ANNONS
Annons

kostnad per rulle, framkalla själv

Produkter
(logga in för att koppla)

mbrihler

Aktiv medlem
hej, tänkte köpa mig en negativscanner. å framkalla negativen själv å sedan scanna in dem. å framkalla dom inscannade digitalt.
så då undrar jag vad blir priset per rulle "24 bilders" om man bara ska framkalla negativen själv.

jag har förstått att mängden kemikalier varierar per bild. men ngt genomsnitt borde man kunna ränka med.

Det lär ju hänga på mängden rullar du tänker framkalla. Många framkallare håller ju inte i evighet..

Du räknar inte ut per ruta utan per rulle hur mycket framkallare du använder. Det måste ju täcka hela rullen..

Sen är det väl också en fråga om det är färg eller sv/v..

Du kommer behöva lite kringutrustning också som dosor etc.

Men riktigt billigt kan det bli. Kring fem spänn per framkallad sv/v rulle är rimligt.
(Rodinal + stopp + Fix).

Kodak T-max-framkallare för 60 rullar. 185:-
3 kronor rullen

Agfa Agefix för 120 rullar. 110:-
0,9 kronor rullen

Kodak Stopbad för 852 rullar. 155:-
0,18 kronor rullen

Ilford vätmedel för 335 filmer. 99:-
0,29 kronor rullen

Alltså kostar kemin 4,4 kronor per rulle.
I teorin. Som Lotta skriver så måste du förbruka all kemin innan den blir gammal.

låter ju helt okey :). jag har redan alla "prylarna" utom vätskorna,. kom över ett komplett färgframkallningsset med lampor å rubbet för 2000, då var det en massa böcker med oxå.

Senast ändrad:
För att komma ner i några kronor per rulle krävs lite större förpackningar. Detta förutsätter att man tar en del rullar för vätskorna åldras även om man inte använder dom.

Jag förbrukar mina ganska snabbt så jag har dålig koll på hur länge de håller. Är det någon som har erfarenheter av hur länge olika vätskor håller sig fräsha?

Hmm, är det färg det snackas nu så lär det bli betydligt dyrare än i förslagen ovan.

Robin, är det s/v så är Johan Okkers förslag om Rodinal ett bra lågbudgetförslag (om man gillar korn). Den håller jättelänge, vet inte hur men min flaska är öppnad för över ett år sedan och fräsch än. Vet nån som skrev i en anna tråd om en flaska som hållt 70 år (fast den var nog inte öppnad). Andra framkallare håller sällan så länge alls. Några månader kanske? Acutol håller knappt en månad öppen. Färgframkallare vet jag inget om..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar