Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort skärpedjup med 18-55mm optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Hej, som amatör har jag lite problem med att få kort skärpedjup med mitt 18-55mm objektiv till min Canon 300d. Speciellt vid porträttbilder, när jag går nära nog tvingas jag dra brännvidden mot 18mm vilket ger en trist bild och då tycker jag jag tappar det korta skärpedjupet som jag annars kan åstadkomma närmare 55mm.

Antar att det är något nybörjarfel jag gör för jag har fått för mig att det ska gå att ta hyfsade porträttbilder med det inkluderade objektivet.

Tacksam för hjälp
// Johan Andersson

Skärpedjupet är kopplat till dels brännvidd och dels bländare, samt filmens ytstorelk och till viss del även avståndet till de fokuserade objektet.

/Roland - som hoppas attd etta blev glasklart

Johan-A skrev:
Hej, som amatör har jag lite problem med att få kort skärpedjup med mitt 18-55mm objektiv till min Canon 300d. Speciellt vid porträttbilder, när jag går nära nog tvingas jag dra brännvidden mot 18mm vilket ger en trist bild och då tycker jag jag tappar det korta skärpedjupet som jag annars kan åstadkomma närmare 55mm.

Antar att det är något nybörjarfel jag gör för jag har fått för mig att det ska gå att ta hyfsade porträttbilder med det inkluderade objektivet.

Tacksam för hjälp
// Johan Andersson
Jo, det går att ta bra porträttbilder med 18-55. Men om du eftersträvar kort skärpedjup kan det vara svårare. Med en mindre sensor än fullformat behövs kortare brännvidder för att erhålla samma bildvinkel och då får man större skärpedjup. Att objektivet har sämre ljusstyrka än de flesta fasta optik i samma brännviddsområde bidrar också till svårigheten att få kort skärpedjup. Att fotografera porträtt med 18 mm, motsvarande ca 29 mm, rekommenderas inte då perspektivet blir knepigt för ett vackert porträtt (framhäver t ex näsan, öronen blir för små). Klassiska porträttbrännvidder i fullformat har varit 85 och 100/105 (på 300D 53 mm resp 62/65 mm) - längre anses ge för platt, komprimerat perspektiv. Rådet blir att hålla dig kring teleänden av 18-55 och öppna upp maximalt för kort skärpedjup (om det är det du vill ha) - dock kan skärpan bli lidande på det, då många optik blir bättre vid nedbländning.

Jo det är rätt resonemang. Jag har själv det där objektivet, för bättre skärpa får man dra ner ett par snäpp.
Jag har annars ett Canon 50mm/f 1,8 II som är betydligt ljusstarkare och fungerar bättre till porträtt. Själv nyttjar jag mest vidvinkel delen på 18-55mm.

Bengt-Arne skrev:
Jo det är rätt resonemang. Jag har själv det där objektivet, för bättre skärpa får man dra ner ett par snäpp.
Jag har annars ett Canon 50mm/f 1,8 II som är betydligt ljusstarkare och fungerar bättre till porträtt. Själv nyttjar jag mest vidvinkel delen på 18-55mm.
DET är en bra lösning! Priset på femtin är heller inte farligt. Men det har varit (är?) svårt att få tag i då efterfrågan är stor.

Om någon är intresserad - test på Canon EF 24-70/2.8L vs EF-S 18-55: http://www.photo.net/equipment/canon/efs18-55/. Inte fel att blända ned ett steg eller två, alltså (med de konsekvenser det får för skärpedjupet). Nu ska man komma ihåg att priset skiljer ganska rejält mellan de två...

Bra test! Där kunde man se att man får vad man betalar för. Jämförde man vid bländare åtta så klarade det billiga objektiv sig rätt så bra. Vill man ha bra skärpa vid största bländare får man allt lätta på börsen.

Tack för alla svar, att investera i ett nytt objektiv 1 vecka efter kameraköpet är nog inget för en student-börs.

Däremot ska jag komma ihåg att använda tele-delen av objektivet vid porträttfoto.

Ska jag akta mig för att öppna bländaren maximalt? Har fått för mig att vissa objektiv presterar lite sämre vid den gränsen?

Vid 55mm har jag F5,6 vilket känns lite lite men som sagt, än så länge är investeringar i nytt objektiv inget alternativ.

En porträttbild med 55m alá F5,6 borde väl gå att få kort skärpedjup på relativt en bakgrund som är kanske 30 meter iväg? Eller fixar inte ens objektivet det?

// Johan

Johan-A skrev:
Tack för alla svar, att investera i ett nytt objektiv 1 vecka efter kameraköpet är nog inget för en student-börs.

Däremot ska jag komma ihåg att använda tele-delen av objektivet vid porträttfoto.

Ska jag akta mig för att öppna bländaren maximalt? Har fått för mig att vissa objektiv presterar lite sämre vid den gränsen?

Vid 55mm har jag F5,6 vilket känns lite lite men som sagt, än så länge är investeringar i nytt objektiv inget alternativ.

En porträttbild med 55m alá F5,6 borde väl gå att få kort skärpedjup på relativt en bakgrund som är kanske 30 meter iväg? Eller fixar inte ens objektivet det?

// Johan
Jo, det är ofta lite sämre prestanda på objektiv på full öppning, med få undantag. Men det gör kanske inte så mycket på ett porträtt? Det är ibland ett offer man får göra, även med dyrare objektiv... Vid andra motivval tjänar du på att blända ned ett steg eller två och vill du ha stort skärpedjup kanske mera, viktigare i teleändan av zoomen. Mycket små bländaröppningar kan dock försämra bilden då små hål skapar diffraktion.

Vad gäller bakgrunden beror det lite på var du har fokus. Ju närmare kameran motivet är desto större chans att bakgrunden ligger utanför fokus. Har inte klart för mig exakt hur det blir med 18-55... prova själv, sätt igång att experimentera! Du slösar ingen film som kostar pengar och du ser resultatet direkt! Dessutom lär du känna din kamerautrustning.

Angående jämförelsetest.
Jag tycke att man är helt fel ute när man jämför ett 24-70 objektiv mot ett 18-55. Det är två HELT olika objektiv. Brännvidden skiljer rejält.

Till frågan. Om du vill ha ett kort skärpedjup så måste du skaffa ett objektiv med större bländaröppning. Och Bengt-Arnes tips 1,8/50 mm kostar endast en växelpeng i jämförelse med kamerakitet. Skärpan är betydligt bättre och lättare att ställa in pga av den höga ljusstyrkan.

Man får nog se det så som att kamerakitet är endast grundutrustningen i ett kamerasystem, en mycket bra början eller insteg. För att kunna utnyttja kapaciteten hos kameran behövs det kompletterande objektiv, blixtar etc.

Mvh J O

JanOlofHärnström skrev:
Angående jämförelsetest.
Jag tycke att man är helt fel ute när man jämför ett 24-70 objektiv mot ett 18-55. Det är två HELT olika objektiv. Brännvidden skiljer rejält.
Ett objektiv som ligger nära är Sigmas 18-50 men det ligger nog i ungefär samma klass som Canons 18-55. Det finns inget objektiv i dyrare prisklass hos Canon med ungefär samma brännviddsomfång som 18-55, närmast kommer väl 17-40. Att man inte jämförde med det motiveras i inledningen. Det finns däremot en polack som gjort det, se ganska långt ned bland kommentarerna. Hans sajt är på polska men bilderna kan man ju titta på...

niklasl skrev:
Ett objektiv som ligger nära är Sigmas 18-50 men det ligger nog i ungefär samma klass som Canons 18-55. Det finns inget objektiv i dyrare prisklass hos Canon med ungefär samma brännviddsomfång som 18-55, närmast kommer väl 17-40. Att man inte jämförde med det motiveras i inledningen. Det finns däremot en polack som gjort det, se ganska långt ned bland kommentarerna. Hans sajt är på polska men bilderna kan man ju titta på...

Tokina 19-35/3,5-4,5 är också ett alternativ, är inte så farligt dyrt heller.

Ett alternativ är Tokina AT-X 17/3,5 Pro och ett Canon 50mm. I och för sig är det fasta objektiv men ljusstarka.

Bengt-Arne skrev:
55mm och bländare 5,6 = kort skärpedjup.
Njaaa.. alltså.. så enkelt är det ju inte..

Skärpedjupet beror på en mängd orsaker.. mest bländare och avbildningsskala och inte brännvidd.

EF 50/1.4 @ 5.6 (övre)
EF 50/1.4 @ 1.8 (nedre)

Bilagor

• djup.jpg
    djup.jpg
    45.8 KB · Visningar: 1,682
Mitt problem jesper är att min bländare inte går lägre än 5,6 när jag är på 50mm brännvidd.

Undrade hur jag gjorde för att åstadkomma kortaste skärpedjupet med befintligt objektiv.

Verkar som att jag kommer att behöva lägga lite pengar på ett 50mm F1,8 istället.

Ja.. det kortaste skärpedjupet hittar du vid den största avbildningsskalan.

För att citera Torsten Stålbergs artikel här på FS
"Det intressanta med detta är att skärpedjupet är oberoende av objektivets brännvidd vid samma avbildningsskala. Om du fotograferar ett objekt med ett 50 mm objektiv på t.ex. 25 cm avstånd och sedan byter till ett 400mm objektiv och backar till 2 m avstånd så får du samma skärpedjup om du använder samma bländare. Detta är en viktig insikt som jag tror det råder förvirring om eftersom det råder ett missförstånd om att längre brännvidd ger kortare skärpedjup."

Så i ditt fall så gäller att du får samma skärpedjup, oavsett om du använder dig av 20mm brännvidd och f5.6 på ett avstånd av 28cm (objektivets närgräns) eller om du använder dig av 50mm f5.6 på 70 cm...

Men eftersom största avbildningskala ligger på 55mm (oftast ligger de på zoomobjektivets längsta brännvidd) så får du kortast skärpedjup på så kort avstånd som möjligt med 55mm och f5.6

Jeppe skrev:
Njaaa.. alltså.. så enkelt är det ju inte..

Skärpedjupet beror på en mängd orsaker.. mest bländare och avbildningsskala och inte brännvidd.

EF 50/1.4 @ 5.6 (övre)
EF 50/1.4 @ 1.8 (nedre)

Klart jag vet att det är andra faktorer också som påverkar skärpedjupet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar