Annons

Kort belysningstid

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hej!
Har precis börjat med analogt och mörkrum. Riktigt roligt men många frågor på köpet..
Har förstorat en gång och tiden som jag kunde belysa pappret med hamnade på 0,8 sek. Annars blev det alldeles svart.

Någon som på rak arm kan tänka sig vad jag gör för fel?
Alla vätskor låg på 20 grader, prövade med olika framkallningstider mm.

Det ända jag har på känn är att jag har framkallningsvätska Iford Multigrade, men använder inte multigrade papper då jag saknade filter, och inte fick tag i det just då.

Tack på förhand!

Spekulationer

Kanske någon av dessa:
1. felexponerad film
2. felframkallad film
3. ingen nedbländning eller bländare som kärvar
4. Felutspädd framkallare.
5. Extra känsligt papper som kräver annan framkallare
6. För stark lampa.
Finns säkert fler orsaker men hur många som kommer upp här så lär du själv behöva ta reda på vilken som är orsaken. Gå logiskt tillväga så lär det inte vara några problem.

Kanske någon av dessa:
1. felexponerad film
2. felframkallad film
3. ingen nedbländning eller bländare som kärvar
4. Felutspädd framkallare.
5. Extra känsligt papper som kräver annan framkallare
6. För stark lampa.
Finns säkert fler orsaker men hur många som kommer upp här så lär du själv behöva ta reda på vilken som är orsaken. Gå logiskt tillväga så lär det inte vara några problem.

1. Upplever inte filmen felexponerad på negativen som jag dragit in i datorn.
2. Siffrorna i kanten av filmen är gråa vilket visar på rätt framkallning (?)
3. Ställde in bländaren på 2,8 när jag ställde skärpan, bländade sen ner till 5,6
4. Följde anvisningarna på förpackningen 1+9
5. Pappret kanske det kan vara, fick det för 99:- (100p) för att det var gammalt, men fullt fungerande enligt säljaren.
6. Lampan har jag också misstänkt. I lamphuset (?) står det max. 75w men ser inte på glödlampan vad effekten är. Är det normalt att lampan blir väldigt varm?

Tack för svar!
Ska jag kanske pröva att gå ner till f/8 eller f/11 ?

Prova

Visst brukar det bli varmt men allt är relativt så det är svårt att veta. Har du skruvat ut lampan och kollat ordentligt? Prova att blända ner också. Framkallaren du använder är ju anpassad att användas med filter som stjäl ljus.Har du kollat så att det verkligen blir mörkare när du bländar ner? (Om bländaren fungerar)

Ska se om jag kan skruva ur lampan och kolla!
Ljusmängden ändrar sig när jag bländar ner, så det ska inte krångla där!
Det kanske är som du säger med framkallaren, att det då kanske är för stark?

Om negativen ser vettiga ut så är problemet/orsaken bländaren. Blända ner mer så kommer det gå finfint. Om du gör en liten bild krävs kortare exponeringstid än för en större bild:)

Aha, kanon!
Ska testa detta imorgon!

Tack alla för svar!

PS. märker att ytan på det färdiga fotot är väldigt känsligt för vätska, det liksom smetar ut sig och blir en hinna om det råkar komma en vattendroppe på eller liknande. Ska foto verkligen vara så känsliga?

Plastpapper ska inte smeta. Sköljer du dem ordentligt?

Vid små kopior får du köra på mindre bländare än ƒ/5,6 om du ska få någorlunda lång exponeringstid, eller stoppa in filter. Om pappret har fast gradering spelar det ingen roll vilket filter du använder, vid multigrade får du köra cyan- eller gråfilter om du inte kör på högre kontraster, då brukar magentafiltret käka tillräckligt mycket ljus för att förlänga exponeringen.

Plastpapper ska inte smeta. Sköljer du dem ordentligt?

Vid små kopior får du köra på mindre bländare än ƒ/5,6 om du ska få någorlunda lång exponeringstid, eller stoppa in filter. Om pappret har fast gradering spelar det ingen roll vilket filter du använder, vid multigrade får du köra cyan- eller gråfilter om du inte kör på högre kontraster, då brukar magentafiltret käka tillräckligt mycket ljus för att förlänga exponeringen.

Sköljningen har jag fått rätt på nu! Som du sa, inte tillräckligt sköljda..
Jag har fast gradering (3), har inget filter än.
Jag har provat att blända ner, men kommer inte upp i några rimliga tider för redigering.
Så fort jag skaffat filter ska jag köpa multigradepapper, och börja laborera med det.
Tack för svar!

1. Upplever inte filmen felexponerad på negativen som jag dragit in i datorn.
2. Siffrorna i kanten av filmen är gråa vilket visar på rätt framkallning (?)
3. Ställde in bländaren på 2,8 när jag ställde skärpan, bländade sen ner till 5,6
4. Följde anvisningarna på förpackningen 1+9
5. Pappret kanske det kan vara, fick det för 99:- (100p) för att det var gammalt, men fullt fungerande enligt säljaren.
6. Lampan har jag också misstänkt. I lamphuset (?) står det max. 75w men ser inte på glödlampan vad effekten är. Är det normalt att lampan blir väldigt varm?

Tack för svar!
Ska jag kanske pröva att gå ner till f/8 eller f/11 ?
1 ingen uppfattning
2 nej, snarare att det verkar som att det är för tunt.
3 Optik till en förstoringsapparat är optimerad till en viss bländare. normalt är det att man bländar ner ett steg.
Det skall stå i manualen om det är en bra apparat. Billigare apparater har jag aldrig sett den datan utskriven ngnstans.
4 ok
5 nej, snarare kommer pappret att bli slöare om det åldras och framförallt blir det en slöja.
Och hårdheten mjuknar om det är ett multigradepapper, säg 1 grad på 15 år.
6 Ja den blir varm men hur varm har jag inte funderat på. min apparat har inbyggd fläkt o lampa på 250W.

Självklart bländar man ner.

Hur stora kopior gör du?

Skaffa en dimmer så kan du komma till vettiga tider. Filtervärdena för multigrade eller färg ändrar sig när man dimmar eftersom lampans färgtemperatur sjunker, men det är det enklaste sättet att lösa problemet. Ett annat sätt är att lägga neutralt filter i filterlådan på förstoringsapparaten för att dämpa ljuset, eller skaffa en lampa som är svagare. Det mest flexibla är att använda dimmer. Stark lampa kan vara bra ibland om man vill ha stor förstoring.

http://www.clasohlson.com/se/Dimmer/Pr362337000

Skaffa en dimmer så kan du komma till vettiga tider. Filtervärdena för multigrade eller färg ändrar sig när man dimmar eftersom lampans färgtemperatur sjunker, men det är det enklaste sättet att lösa problemet. Ett annat sätt är att lägga neutralt filter i filterlådan på förstoringsapparaten för att dämpa ljuset, eller skaffa en lampa som är svagare. Det mest flexibla är att använda dimmer. Stark lampa kan vara bra ibland om man vill ha stor förstoring.

http://www.clasohlson.com/se/Dimmer/Pr362337000

Tack så hemskt mycket för tipset! Ska köpas på en gång!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar