där så kan det ju kanske vara värt och utveckla någon idé med paketpriser osv så att man får bra marginaler och bra intjänade pengar. Det är ju dock något som jag i så fall behöver lära mig, så det måste man ju verkligen utveckla i så fall. Det blir väl i alla fall väldigt svårt att konkurrera med kedjor som erbjuder utskrifter på diverse material till bra priser.

Jag läser vidare och konstaterar att det blir enskild firma i så fall, vilket jag också förberett mig på hela tiden på grund av att det är smidigast. Bokföringen lär jag ju också få sköta själv i början då det är sådana kostnader som jag inte har råd med. Beläggningen kommer ju säkert inte vara 100% på ett bra jäkla tag, om ens någon gång överhuvudtaget, så jag kommer säkert få tid att sköta om det ändå. Sen finns det väl inte någon fotograf som har 100% beläggning någon gång iofs, men 100% av potensiell beläggning kanske man kan kalla det då? :)

Precis som du säger så plåtar ju polisen passfoton på plats så det var ett jäkligt dumt exempel. Även om jag kan ta körkortsfoton och ID bilder så är ju det så klart inte det jag vill hålla på med i längden. Men det kan ju vara ett sätt att få upp ögonen på folk, gör man det snabbt och lätt till ett bra pris så kommer ju folk säkert tillbaka för andra uppdrag också. Man får väl se det som ett sätt att marknadsföra sig på i början.

Så nu blev det långt här... Tack så oerhört mycket för svar. Jag tar gärna mer info som denna, oerhört värdefullt för mig.
 
Om man går över på utrustning så inser jag att jag inte kommer kunna köpa kamera och objektiv för 100000 kr. Men för att ändå vara mångsidig så skulle jag gärna köpa in så att jag har vidvinkel, normalzoom, snabb 50 eller 85 samt ett 70-200. Jag har haft tankar på olika hus också men det spelar mindre roll.

Det roliga är väl att det förmodligen är bättre och lägga mynten på ett hus och de stora sedlarna på glas, dels för kvallen men också för att kunderna ofta bara ser det långa stora. Surt men så har jag förstått att det är. Jag har faktiskt också tittat på begagnat och om man skulle vara mångsidig.

Jag vill gärna börja med fullformat då jag hela tiden innan jobbat med APS-C, så i värsta fall så funderar jag på en 40D för att då kunna ta tidningsjobben och ha ok AF och BPS, sen ev köpa en 5D mk I för att kunna få lite bättre kvalle i studio där jag har mer ljuskontroll. Självklart finns det hur många kameror som helst som är bättre, men det viktiga är ju glaset och som sagt så vill jag inte skuldsätta mig i onödan eller vad man ska säga.

Lånade du kamera när du fotade till tidningarna? Annars varför måste du köpa allt nytt?
 
Jag började med ett par begagnade "kinablixtar" som jag köpte av en medlem här på FS & så köpte jag ett billigt bakgrundsstativ från Kaffebrus & för allt så betalade jag runt 3000:- inkl 1 rulle bakgrundspapper.

Dock så var det ju med syfte att testa om studioplåtning var min grej eller inte, det visade sig vara skitkul & grejerna funkade men...

Om du tänker satsa på att åka till kunderna, som ju är ganska vanligt förekommande så råder jag dig att satsa på ordentliga grejer redan från början, billiga prylar funkar men dom är inte gjorda för att flyttas & monteras upp & ner hela tiden, softboxar mm var ganska krångliga att montera i alla fall på mina prylar.

Nu så kör jag enbart med speedlights & det funkar suveränt för mig & mina behov, jag har softboxar av paraplytyp så att rigga grejerna tar max 10 minuter, det enda som jag inte bytt ut ännu är mitt bakgrundsstativ & varje gång jag monterar upp det så tänker jag på att det är jäkligt rangligt & borde bytas ut mot något rejälare som går snabbare att montera.

Sen så tycker jag du har fått bra råd i övrigt & jag önskar dig lycka till!!
 
Du kommer att bli olycklig om du börjar med att investera i en massa prylar. Som någon påpekat så är intäkter det svåra i ekvationen. Det blir svårare och svårare att få betalt för bilder. Konkurrensen är enorm.

Jag har tjänat mitt levebröd som fotograf under mer än 40 år. Jag konstaterar att marknaden för fotografer i en liten ort (kanske överallt) försvinner i en rasande takt.

Tidigare fotade familjer sig i studion, de kom också dit med sina barn. När de gifte sig var det till mig dom kom. Allt som skulle fotograferas gjorde man hos fotografen.

Så är det inte idag.

Idag gör folk i stor utsträckning sina egna bilder med billiga systemkameror. Syrran, eller kusinen sköter bröllopsfotot. Människor pular till sina egna ID-kort så gott de kan och amatörfotografer tar mer och mer jobb.
Skolfotot är också i utdöende, av samma skäl.

Den stora majoriteten medborgare föredrar billigt framför kvalitet.

Det är nästan bara industrier och fackföreningstidningar som betalar full taxa. Till och med tidningar föredrar gratis iphone bilder framför bilder som dom måste betala för.

Jag är ledsen om jag låter negativ, men jag är jävligt glad att jag snart går i pension.
Studiofotograf är en yrkesform som är utdöende.

Fotografer är som musiker, det finns massvis med duktiga, men bara ett fåtal kan leva på sin dröm.
För att din dröm inte skall bli en mardröm föreslår jag att du börjar med minsta möjliga investering. Upptäcker du att du har en massa kunder som vill betala för dina bilder så kan du börja investera.

Micro4/3 som du har passar bra i studion. Vi har gjort flera tester som visar att upp till A3 så är de få som ser skillnad mot tex Canon 5D mk 2 (som jag också har). Den största skillnaden mellan formaten visar sig i riktigt dåligt ljus.

Lycka till.
 
grunden för att bygga upp en fotofirma är att få en kundgrupp som vill använda sig av ens tjänster. En grund för att få en sådan är oftast en bra portfolio o referenser på gjorda jobb av nöjda kunder. Helt enkelt gå runt med en portfolio o träffa blivande kunder såsom reklambyråer osv. Hur har du tänkt nå ut till dina blivande kunder?
att diskutera vilka blixtar du ska ha känns bakvänt när du inte ens har något jobb att använda dom på. Samma ska med objektiv att säga att du vill ha en vidvinkel, en snabb 50mm,85mm,normal zoom en 70-200 osv jag säger tvärtom vad är det du behöver o till vilket jobb? om jag ser till mig själv så körde jag resefoto för stora tidningar o resebolag med en 28mm, 50mm o en 130mm sedan en backup kamera med en vidvinklel zoom o en blixt det räckte till dom jobben. Visserligen köpte jag på mig mer saker med tiden men oftast klarar man sig med mindre prylar o med tiden så försöker man lära sig att fixa jobben utan mängder med prylar.

ang studio blixtar så har jag allt från 1000 w ner till 100w o det jag faktiskt använder mest är faktiskt ett par simpla men jäkligt bra prisvärda blixtar som klarar av större företagsjobb typ 20 pers o kostar en spottstyver o då tänker jag på elinchrome D lite ONE kostar ca 4500 för 2 st med paraply o köper du en extra så kostar den typ 1200 kr. Visserligen kör jag inte paraplyerna för jag har mängder med andra tillbehör men är man tvungen så klarar man sig bra med två blixtar tom med en om man tex har en reflektorskärm eller ett vitt större papper osv.
Men......
varför fundera på vilka blixtar,kameror,objektiv om jag vore dig skulle jag fundera på hur jag får ihop mitt kundunderlag istället och jag skulle defenetivt inte dra igång en studio med fasta kostnader om jag inte har en affärsplan på hur jag ska driva allt. Det finns många som brinner för foto men det räcker tyvärr inte konkurrensen är tuffare än så.
Till många jobb skulle jag klara mig med två gluggar om jag var tvungen. Nu vill jag inte låta pessimistisk för mig rullar det på bra men det är ingen dans på rosor utan stenhårt jobb.
 
Du kommer att bli olycklig om du börjar med att investera i en massa prylar. Som någon påpekat så är intäkter det svåra i ekvationen. Det blir svårare och svårare att få betalt för bilder. Konkurrensen är enorm.

Jag har tjänat mitt levebröd som fotograf under mer än 40 år. Jag konstaterar att marknaden för fotografer i en liten ort (kanske överallt) försvinner i en rasande takt.

Tidigare fotade familjer sig i studion, de kom också dit med sina barn. När de gifte sig var det till mig dom kom. Allt som skulle fotograferas gjorde man hos fotografen.

Så är det inte idag.

Idag gör folk i stor utsträckning sina egna bilder med billiga systemkameror. Syrran, eller kusinen sköter bröllopsfotot. Människor pular till sina egna ID-kort så gott de kan och amatörfotografer tar mer och mer jobb.
Skolfotot är också i utdöende, av samma skäl.

Den stora majoriteten medborgare föredrar billigt framför kvalitet.

Det är nästan bara industrier och fackföreningstidningar som betalar full taxa. Till och med tidningar föredrar gratis iphone bilder framför bilder som dom måste betala för.

Jag är ledsen om jag låter negativ, men jag är jävligt glad att jag snart går i pension.
Studiofotograf är en yrkesform som är utdöende.

Fotografer är som musiker, det finns massvis med duktiga, men bara ett fåtal kan leva på sin dröm.
För att din dröm inte skall bli en mardröm föreslår jag att du börjar med minsta möjliga investering. Upptäcker du att du har en massa kunder som vill betala för dina bilder så kan du börja investera.

Micro4/3 som du har passar bra i studion. Vi har gjort flera tester som visar att upp till A3 så är de få som ser skillnad mot tex Canon 5D mk 2 (som jag också har). Den största skillnaden mellan formaten visar sig i riktigt dåligt ljus.

Lycka till.

läste ditt inlägg efter jag skrivit mitt. Kan bara hålla med om det mesta. Man ska vara en försiktig general o bygga upp firman o behöver inte all utrustning på en gång köp vartefter man behöver. Studio fotografin fick en riktig törn när det digitala kom för då var det mängder med frilansare som kör allt på cd för superlåga priser o folk plåtade barn etc själv hemma för det (kostar) inget med digitalkamera. Sedan så ville ingen ha studio foto bilder utan bilder ute istället. Jag hade ett gäng album sådana med passpartou blev helt ute skänkte dom till en fotostudio som fanns i en förort till stockholm ett år senare klappade han ihop. Nu kör jag egna moderna reportage album med egen design. Går man förbi en studio idag så sitter det oftast en lapp på dörren om man vill boka tid för ett möte. Om du vill kan du roa dig med att gå in på alla bolag o kolla omsättning på porträtt/bröllopsfotografer få om några visar några siffror att hurra för o då finns det många duktiga bland dom.
 
Tack alla för svaren. Fantastiskt att ni tar er tid och tömmer så många bokstäver för att hjälpa mig. Jag skall försöka svara något kortare och koncisare, för att sedan komma med någon slags idé. För nu blir det ju trots allt nästan som att gå till någon och fråga om råd, jag lägger fram min idé och ni utvärderar den. Kopiöst mycket värt och ett stort tack till er alla som hört av sig hittills.

