Annons

Kort m fart

Produkter
(logga in för att koppla)

shywolf

Aktiv medlem
Hej på Er!

Jag tycker mkt om att fota mina hundar när dom springer.
Just nu är ju ljuset ute kasst.
Och jag får ingen ordning på korten.
Blir ingen bra skärpa.

Jag vrider och jag ändrar på inställningarna,, men skärpan är inte alls bra och jag blir galen.

Har en Nikon D90 m objektivet Tamron AF 18-200 F/3.5-6.3

Just idag hade jag inställningarna
ISO där har jag valt i kameran 640 i iso-känslighet men på fotots egenskaper står det 2000
Exponeringstid 1/160
Bländartal F/5.3

Ngt tips,, eller ska jag se till och stanna hundarna innan jag plåtar? :)

Gott Nytt År!

Det finns ingen enkel lösning. Om du har ISO 2000, max bländare för din kamera och får en 1/160 i tid och exponeringen är korrekt så är "lösningen" att höja ISO ytterligare för att få en kortare tid och försöka "frysa" din hunds rörelser.

Du skulle också kunna försöka panorera - dvs låta kameran följa hunden och trycka av i rörelsen. Den tekniken funkar bra på t ex racerbilar men är nog oerhört svår att bemästra på en hund.

Den dyrare lösningen är att skaffa ett objektiv med bättre ljusstyrka så att du kan få en större bländare (t ex 1.8, 2.8). Då kommer du kunna få kortare tider på samma ISO.

Eller så väntar du tills solen skiner... :)

Hej
Kör så stor bländare som möjligt samt höj iso tills det att du får en snabb slutatartid så det räcker att frysa hundarna.
1/160 är för långsamt!
Minst 1/500 skulle jag säga , beroende på hur mycket hundarna rör sig!
Gott nytt!

Hej på Er!

Jag tycker mkt om att fota mina hundar när dom springer.
Just nu är ju ljuset ute kasst.
Och jag får ingen ordning på korten.
Blir ingen bra skärpa.

Jag vrider och jag ändrar på inställningarna,, men skärpan är inte alls bra och jag blir galen.

Har en Nikon D90 m objektivet Tamron AF 18-200 F/3.5-6.3

Just idag hade jag inställningarna
ISO där har jag valt i kameran 640 i iso-känslighet men på fotots egenskaper står det 2000
Exponeringstid 1/160
Bländartal F/5.3

Ngt tips,, eller ska jag se till och stanna hundarna innan jag plåtar? :)

Gott Nytt År!

Springande hund och 200mm....då behöver du i princip full öppning, 1/1000s och snabb följande predektiv AF. Vet inte om D90 har det. Sen behövs det även en del TUR. Med så kort skärpedjup är det inte lätt. Så fota i solsken och blända ner lite för skärpedjupet och brassa på med ISO.

Tack för alla svar,, har jag lite att testa!

Om jag skulle kolla på nytt objektiv,, vad skulle ni rekommendera för ngt?
/marie

Det finns ingen enkel lösning. Om du har ISO 2000, max bländare för din kamera och får en 1/160 i tid och exponeringen är korrekt så är "lösningen" att höja ISO ytterligare för att få en kortare tid och försöka "frysa" din hunds rörelser.

Du skulle också kunna försöka panorera - dvs låta kameran följa hunden och trycka av i rörelsen. Den tekniken funkar bra på t ex racerbilar men är nog oerhört svår att bemästra på en hund.

Den dyrare lösningen är att skaffa ett objektiv med bättre ljusstyrka så att du kan få en större bländare (t ex 1.8, 2.8). Då kommer du kunna få kortare tider på samma ISO.

Eller så väntar du tills solen skiner... :)

Springande hund och 200mm....då behöver du i princip full öppning, 1/1000s och snabb följande predektiv AF. Vet inte om D90 har det. Sen behövs det även en del TUR. Med så kort skärpedjup är det inte lätt. Så fota i solsken och blända ner lite för skärpedjupet och brassa på med ISO.

om man antar att ts fotar på iallafall 20-30 m avstånd blir inte skärpedjupet så kort 3.8m-8.6m

till ts vad är du beredd på att lägga på ett nytt objektiv? finns från 1000 kr till 20'000 kr =)

Ja du,, kanske runt 5000:-
Vill ju ha ett bra objektiv för en bra peng,, dålig kombination? :)

om man antar att ts fotar på iallafall 20-30 m avstånd blir inte skärpedjupet så kort 3.8m-8.6m

till ts vad är du beredd på att lägga på ett nytt objektiv? finns från 1000 kr till 20'000 kr =)

På det avståndet räcker inte 200mm om man ska kunna se hundarna någorlunda. Men de rör sig snabbt, det är svårt att hinna med. Ibland fokuserar jag lite före, halvmanuellt, och låter hunden springa mot mig och så brassar jag på 3-4 bilder när hunden närmar sig fokus.

Det är rätt snyggt med kort skärpedjup och låg fotovinkel. Man blir skitig förstås.

Jag har f ö bytt till 80-400. Det är lättare att fota med än 70-200 plus förlängare.

Är det inte enklare att använda följande fokus?

Det är min normalinställning. Börjar max inzoomat, zoomar ut så jycken får det utsnitt man tänkt sig under så lång tid som möjligt.

Dock; jag tycker inte följande fokus alltid hänger med om man kör största bländare. Det funkar bättre på cyklar och bilar som inte har så mycket fladdrande öron och ben :). Sen kanske man inte vet vilken fokuspunkt som blir aktuell på det avståndet man tänkt fota på.

Denna är tagen med f/3.5 dvs nästan max bländare, 200mm, och 1/500s. ISO200 för mindre brus.

Hade jag tagit den idag skulle jag gått upp till minst 1/1000 och höjt ISO. (hunden är numera dubbelt så snabb och kameran har bättre ISO-prestanda.)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/168990/1942688.htm

Senast ändrad:
Det är min normalinställning. Börjar max inzoomat, zooma ut så jycken får det utsnitt man tänkt sig under så lång tid som möjligt.

Dock; jag tycker inte följande fokus alltid hänger med om man kör största bländare. Det funkar bättre på cyklar och bilar som inte har så mycket fladdrande öron och ben :). Sen kanske man inte vet vilken fokuspunkt som blir aktuell på det avståndet man tänkt fota på.

Denna är tagen med f/3.5 dvs nästan max bländare, 200mm, och 1/500s. ISO200 för mindre brus.

Hade jag tagit den idag skulle jag gått upp till minst 1/1000 och höjt ISO. (hunden är numera dubbelt så snabb och kameran har bättre ISO-prestanda.)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/168990/1942688.htm

Det var en mkt vacker bild!
Får väl vänta lite m att fota när det är bättre ljus ute oxå, men ljuset fattas ju just nu,, bara mörker hela tiden!
Tycker inte gärna om när bilderna blir brusiga, svårt att få allt som man vill!
Har har så jag kan ta bort brus fr bilder,, men i mitt program Corel Paint shop Pro X5 så blir det inget bra!

Vad har ni för grafikprogram att arbeta i?

/marie

Det var en mkt vacker bild!
Får väl vänta lite m att fota när det är bättre ljus ute oxå, men ljuset fattas ju just nu,, bara mörker hela tiden!
Tycker inte gärna om när bilderna blir brusiga, svårt att få allt som man vill!
Har har så jag kan ta bort brus fr bilder,, men i mitt program Corel Paint shop Pro X5 så blir det inget bra!

Vad har ni för grafikprogram att arbeta i?

/marie

Tack.

Photoshop CC (drygt 100kr / månad) men det är inte så lätt att ta bort brus bra när man kört med för högt ISO. Fota istället när det är ordentligt ljust. Soldis är mitt favoritljus så här års.

Om bilden, notera det korta skärpedjupet. Skärpa på ögonen och inte på nosen. Bilden är oskärpt, jag skärper inte mina bilder utom om jag ska skriva ut.

Ja du,, kanske runt 5000:-
Vill ju ha ett bra objektiv för en bra peng,, dålig kombination? :)

Jag kör Canon och deras 85/1.8 är ganska lämpligt/prisvärt. Det kräver ju dock att du kommer ganska nära och då hinner med i svängarna. Gissar att Nikon har något liknande.

Jag tycker du skall fundera på att skaffa ett annat redigeringsprogram. Titta t ex på Lightroom, det är inget utpräglat bildredigeringsprogram utan mer en lösning för hela flödet som fotograf. Det är väldigt enkelt att t ex lägga på brusreducering med ett "klick" på flera bilder samtidigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar