hornavan skrev:
Som jag förstår inledningsfrågan så vill han ha mer skärpedjup,inte mindre. Då är det mindre bländare och mer ljus som gäller.
Då har du nog tyvärr missförstått. Han hade sett studiobilder med kort skärpedjup men får inte till sådana själv och undrade hur man gör. Ett ganska vanligt problem med starka studioblixtar.
JC_Photography skrev:
Men jag får bara bländare runt 8-11 för att jag har en blixtsynk på kameran som ligger på 200 dels sekund tror jag att det är. Hur ska man göra för att få stor bländare? SKa jag flytta blixtarna längre ifrån för att få minde ljus eller hur gör man?
När det gäller blixtfotografi kan allt som oftast du strunta i slutartiden. Så länge du håller dig över synktiden kan du ta bilder och så länge inte blixtarnas ljus är mycket svagt kommer de att vara den helt dominerande ljuskällan.
Det
går att kombinera blixt och befintligt ljus, men det är nog inte det vanligaste i studion och kräver långa slutartider vilket går tvärtemot vad du vill göra.
Kortare slutartider än din synktid ger inte så mycket. Blixtpulsen är mycket kortare ändå. Så även om din kamera skulle ha kortare synktid så är det mycket tveksamt om det skulle hjälpa. Vid normal blixtfotografi är det bländaren som styr exponeringen. Avståndet kamera-motiv påverkar inte eftersom blixtarna lyser upp motivet lika mycket oavsett var kameran befinner sig. Därför hjälper inte teleobjektivet till om du ska ha samma ursnitt (precis som Mats säger).
Att flytta ljuskällorna längre bort från motivet är möjligt, men ger kanske inte den effekt du är ute efter. Ljuset faller av proportionellt mot kvadraten på avståndet från en punktkälla men blir samtidigt mer riktat och kan upplevas som hårdare. En annan effekt är att ljuset blir jämnare över motivet eftersom det relativa avståndet mellan motivdelarna gentemot avståndet till blixten minskar. Visst kan du laborera med avstånden, men det är inte alltid lösningen då du får ett annat ljus.
Det bästa är att ställa ned styrkan, men det går inte alltid. Jag har problemet på de gamla Elinchromeblixtar jag kör med. De har tre stegs effektintervall. Du har redan fått några bra tips och jag tänkte bara förtydliga. ND-filter är kanske den "rakaste" vägen i ditt fall och det finns två sätt att göra det på. Att sätta ett ND-filter framför linsen eller att gela blixtarna med ND-film.
ND-filter framför linsen fungerar ungefär som att du sätter ned ISO-talet på kameran/filmen ytterligare. Alla ljuskällor påverkas lika. Väldigt enkelt att arbeta med men dessa filter kan bli ganska dyra speciellt om du vill ha större styrkor och filterdiametrar.
Man kan köpa ett filtersystem av typen Hitech, Lee eller Cokin. Då kan man kombinera filter av olika styrkor för att få ihop till önskad styrka men tänk på att dessa filter inte är antireflexbehandlade och då måste du skydda filtren från ströljus. Dessutom brukar denna version inte finnas i större styrkor så det finns en begränsning i hur många steg du kan vinna (förlora?).
Det andra sättet, att sätta gel över blixtarna, är mer generellt och mångsidigt. Gelen behöver inte vara lika "optiskt fin" vilket gör att den kan göras billigare. Gel går att köpa på ark eller rulle.
SFL säljer
Roscos filter. Fördelen med denna metod är att du kan justera varje ljuskälla individuellt om nu bara några blixtar är för starka. Dessutom är det lättare att lägga samman gel av olika styrkor utan att behöva oroa sig över effekter som reflexer.
Det är bara att experimentera och lära. Titta gärna in på
LIGHTING THEMES på Photo.Net. Där kan du få mycket bra information och tips om just studiofoto. Killarna som håller i uppgifterna svarar väldigt snabbt och ingående på alla frågor man kan tänka sig.