Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort snabb fråga om framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

TrueBluesare

Aktiv medlem
Om man har en bild som man beskär ner till exakt 10x15 cm. och skickar den till framkallning. Framkallar dom den i exakt 10x15cm eller i
10,2x15,2 cm?
Om dom tar i det senare så borde det ju vara smartast att beskära bilden till det formatet för att slippa en 2 mm vit kant på alla sina bilder. eller?


Om så är fallet. är det någon som skulle kunna skriva ner de olika formaten här?
för 10x15
11x17
15x22
20x30
 
Kan nog variera något beroende på vilket labb du lämnar till.

Mitt lokala labb kör dessa storlekarna

10,2 x 15,2 (10x15)
11,4 x 15,2 (11x15)
12,7 x 17,8 (13x18)
15,2 x 21,0 (15x21)
20,3 x 30,5 (20x30)

11 x 17 kanske var felskrivet? Tog 11 x 15 samt 13 x 18.

Jag kör alltid i exakt storlek och låter inte labbet göra någon som helst beskärning/utfyllnad etc.

Crimson har lite andra mått. Skiljer på någon millimeter hit eller dit.
 
Då måste man alltså anpassa sina bilder efter vilket labb man vill använda?
Verkar dumt att de inte har samma
 
TrueBluesare skrev:
Då måste man alltså anpassa sina bilder efter vilket labb man vill använda?
Verkar dumt att de inte har samma

Vad gör du för förändring av din bild om den skulle skrivas ut som 102 x 152 mm i stället för 100 x 150 mm?

Har du en mycket exakt ram bilden ska in i?

Per.
 
TrueBluesare skrev:
Ja, jag skulle gärna slippa 1 mm.

Ja, vill du ha den precisionen återstår inget annat är att kontakta leverantören varje tillfälle innan du beställer. Att alla printrar skulle ha samma mått finner jag inte så troligt, de flesta kunder har inte de krav som du har.

Per.
 
11x17

Hej! 11x 17 är nog rätt,om man beställer 11x i de fotokiosker som är kopplade till Fuji´s lab. i Kiel och har en digitalsystemkamera samt väljer "digitalt format t.ex.10x13 variabel längd",så får du i de flesta fall 11x17 mot 11x 15 från digital kompakt.
I alla fall är det så i fotokiosken i min egen butik.
Men om din lokala fotobutik har eget lab eller har sin kopplad till nåt annat lab kan det skilja i storlekar och beskärning.I min kiosk måste man ändra om man vill ha bilderna beskurna.
På fujicolordigitals hemsida så är det istället beskär,klassiskt format som är default så där måste man ändra själv i "kassan" innan man slutför beställningen. Samma fotolab har olika lösningar beroende på hur bilderna skickas... jag har inte kontrollmätt 11x17 kopiorna men de är nog ett par mm.större,ett henso album jag har är t.ex för 11,5x 15 (4,5 x 6 tum)Fotbranchen har dessvärre vid digitalformatens inträde lyckats förvirra kunderna rejält med begrepp som fit in box,fill out box,beskär, beskär ej,digitalt respektive klassiskt format osv. men nu börjar det klarna lite för de flesta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.