Urban: Det är väl så man får börja. Jag har "jobbat" en del med speedlights och kan väl något så när använda det hyfsat. Det är väl just därför jag i så fall vill köpa studioblixtar. Helt enkelt för att utveckla mig, de håller förhoppningsvis längre, mer mer ljus, man har möjlighet till modelleringsljus osv. Med det sagt så har jag ju idag inga jobb just där, men jag tänker ändå att ett startkit kunde vara bra, för jag kan använda det till så mycket. Produkt, grupp, porträtt, makro osv osv. Det är ett ganska generellt spann där ett sådant kit kan användas, men det är ju OM jag väljer att lägga pengar på det då. I så fall kommer jag behöva bakgrunder, produktfotobord osv osv, vissa saker kan man ju lösa själv, som t ex en glasskiva för reflektion, men det blir ju ändå utgifter.

Det känns också lite robustare om det nu skulle bli så att jag börjar åka ut till kund. Visserligen lite omständigare, men då kommer det ju förmodligen bli mest inomhus och man har tillgång till el osv.

Johan: Jag har verkligen insett att pengarna måste användas väl. mina "säkra" inkomster om jag drar igång är väl från tidningarna. Kan va kanske allt mellan 10-20% beläggning skulle jag tippa på, sen kan det bli mer för jag vet att de gilalr att jobba med mig, men i dagsläget så gäller det ju att komma tillbaka in hos dem, slå ut andra som kommit dit efter mig för att på så sätt kunna få in fler timmar. Det är ju ett sätt att komma igång och utöka verksamheten, men jag inser också att jag kommer aldrig kunna leva renodlat på det, OM det nu inte är så att de mot förmodan ger mig en tjänst, men eftersom det är tidningsindustrin så fattar ju vilken janne som helst att det inte kommer bli 100% där.

För att då kunna leverera till tidningarna så räcker det med, säg en 40D, en normalzoom och ett 70-200. Säg att det går lös på 2000+4000+2000 om man köper genom företag/begagnat. Det hade jag innan och jag känner mig säker med det och vet att jag kommer leverera bra bilder.

Hårda sanningen är bäst så jag uppskattar den och håller med dig.

Ove: Sant, det måste finnas efterfrågan. Efterfrågan som jag just nu har är ju från tidningarna, så jag får väl börja där. Det är jobb mest på kvällar och helger, så jag måste dock hitta saker att göra resten av tiden så att säga. Det är därför jag vill jobba ihop en portfolio så snart det bara går. Skulle säkert gå finnemang om vi nu säger att jag lägger ut 10000-15000 för att köpa utrustning som även klarar tidningsjobben. Anledningen att jag snackat om resten är lite som sagt för att jag måste ha något att göra resten av tiden också. Den kundgrupp som du pratar om är ju bara tidningarna idag, så där måste jag ju marknadsföra rätt rejält för att på så sätt hitta nya kunder. Det är därför jag tänkt något enklare studiokit med bakgrunder, för det är trots allt bakgrunder som de flesta "gör det självare" saknar känner jag.

Jag ska också titta lite på D lite ONE och jämföra kostnader lite. Dem jämfört med kinasaker som ju faktiskt går att använda till en början. Marknadsföring och portfolio kommer ju bli A och O i början inser jag i alla fall, för att som sagt få till lite kundunderlag som du pratar om på slutet.

En idé kanske är att köra billiga porträtt hemma hos folk så att man får det att gå ihop i början. Lite som en hantverkare, man gör sakerna på plats och sen drar man igen.

Men jag får ju börja med utrustning så att jag klarar av tidningsjobben, så måste jag ändå titta på/eventuellt investera i ett billigt enkelt studio/blixtkit så att jag kan utforma resten av verksamheten utefter det. Låter det bra?

Kostnader för bil och bensin uppstår ju då, men det få man ju lägga in i priset som kunden får betala. Sedan försöker man också sälja in massa utskrifter och liknande. Utforma portfolio och marknadsföra sig/se till så folk vet att man finns blir ju också ett steg som man måste ta tag i från början, just för att, som ni säger, hitta kundunderlag och efterfrågan.

Känns det som att jag börjar komma på rätt köl då? sedan kan man ju även börja diskutera hur man ska nå ut till nya kunder osv, men vi kanske ska hålla oss till det vi diskuterat så länge, så får man gå vidare när det är klart så att säga. :)

Tack återigen!
 
Hej, när jag skaffade mina första studioblixtar var det nära att jag köpte lågprisblixtar, men ett erbjudande på Fotomässan gjorde att det blev Elinchrom D-Lite. Det är jag väldigt glad för idag, när jag har byggt ut till en komplett studioutrustning.

Varför? Dels prestanda och handhavande. Framförallt det omfattande utbudet av tillbehör som är anpassade till blixtarna och där allt bara fungerar och smidigt dessutom. Det finns också en hyfsad begagnatmarknad för att komplettera din utrusting - eller sälja med bra andrahandsvärde. Du får också bättre tillgång till service, t.ex. är killen som servar Elinchrom i Sverige trevlig, bra och billig.

Så mitt råd är: Köp märkesblixtar! Hellre gamla och begagnade märkesblixtar än nya lågprisblixtar. Du kommer inte att ångra det.
 
man kan inte bygga upp en portfolio på nolltid tar tid att bygga sedan så måste det vara rätt för dom kunder du vill försöka komma in hos o det viktigaste är referenser. Jag har en kollega som byggde portfolio i 3år o han gick till mängder med reklambyråer o visade upp den o drygt ett halvår efter började jobben komma. Det intressanta är vad ska du marknadsföra ? du måste bygga upp en portfolio o innan du tar dina skarpa uppdrag så måste du ha det du behöver i (verktyg) och kunnandet att genomföra det för man får oftast inte två chanser gäller att leverera på en gång. Sedan så tycker jag det alltid är fel sätt att försöka sälja in sig billigt bättre att kunna ge kunden vad dom vill o få dom att VILJA betala för dig men just det har avhandlats på fs många gånger.
Om du ska in på porträtt/bröllop så är det nästan uteslutande referenser som gäller från nöjda kunder du plåtat. Oftast får dom som gift sig barn o så blir det bilder där med om dom var nöjd med dig o är du smart så vid bokningen av bröllopet så talar du om att du även fotar barn så marknadsför du dig för framtiden också ;-)

Företagsfoto där gäller det att tex se hur kundens hemsidor ser ut analysera vad du kan göra för att dom ska vilja anlita dig kanske ta nya porträtt på personalen. Då är det inte fel att ta med sig en portfolio på personalbilder på akvarell papper i 40x50 storlek om bilderna vara bra det är förutsättningen. Är det något jag lärt mig så är det kan du leverera grymma bilder så kan du ta bra betalt. Så om du ska få en bra start så väx långsamt ha kanske ett vanligt jobb o bygg upp företaget innan du bara ska leva på fotot. Jag lever bara på fotot sedan många år men det är hårt jobb bakom.
 
Erik: Ja, det lönar sig ju säkert i längden att ha lagt 5000 på bra saker jämfört med mindre för sämre saker. Jag var inne på kaffebrus och kollade. De har ju visserligen en hel del bra saker men sen har de sina egna blixtar som säkerligen är importerad skit typ. Då kan jag lika gärna köpa skiten billigare själv på Ebay och det kanske funkar för mig, men jag vet inte om jag vill använda det heller. Det blir ju säkert mycket roligare, smidigare och effektivare att jobba med bra saker också.

Blir det kanske billigare och smidigare att bara använda strobes annars? Lite tråkigt att inte ha modelleringsljus dock. Planerar ev att göra en och annan liten video också. Funkar modelleringsljuset till att lysa upp vid filminspelning om blixtarna står ca 3-4 meter ifrån, eller är det helt out of the question? Som sagt så har jag använt strobes en del men är inte alls lika insatt i studioblixt-biten.

Ove: Jag hör verkligen vad du säger, oerhört tacksamt med info från någon som är insatt. Att köra på billigt blir aldrig bra i längden, de har du helt rätt i och egentligen kan man väl säga att kan jag inte konkurrera på något annat sätt än lågt pris så är det kanske lika bra att skita i det för då kanske jag aldrig kommer tjäna några pengar ändå.

Om jag kommer öppna eget så kommer jag göra mitt yttersta för att även få starta eget bidrag. Även om inte det kommer räcka för att hålla mig flytande så kanske det bidraget + inkomsten från tidningarna i alla fall kan vara en bra början.

Jag känner väl i princip att jag måste göra en portfolio för att ha något att visa upp. Sen är det klart att om det tar tre år så, ja det är lång tid. :) poppis är ju annars att börja jobba som assistent och det är också något jag kommer undersöka. Det skulle jag se som ett ypperligt tillfälle att komma vidare och kunna utveckla portfolio osv. Sen är det ju inte alla som behöver assistent heller, så vi får se hur det går med den biten. Likaså där, får man lite bidrag så kanske man kan jobba hyfsat billigt och ändå få det att gå ihop. Återigen den här repiga skivan med låten billigt, men jag vill som sagt komma igång...

Jag fick en idé när det gäller portfolioskapandet och det är att använda min syster som ser ganska bra ut. min sambo är nog inte så intresserad på att ställa upp, men jag kanske kan övertyga min syster. Då borde det bli hyfsat lätt att få till en start, men samtidigt kan jag ju inte ha henne på varenda bild heller utan snarare tvärtom kanske. kör man den vägen så går det ju alltid hyra brudklänningar osv osv.

Är jag väldigt naiv nu? Man känner ju ibland att allt man tänker är så naivt så att proffs kunde skratta ihjäl sig flera gånger om. :) Känns ändå som vi börjar komma till något slags stopp och att jag får tänka igenom allt och ta beslut om vad som eventuellt måste införskaffas för att kunna dra igång och hålla det flytande utan att för den skull köpa på mig något som jag inte kommer använda.

Som det känns nu då, om jag skulle starta företaget idag. Så skulle jag behöva pengar till att registera företaget, kamera + ett par objektiv för att kunna sköta tidningsjobbet och för att få bra kvalitet på bilderna. Ett par ljuskällor av något slag samt bakgrund i svart/vit kanske. Bil, dator osv har jag men jag skulle eventuellt också behöva införskaffa program för redigering och bokföring. Sen har vi ju det här med skrivare/utskrifter och bord med/utan glas osv, men det får jag fortsätta fundera lite på.
 
Jag har ju som sagt tidningarna som jag antar kan ses som mina "kunder". har du några tips på hur jag ska hitta eller utvärdera vilka mina kunder kan vara utan att vara insatt i marknad och inte ha portfolio att visa upp?

Jag har iofs en jäkla massa sportbilder som jag skulle kunna göra något av, sedan ge mig ut till föreningar osv, men å andra sidan så handlar det ju då om action/sportfoto och det tror jag som sagt inte att jag kan leva på.
 
Ja kan tänka mig lite hjälp och strategier när det gäller marknadsföring.

Visitkort
Flyers/posters
Hemsida

Det är väl det som jag funderat på i dagsläget. Hur tycker ni detvär bäst att gå vidare?
 
Ja kan tänka mig lite hjälp och strategier när det gäller marknadsföring.

Visitkort
Flyers/posters
Hemsida

Det är väl det som jag funderat på i dagsläget. Hur tycker ni detvär bäst att gå vidare?

Tänk, vem är kunderna? Vilka är konkurrenterna? Vad kan jag erbjuda som de inte kan?
Om du tex siktar på bröllop så kollar du vem du slåss mot, kan du slå dom. Tänk också att antalet brudpar som är villiga att betalablir färre för varje dag. Bara som ett exempel.
Var finns pengarna i ditt område? ID-foto ses som något lågt, men ger ett bra tillskott i kassan, tex.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.