Annons

Kort skärpedjup vid studiofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Håller på att testar lite i nya studion, men har ett problem som jag vill få hjälp med! Jag har sett på bilder som är tagna i studion på aniskten, där dom har jättekort skärpedjup, så att bara ögonen är skarpa och öronen mm är suddigt. Jag använder Minolta Dynax 7D och elinchromes style 600. Men jag får bara bländare runt 8-11 för att jag har en blixtsynk på kameran som ligger på 200 dels sekund tror jag att det är. Hur ska man göra för att få stor bländare? SKa jag flytta blixtarna längre ifrån för att få minde ljus eller hur gör man? :D Är ganska grön på detta med studio!

//Johan
 
Du måste ju få en större bländare på något sätt, det betyder att du behöver få mindre ljus in i kameran och det finns många sätt för det.

Svagare blixtar.
Filter för linsen.
Lägre ASA.
m.m.
 
Japp att ställa ned blixtarna är nog det enklaste, men jag har trixat med detta och blixtarna nedsatta på minimum ger fortfarande en bländare på ett eller 2 steg under 8, vilket är på tok för lite.
Jag kör slutaren på 1/125 normalt sett.
Det du kan göra - beroende på hur stor studio du har är att köra ett tele - 80-200 t.ex då får man till skärpedjupet rätt ok. Men det kräver ju förstås utrymme..
 
När jag ställer ner effekten på mina blixtar har jag inga problem att få bländare 2,8 med 100 ISO.

Det som påverkar ljusstyrkan beror på vad man gör med ljuset. Låter man det reflekteras i en bouncer eller i ett paraply får man en mindre effekt. Olika tillbehör ger olika resultat.
 
PerFogelberg skrev:
När jag ställer ner effekten på mina blixtar har jag inga problem att få bländare 2,8 med 100 ISO.

Det som påverkar ljusstyrkan beror på vad man gör med ljuset. Låter man det reflekteras i en bouncer eller i ett paraply får man en mindre effekt. Olika tillbehör ger olika resultat.

Där ser man.
Jag kör paraply och softbox normalt sett. Kanhända att jag har rätt hög på mina blixtar då, men så värst starka har jag inte fått för mig att Elinchrom BX400 ska vara.
Använder mig också av iso 100.
 
Vad man faktiskt kan göra, som kanske reducerar vitsen med studioblixtar dock, är annars att bara använda inställningsljuset......

I just de fall du vill ha kort skärpedjup så kör du bara med inställningsljuset, sen kan du antingen se till att ta svartvita bilder då färgtemperaturen inte spelar någon roll, alternativt med hjälp av filter eller, enklast, datorn fixa med färgtempen i efterhand.

//Axel
 
Jag har haft samma problem med mina profoto compact 300 blixtar. Fottar i ISO 50 och 1/250 men kan ändå inte gå under F6.3, eller vid närbilder kan det vara så illa som F22.

Compact 300 klarar inte att vrida ner styrkan lika mycket som storebror 600, så mitt främsta alternativ har varit ND-filter. Jag har inte köpt något än då jag inte haft behov av kort skärpedjup i studion men jag har testat ett par olika med gott resultat. Räkna med 300-600 kr per filter.

Som Axel säger kan man mycket riktigt använda inställningsljuset, men jag skulle rekommendera att du ställer vitbalansen rätt från början. Din Dynax 7D bör kunna ställa in vitbalansen efter en testbild. Ta en bild på en vit eller grå yta under inställningsbelysningen och ställ sedan in detta som den nya vitbalansen, sen är det bara att köra.
 
Oki ska testa det, men jag kör mest i RAW så vitbalansen brukar funka - ställer bara grovt vid fototillfället.
ND filter låter om en bra idé dock :)
 
ZoMbiE skrev:
Det du kan göra - beroende på hur stor studio du har är att köra ett tele - 80-200 t.ex då får man till skärpedjupet rätt ok. Men det kräver ju förstås utrymme..
Det hjälper tyvärr inte med längre brännvidd. Har du samma avbildningskala (tex enbart ansiktet får plats i sökaren) så är det endast bländaren som bestämmer skärpedjupet.
 
