Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kortläsare, portabla HD:s mm för dummies?

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Någon som orkar ge mig en snabblektion i hur det funkar m olika kort,kortläsare, portabla HD:s, firewire osv (Jag har testat sökfunktionen - utan att bli mkt klokare)

Jag börjar fundera på att köpa lite extraprylar till min burk och tänkte att jag lika gärna kan se till att vara förberedd för steget in i den digitala fotografins värld. Punkt nr 1 på önskelistan är nog nån form av portabel HD- tex en sån här.

För att undvika missförstånd (från min sida) skulle jag uppskatta om ni lägger den tekniska nivån på en femårings

Länkar med mer info uppskattas naturligtvis extra mycket

Hej

Det är inget magiskt alls.
Köper man en extern läsare så dyker den upp som vilken enhet som helst, jämför tex med en diskett eller en hårddisk.

De portabla enheterna uppträder på samma sätt, den du pekar ut blir då två enheter, en för den inbyggda hårddisken och en för compact flashkortläsaren.

Då den inte är ansluten till datorn har den en funktion för att kopiera innehållet på Compactflashkortet, rakt av, till den inbyggda hårddisken.

Du kan då radera CF koret i kameran och fortsätta ta bilder. Kopiera igen till den inbyggda hårddisken i Trippern, det skapas då en ny katalog.

Då du sedan kommer hem och ansluter enheten så är det bara att kopiera innehållet i Trippern till din dator, radera Tripperns hårddisk genom att markera de kataloger som du kopierat och då är du klar för nästa gång du skall ut.

Förfarandet är enkelt och relativt smidigt. Det som gäller om man har många och stora filer är att välja enheter som är lite snabbare, tex FireWire eller USB2. De flesta har USB1 idag. Men det är ingen avgörande skillnad om man har en mindre kamera och redan har USB1. USB2 tillbehör fungerar även med en dator som har USB 1 anslutning. FireWire kräver en FireWire port, vilket inte är så vanligt som standard på en PC om den inte är extremt ny och häftig. Mac har det på vissa modeller.

Roine

Är det någon som har erfarenhet av denna ?

Har tittat lite ytligt på utbudet och tycker den verkar ligga väl till vad gäller pris. Skulle dock helst köpa den färdigmonterad med disk istället för att montera själv....

Inget magiskt

Hej,
tack för svar. Det verkar onekligen mkt smidigt och inte alls särskilt magiskt. Funkar det hyfsat att använda Tripper o.likn som extra HD till en dator? dvs att helt enkelt ha den som lagringsplats för div filer.

Verkar isf vara rätt smidigt jämfört m att släpa runt en laptop. Vågar man isf jobba gentemot dokument på den externa HD:n eller bör man flytta över de på sin ordinarie HD?

Hej

Den är ok att använda som extra drive om man så vill. Dock kan man tänka sig köpa ett externt kabinett som tar en standardhårddisk, det har jag gjort med FireWireinterface. Då får du mer än 100GB till en klart rimlig peng.
Jag har det som backup, kopplar in, kopierar alla bilder, kopplar ur och lägger i säkert förvar.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar