Annons

Kort tele till Pentax K5

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Behöver ett kort tele till en Pentax K5 och det ska vara fast, med eller utan AF spelar ingen roll. Jag själv skulle kunna tänka mig ett mellan 50-70mm inte längre i vart fall. Ljusstyrka vore fint med 1.4. Det jag tittat på är Sigmas 50/1.4 eller 50/2.8 macro, Pentax-A 50mm/1.4 eller Sigmas 70/2.8 macro. Pentax har något FA 50mm som inte ser snyggt ut, gillar att objektiven ser ut som ett klassiskt objektiv.

Sen har Pentax ett DA 55/1.4, som jag tycker är lite för dyrt för mig. Har läst testresultat hit och dit, då jag själv kan tänka mig ett begagnat Pentax-A 50mm/1.4, men eftersom jag själv inte har haft något av dessa nämnda objektiv, vore lite åsikter välkomna. Objektivet är tänkt till porträtt i huvudsak och då med snygg bokeh, men macro funktion är också välkommet.
 
Den enda 50:a jag har är en A50/1.2. Och som porträttglugg är den grym. Om du kan tänka dig manuellt så kommer du bli nöjd om du kan hitta en A50 i bra skick. Dom e ju också rätt mycket billigare än de nya.

Annars så finns ju DA70 ltd eller FA77 ltd, lite långa kanske men åtminstone 77:an har ju "rätt" utseende.
 
Har ett Samyang 85mm, så Pentax 77mm ligger väl nära. Ert Pentax-A 50mm/1.2 har fått ännu bättre testresultat än 1.4. Men det är också ett dyrare begagnat objektiv och lite svårt att hitta, men det är billigare än dom flesta nya idag, AF är jag hellre utan.
 
Det blev ett Pentax-A 50mm/1.4, som skulle nära nog vara i nyskick. Nu kan jag ligga på knäna i hundgården och fota Pluto (Landseer) och det ny tillskottet, Svensk lapphunds valp :).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.