Som jag förstår inledningsfrågan så vill han ha mer skärpedjup,inte mindre. Då är det mindre bländare och mer ljus som gäller.
 
hornavan skrev:
Som jag förstår inledningsfrågan så vill han ha mer skärpedjup,inte mindre. Då är det mindre bländare och mer ljus som gäller.
Då har du nog tyvärr missförstått. Han hade sett studiobilder med kort skärpedjup men får inte till sådana själv och undrade hur man gör. Ett ganska vanligt problem med starka studioblixtar.

JC_Photography skrev:
Men jag får bara bländare runt 8-11 för att jag har en blixtsynk på kameran som ligger på 200 dels sekund tror jag att det är. Hur ska man göra för att få stor bländare? SKa jag flytta blixtarna längre ifrån för att få minde ljus eller hur gör man?
När det gäller blixtfotografi kan allt som oftast du strunta i slutartiden. Så länge du håller dig över synktiden kan du ta bilder och så länge inte blixtarnas ljus är mycket svagt kommer de att vara den helt dominerande ljuskällan.

Det går att kombinera blixt och befintligt ljus, men det är nog inte det vanligaste i studion och kräver långa slutartider vilket går tvärtemot vad du vill göra.

Kortare slutartider än din synktid ger inte så mycket. Blixtpulsen är mycket kortare ändå. Så även om din kamera skulle ha kortare synktid så är det mycket tveksamt om det skulle hjälpa. Vid normal blixtfotografi är det bländaren som styr exponeringen. Avståndet kamera-motiv påverkar inte eftersom blixtarna lyser upp motivet lika mycket oavsett var kameran befinner sig. Därför hjälper inte teleobjektivet till om du ska ha samma ursnitt (precis som Mats säger).

Att flytta ljuskällorna längre bort från motivet är möjligt, men ger kanske inte den effekt du är ute efter. Ljuset faller av proportionellt mot kvadraten på avståndet från en punktkälla men blir samtidigt mer riktat och kan upplevas som hårdare. En annan effekt är att ljuset blir jämnare över motivet eftersom det relativa avståndet mellan motivdelarna gentemot avståndet till blixten minskar. Visst kan du laborera med avstånden, men det är inte alltid lösningen då du får ett annat ljus.

Det bästa är att ställa ned styrkan, men det går inte alltid. Jag har problemet på de gamla Elinchromeblixtar jag kör med. De har tre stegs effektintervall. Du har redan fått några bra tips och jag tänkte bara förtydliga. ND-filter är kanske den "rakaste" vägen i ditt fall och det finns två sätt att göra det på. Att sätta ett ND-filter framför linsen eller att gela blixtarna med ND-film.

ND-filter framför linsen fungerar ungefär som att du sätter ned ISO-talet på kameran/filmen ytterligare. Alla ljuskällor påverkas lika. Väldigt enkelt att arbeta med men dessa filter kan bli ganska dyra speciellt om du vill ha större styrkor och filterdiametrar.

Man kan köpa ett filtersystem av typen Hitech, Lee eller Cokin. Då kan man kombinera filter av olika styrkor för att få ihop till önskad styrka men tänk på att dessa filter inte är antireflexbehandlade och då måste du skydda filtren från ströljus. Dessutom brukar denna version inte finnas i större styrkor så det finns en begränsning i hur många steg du kan vinna (förlora?).

Det andra sättet, att sätta gel över blixtarna, är mer generellt och mångsidigt. Gelen behöver inte vara lika "optiskt fin" vilket gör att den kan göras billigare. Gel går att köpa på ark eller rulle. SFL säljer Roscos filter. Fördelen med denna metod är att du kan justera varje ljuskälla individuellt om nu bara några blixtar är för starka. Dessutom är det lättare att lägga samman gel av olika styrkor utan att behöva oroa sig över effekter som reflexer.

Det är bara att experimentera och lära. Titta gärna in på LIGHTING THEMES på Photo.Net. Där kan du få mycket bra information och tips om just studiofoto. Killarna som håller i uppgifterna svarar väldigt snabbt och ingående på alla frågor man kan tänka sig.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar