ANNONS
Annons

Kort till Canon eos d60?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Om man följer debatten lite på amerikanska siter är det inte helt problemfritt med vissa CF.

Bla vissa 1BG CF men även vissa märken har haft problem.

Jag har 7st 1GB Microdrivar och de fungerar bra.

Det finns (Antagligen i alla D60) nått mickel med bufferten som skrivs ut på disk vilket gör att du i vissa moder (tex RAW i continues mode) kan förlora eller få förstörd tumnagelfil, detta är inget allvarligt fel, men du kan även hamna i ett läge som gör att bilden inte sparas föränn du tar nästa bild eller tycker ner avtryckaren halvvägs eller väljer visaläge.

Detta fenomen verkar vara vanligare med vissa CF kort och finns helt kalrt på MicroDriven.

En sökning här:
http://www.robgalbraith.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=8

Borde ge en bra bild över vad debatten handlat om.

Tänk på att de som inte har problem inte heller skriver på sådana här sidor, så det du hittar är alla problem, inte den stora mängden där det bara fungerar.

Roine

Skall bevisa att Roine har fel ;-) Jag använder själv 1GB och har hittils tagit ca. 6.000 bilder utan några som helst problem. Därimot så skall deras 340MB vid lägre temperaturer ha vissa problem ibland efter vad jag hört.

Hej ronney

Du behöver inte bevisa något.

Det finns av Canon bekräftade problem i vissa moder, dvs det uppträder bara i vissa kombinationer.

Continues mode, raw och att du tar med lång slutartid så får du rätt ofta tumnaglar som inte stämmer med bilden.

På den web adress jag angav har jag skrivit ett längre inlägg om hur du kan göra en test som ev kan stressa fram felet med ett relativt långsamt CF, tex en MicroDrive.

Men som du själv skriver, det är inte alla som fått problem. Varför vet jag dock inte, men det kan vara så att du kör jpg, inte i continues mode.

Men problemet är inte allvarligt i sig, men irriterande ibland.

Roine (också en glad D60 ägare)

Vad jag ville bevisa Roine var att det finns någon nöjd utan några problem " so far" som skrev ett inlägg inte bara de som har problem, Men det tycks ligga i människans natur rent allmänt att ha lättare till att kritisera än att ge beröm, inte sant? Sedan så har du rätt i din förmodan, jag använder uteslutande jpg vilket räcker än så länge till mina ändamål. Men jag har mycket att undersöka/lära mig ännu men är mycket nöjd att jag tog beslutet att införskaffa mig D60:an. Nu är vi i alla fall 2 glada ägare.

Vad det sen beträffar minneslagrande attiraljer så kan jag rekommendera 1Gb microdrive.

RLZ skrev:
Men det tycks ligga i människans natur rent allmänt att ha lättare till att kritisera än att ge beröm, inte sant?
Här tycks det snarare ligga i Roines natur att varna för eventuella problem som kan uppstå när man använder Microdrive.
Berömmet framkommer i och med att Roine säger att han har "7st 1GB Microdrivar och de fungerar bra."

Pirrewirre ville veta vilket kort han skulle köpa. Jag förmodar att säkerhetsaspekten innefattades i hans förfrågan.

Hej RLZ

Kul att du är nöjd.

Läs gärna mer på de länkar jag mailat. Där finns mycket att lära.

Personligen skulle jag idag undvika att köpa ett 1GB CF kort (dvs äkta CF) pga priset och lite sturl så här i början.

De som verkar ha bäst pris/prestanda är 512MB korten.

Ang nöjd D60 ägare så är nog de flesta det.

Men jag är helt övertygad att om jag valt Nikon då jag nu inledde denna hobbby så hade jag varit nöjd med det också.

Jag tycker inte om att man försvara "sina" prylar in absurdum,då man oftast interpoolerar från en punkt, dvs man vet bara var man står då man oftast inte har de antras prylar.

Roine

Till Calle S: Mitt inlägg var inte avsett som en personlig kritik av Roine. Vad jag menar är att det negativa oftas dryftas mera än det positiva rent allmänt som Roine själv skriver i ett av inläggen. När det sedan gäller Pirrewirre's förfrågan så kan jag endast säga att jag är nöjd med 1GB microdrivern.

Roine: vilket fabrikat man väljer av sina prylar saknar betydelse så länge man är överrens med sig själv. Jag har använt Nikons CP950 ca. 3 år och varit/är fortfarande nöjd med den. När det sedan blev dax att köpa nytt så stod valet mellan Nikon D100 el. D60. Det som fällde avgörandet för min del att det blev D60 var bl.a. att jag redan hade ett par objektiv till denna kamera. Hade nog - om det varit omvänt - blivit lika glad/nöjd med Nikons D100.

//Ronney

RLZ skrev:
Till Calle S: Mitt inlägg var inte avsett som en personlig kritik av Roine. Vad jag menar är att det negativa oftas dryftas mera än det positiva rent allmänt som Roine själv skriver i ett av inläggen.
Ok. Tänkte bara att problemen med olika kortvarianter måste luftas oxå, inte bara hur bra de är. Om det nu finns några problem vill säga. En del verkar ha råkat ut för konstigheter, och somliga inte.

Själv har jag två 512MB och ett 256MB Compact Flash.

Helt klart Calle att problem skall lyftas fram. På så vis så kan vi ju hjälpas åt till att kanske komma fram till en lösning på ovannämnda ev. problem. Till min CP950 har jag använt 2 CF-kort (original på 8MB och ett 48MB). Båda 2 har tjänat mig troget och jag övervägde starkt att lägga mina stålar på ett 512MB men valde till slut 1GB MicroDrive mest p.g.a. just 1GB. Dessa två sorters minnesmoduler är de som jag hittils har egen erfarenhet av och peppar, peppar så har det funkat utmärkt så långt.

Hoppas att du "Pirrewirre" inte tar illa upp av denna lilla diskussion och gör dig villrådig, är absolut inte min mening.

//Ronney

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar