Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort makro/porträttobjektiv till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Ytterligare en vs-fundering;

Jag vill komplettera mitt Nikon 18-70/3,5-4,5 och mitt Sigma 150/2,8 med ett ljusstarkt porträttobjektiv som samtidigt kan funka som kort makro. Har funderat på Nikon 60/2,8, Sigma 50/2,8 eller ett Nikon 50/1,8 plus mellanringar.

Jag är tveksam till om Nikon 60/2,8 verkligen är värd pengarna jämfört med Sigmat. Och det allra ljusstarkaste och billigaste blir ju Nikon 50/1,8, men med lite risigare makrofunktion då förstås.

Tacksam för tankar eller andra ideer!

mvh Per

Per skrev:
Ytterligare en vs-fundering;

Jag vill komplettera mitt Nikon 18-70/3,5-4,5 och mitt Sigma 150/2,8 med ett ljusstarkt porträttobjektiv som samtidigt kan funka som kort makro. Har funderat på Nikon 60/2,8, Sigma 50/2,8 eller ett Nikon 50/1,8 plus mellanringar.

Jag är tveksam till om Nikon 60/2,8 verkligen är värd pengarna jämfört med Sigmat. Och det allra ljusstarkaste och billigaste blir ju Nikon 50/1,8, men med lite risigare makrofunktion då förstås.

Tacksam för tankar eller andra ideer!

mvh Per
Nikons 60 2,8 är en förstklassig glugg väl värd pengarna. Egentligen prisvärd sett till vad den presterar. En av Nikons skarpaste gluggar, dock ingen afs. Ett intressant altenativ kunde vara Sigmas nya kortmacro, 70 2,8. Onekligen en intressant brännvidd som ger 105 mm utsnitt med en Dslr. Den är dock inte testad mig veterligen, men borde vara bra.

Tack Paul! Jag tror nästan att 70 mm blir onödigt långt för mig, jag har snarare sneglat åt andra hållet - Sigma 30/1,4, men det har ju fått ganska blandade omdömmen och är ju inte heller något vidare makro-alternativ. Men jag håller med om att det blir spännande att läsa tester av Sigma 70/2,8!

/Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar