Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kostnad för att korrigera frontfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Hej.

Min 85/1.8G frontfokuserar på längre håll så MFA löser inte problemet. Ringde Nikon som vägrade svara på vad det skulle kosta.

Nån som nyligen fått fokus justerad av Nikon som kan svara på hur många kronor det landar på?

Min 24-70 var lite trög i vinterkylan så jag lämnade in den för genomgång och lite smörjning.
Den fokuserade inte dåligt och var skarp. Bara trög i zoomen.
Det slutade med att de bytte några delar.

Byte av frontbarrel, guider och seal.
Intrimning av optisk axel och af.
Kontroll av skärpa.
Fast pris 3

Detta slutade på 4620,- inkl moms.
Men min 24-70 har aldrig någonsin varit skarpare, zoomat mjukare eller presterat som den gör idag. Den känns som bättre än ny.

Det var ett större jobb än justering av front fokus men det kanske ger ett perspektiv på kostnadsbilden.

Om det enbart är ett litet jobb kostar det ca 1500 kr skulle jag tippa (baserat på att det var kostnaden för att byta gummidetaljer på min D700). Ska de göra något mer så kan det lätt bli dyrt. 2500-4500 kr gissar jag.

Eftersom jag inte har en aning om vad de behöver göra för fokusjustering har jag baserat gissningen på följande:
Petters ärende är nog lite större än en fokusjustering så troligen mer än det borde kosta för dig fast man vet ju aldrig. Måste de byta något element så drar det iväg. Enbart justering och byte av bajonett på mitt 70-200/2,8 kostade 2800 kr. Prisuppgift för att byta afs-motor och efterföljande arbete i ett 300/4 skulle kosta mig ca 4500 kr har jag för mig.

Jag tror att de sätter i objektivet i något liknande Sigmas/Tamrons USB-dockor och matar in lite värden.

Den åker iväg imorgon så i slutet av veckan (med tur) har jag ett svar på frågan.

Om det enbart är ett litet jobb kostar det ca 1500 kr skulle jag tippa (baserat på att det var kostnaden för att byta gummidetaljer på min D700). Ska de göra något mer så kan det lätt bli dyrt. 2500-4500 kr gissar jag.

Eftersom jag inte har en aning om vad de behöver göra för fokusjustering har jag baserat gissningen på följande:
Petters ärende är nog lite större än en fokusjustering så troligen mer än det borde kosta för dig fast man vet ju aldrig. Måste de byta något element så drar det iväg. Enbart justering och byte av bajonett på mitt 70-200/2,8 kostade 2800 kr. Prisuppgift för att byta afs-motor och efterföljande arbete i ett 300/4 skulle kosta mig ca 4500 kr har jag för mig.

Det kan jag tänka mig med tanke på att jag själv plockat isär tre objektiv (af) och fått ihop två.
Jag trodde inte att det fanns så små skruvar , men det gör det!
Tidsödande , och darr på handen går fetbort.
Skall man ge sig på detta så krävs det att du fotar varje moment så att du sedan vet hur bitarna skall sitta ihop.

Det kan jag tänka mig med tanke på att jag själv plockat isär tre objektiv (af) och fått ihop två.
Jag trodde inte att det fanns så små skruvar , men det gör det!
Tidsödande , och darr på handen går fetbort.
Skall man ge sig på detta så krävs det att du fotar varje moment så att du sedan vet hur bitarna skall sitta ihop.

Låter pilligt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar