Annons

Kortproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclo

Medlem
Har lite problem med minna minneskort. Jag har två st. SanDisk-kort, det ena är ett Extreme III, 2 GB och det andra är ett Ultra II, 2 GB.
Jag har en HP Pavilion laptop med AMD Turion 64-processor, med inbyggd kortläsare för SD, MS/Pro, MMC, SM och XD. Operativsystem är Windows XP och datorn är ca 1,5 år gammal.

När jag stoppar i kort(en) för att föra över tagna bilder så kommer det upp en info/varningsruta, som säger att "Disketten är inte formaterad" osv, (se bild) men jag svarar nej på detta eftersom jag inte vill att datorn ska formatera kortet med mina bilder på.

Korten formatterade jag i kameran när jag köpte dem, precis som man ska göra (enl.manualen). Är det någon som vet bot på detta? jag vill ju kunna använda min kortläsare istället för att hålla på att koppla kameran till datorn med en USB...
 

Bilagor

  • inforuta.jpg
    inforuta.jpg
    11.8 KB · Visningar: 466
du kan ju alltid testa tömma kortet med bilder för att sedan stoppa in kortet och sen om de kommer upp samma fråga låta datorn formatera ditt tomma kort.

Sen kanske det funkar efter det ?
 
Får jag föreslå följande angreppssätt;

• Tanka av kortet i kortläsaren
• Ta ut det
• Sätt in det igen - låt datorn "formatera"
• Sätt in det i kameran - formatera kortet igen
• Ta en bild
• Testa i kortläsaren

Jag tycker att det borde få tyst på datorn.

Strategi för inläsning till datorn;

• Tanka av kortet i kortläsaren
• Kasta bilderna - töm apperskorgen
• Särr kortet i kameran
• Formatera kortet

Gör Du detta varje gång, kommer Du alltid att ha korrekt filstruktur på kortet. Det är viktigare att kameran hittar i filstrukturen än att datorn gör det, dvs. låt alltid kameran sköta om filstrukturen ( = formatera om ofta ).
 
Tack för svaret Lennart. Men problemet är att jag inte kan tanka av kortet i kortläsaren, jag kommer s.a.s. inte så långt innan "felmeddelandet" kommer fram. Datorn tror att den ska formatera kortet istället för att läsa det...

När jag använder överföring via kabel (USB) så funkar det utan problem.

/Niclas
 
OK. Missuppfattade Dig lite. Jag fattadse att datorn bara "snackade strunt" och lät Dig tanka av i alla fall.

Skippa då de två första stegen bara. Kör resten av punkterna. Det handlar om att återetablera en koorekt filstruktu på kortet och det är bara kameran som kan göra det på ett tillförlitligt sätt.
 
Ja,ok. Det är inte helt lätt när datorn börjar prata strunt. Jag har dock för mig att jag redan kört ett varv med att formatera kortet i kameran, men jag provar igen helt enkelt...

Tack så länge.
/Niclas
 
Kortläsarkapacitet

Hej Niclas.

Jag har samma Extreme III kort som du. När det är ca halvfullt, så får jag felmeddelande från datorn vid överföring. Dock inte samma meddelande som du.

Jag har hört och läst att en del kortläsare inte grejar vissa volymer/storlekar på minneskort. Vet inte om det kan va detta du råkar ut för. När jag kör direkt från kameran med kabel så klagar inte datorn. Så, kanske ligger det i din kortläsare.

Mvh, Peter-L
 
Ja, det verkar onekligen vara kortläsaren som är problemet... Kanske finns någon uppdatering (mjukvara) som man kan använda..?
 
Om du hade skrivit vilken datormodell (exakt) du haft hade problemet antagligen varit löst nu.

"Adds support for 2-GB Secure Digital (SD) card."

Var det sista jag hade i urklippshanteraren nyss när jag hjälpte en annan forummedlem med samma problem med hans HP. Troligtvis ligger problemet i mjukvaran från din datortillverkare ja.


Anders
 
Problem f.n. löst

Nu har jag faktiskt lyckats lösa problemet. Jag gick in på HPs svenska sida och lyckades hitta en mjukvara att uppdatera kortläsaren med och nu verkar det som om det funkar att peta in kortet direkt i den interna läsaren och den läser bilderna bra. Tack för hjälp så länge!

Mvh
/Niclas
 
Jag har samma problem fats me dett ultra kort och en extreme III läsare varje gånga jag sätter in sd kortet vill den formatera men inte compact flash.
 
Re: Problem f.n. löst

Niclo skrev:
Nu har jag faktiskt lyckats lösa problemet. Jag gick in på HPs svenska sida och lyckades hitta en mjukvara att uppdatera kortläsaren med och nu verkar det som om det funkar att peta in kortet direkt i den interna läsaren och den läser bilderna bra. Tack för hjälp så länge!

Mvh
/Niclas

Vad hadde du för läsare?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.